Toon posts:

cooling fan vervangen door universele 16Db 40x40x10 mm fan

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
}:O }:O Heb inmiddels al twee cooling fans versleten, die weliswaar gratis werden opgestuurd maar binnen twee maanden allebei rot herrie gingen maken, kennelijk een kwaliteitsprobleem.
Weer een nieuwe "gratis" fan lijkt me dan ook niet een zinvolle optie
De lapmiddelen met elestiekjes tussen de fan en de case geven geen goed resultaat.

probleem:
de standaard fan heeft een ongangbare maat n.l. 40x40x7,5 mm en slechts twee aders.

specs op fan ontbreken, maar gezien de input in de EM7080 12V is zal de fan oook wel op 12V draaien, even doormeten.
Het opgenomen Amperage wordt lastiger.

Heb geen mogelijkheid om dit te meten.

DACHT AAN DEZE:
http://www.alternate.nl/h...l2=Behuizing&l3=Standaard

Heeft iemand hier ervsring mee?
}:O

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Ik verzoek je vriendelijk (doch dringend) je topicstart wat beter leesbaar te maken. Je hoeft namelijk niet achter iedere zin een enter te plaatsen en ook overbodigde smileys zijn niet nodig.

Kortom, pas je topicstart een beetje aan, zodat deze er wat beter uitziet. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-02 10:19

M2M

medicijnman

Elke 40mm fan die ik in mijn handen heb gehad is na verloop van tijd (varierend van 3 weken tot een half jaar) een teringherrie gaan maken op 12V. Op 7 of 5V duurt het wat langer voordat ze herrie gaan maken, maar ook dan komt er herrie uit.

Dan is het nog verstandig om een wat foto's te maken, en eens goed te kijken of je er geen 80mm fan in kunt drukken. Eventueel scheef of met bindbandjes vastmaken. Op 7V maakt zo'n 80mm exemplaar geen herrie, heb je twee keer zoveel airflow en zal die het ook langer uithouden.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Hallo bedankt,

Ik kan een boven in het deksel een gat van 80 x 80 mm of 120 x 120 mm maken.

Maar ik blijf natuurlijk wel vastzitten aan:

- spanning 12V

-een 2 aderige aansluiting op het moederbord.

Vraag:

Waarom zou een 80 mm fan minder herry maken dan een 40 mm fan?
Volgens mij is de toerental bepalend.

De grote vraag is natuurlijk hoe bepaal je huidige luchtflow?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-02 10:19

M2M

medicijnman

luchtflow staat vaak gespecificeerd bij de verschillende ventilators.

Een ventilator loopt op volle snelheid op 12V, maar loopt langzamer als je het voltage vermindert. 7V is veel gebruikt omdat je het vrij simpel kunt maken door de power draad van een fan op 12V molex te zetten, en de ground op +5V aan te sluiten. Het verschil is 7V, en het ding draait dus langzamer ;)

Een 80mm fan draait minder rondjes per minuut en maakt dus minder herrie.

Aangezien de bladen van een 40mm fan een stuk kleiner zijn (ook relatief gezien t.o.v. het motorgedeelte) dan een 80mm fan, heb je altijd een gigantische overstock aan airflow als je een 80mm fan vergelijkt met een 40mm fan.

-_-