DNS - 2 servers, 2 poorten, 1 domein

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 15-01 01:17
Hallo,

Ik probeer nu al een tijdje 2 servers aan 1 domein te koppelen, maar ik heb geen DNS ervaring en ik kon ook geen informatie vinden op internet (alleen wat unsolved threads - ben bang dat het onmogenlijk is)

Wat ik heb
- 1 Minecraftserver die NIET op de standaardpoort draait (niet dedicated), maar op poort 25581
- 1 Webserver die op poort 80 draait
- 1 *.nl domein,
De Minecraftserver en Webserver draaien niet op dezelfde machine

Wat ik wil
Het DNS-record zo aanpassen dat;
- De webserver bereikbaar is op het domein:80 (dus www.voorbeeld.nl:80 of www.voorbeeld.nl)
- De Minecraft server bereikbaar is op op het domein:25565 (standaard MC poort, dus www.voorbeeld.nl:25565)

Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar zou kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flard
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-09 13:45
Dit gaat je niet (zonder rare proxy toepassingen) standaard niet lukken. De meest gangbare manier om het op te lossen is twee records te maken, bijvoorbeeld www.voorbeeld.nl en mc.voorbeeld.nl, die je allebei naar hun respectievelijke machines doorverwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huismus
Ok, bedankt voor je snelle reactie.
Hoe zou je dit moeten doen?
Zoiets als:
code:
1
mc       type:A <Ip-van-de-MC-server>:22565

Heb ik geprobeerd, maar dan geeft de beheerderssoftware een error (De waarde moet een IP adres zijn)

Dit:
code:
1
mc:        type:A   <Ip-van-de-MC-server>

Werkt wel, maar dan moeten de gebruikers nog steeds de poort handmatig achter het adres zetten (dus www.mc.voorbeeld.nl:25581), en dat wil ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaborz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:04
Als beide machines op dezelfde locatie staan, en je wilt voor beide server hetzelfde domein gebruiken, dan is het toch niet meer als de juiste portmappings aanmaken?

Dus poort 80 naar het interne ip van je webserver, en poort 25565 naar het interne ip van je Minecraft server.

Als je dan bij je provider www.voorlbeeld.nl laat doorverwijzen (=dns) naar je extrerne ip moet dat helemaal goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huismus
Seaborz schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:32:
Als beide machines op dezelfde locatie staan, en je wilt voor beide server hetzelfde domein gebruiken, dan is het toch niet meer als de juiste portmappings aanmaken?

Dus poort 80 naar het interne ip van je webserver, en poort 25565 naar het interne ip van je Minecraft server.

Als je dan bij je provider www.voorlbeeld.nl laat doorverwijzen (=dns) naar je extrerne ip moet dat helemaal goedkomen.
Jammer genoeg is dat niet zo. Het zijn 2 verschillende locaties, één is een MC Hostingbedrijf, en de andere is een WAMP-servertje dat op een oude P3 hier draait (voor forums enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:27
Poorten en dns server zijn 2 losstaande zaken. Hebben dan ook niks met elkaar te maken. Je stelt de dns zo in dat het domein naar het (externe) ip van de machine verwijst. Poortnummers kun je hierin niet verwerken.

Je kan niet zoals jij wilt 1 dns record (voorbeeld.nl) verwijzen naar 2 ip's. Kan je niet gewoon een subdomein voor 1 van de 2 services gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seaborz
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:04
Ah een onvolledige startpost >:)

Dan is de makkelijkste oplossing inderdaad om een subdomein aan te maken. Poortmappings zul je in de firewall moeten doen, en niet in DNS.

Dus redirect 25565 -> 25581 in je Firewall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Meh dan maak je een ene mapping naar een niet interne server. moet nog steeds kunnen werken. helaas is het niet bevordelijk voor je bandbreedte

Maar ja persoonlijk vind ik een 2e subdomein een stuk netter dan het gekut met poorten
Craven schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:43:
Poorten en dns server zijn 2 losstaande zaken. Hebben dan ook niks met elkaar te maken. Je stelt de dns zo in dat het domein naar het (externe) ip van de machine verwijst. Poortnummers kun je hierin niet verwerken.

Je kan niet zoals jij wilt 1 dns record (voorbeeld.nl) verwijzen naar 2 ip's. Kan je niet gewoon een subdomein voor 1 van de 2 services gebruiken?
oooow kijk uit wat je zegt. voor sommige protocollen wordt al een poort opgezocht via een txt/srv record
e.g. Wikipedia: SRV record
A Service record (SRV record) is a specification of data in the Domain Name System defining the location, i.e. the hostname and port number, of servers for specified services. It is defined in RFC 2782, and its type code is 33. Some Internet protocols such as the Session Initiation Protocol (SIP) and the Extensible Messaging and Presence Protocol (XMPP) often require SRV support by network elements.
Maar je ik ben het wel eens, voor http is het er (nog?) niet nee.

[ Voor 78% gewijzigd door Fish op 27-12-2011 20:51 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Fish op 27-12-2011 20:50 ]

Iperf