Auto verkopen, wazige reactie

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:50
Ik heb een auto te koop staan, en kreeg een reactie.

Op zich al vreemd: ik kreeg in mijn SMS-lijst (Androidtelefoon) een bericht binnen van een contact die alleen een emailadres had tina.emery8@hotmail.com (een mail naar mijn SMS?), met het verzoek te mailen naar herry.bant10@hotmail.com.

Ik had al twijfels hierover, maar toch maar even een neutrale mail verstuurd (van onder naar boven lezen):
Hi,
I was browsing through sites and your ad caught my eye. I am very interested in purchasing this from you. At present I am currently out of town due to the work I do, I am based in Calais and work as an engineer on ships. Now what I propose to you is this; Due to the fact that I am so far away right now I will gladly transfer you the amount via PayPal plus any excess transfer charges, what I would then also do is arrange for a private courier company to pick up from your address once you have received the payment into your Paypal account. The reason I choose paypal is that it is a reliable and secure way of making a payment online so works out better for both parties.

Herry Bant
Date of Birth: 10/09/1949
Most Recent Address:
200 Wardour Street London ,W1F 8WN
Country : United Kingdom
Criminal Records:
0 records found

So in order to enable me to proceed with the payment could you please provide me with the following information:

Name
Your PayPal e-Mail Address :
Amount
Phone Number

Kind regards,
Herry.

--------------------------------------------------------------------------------
On Sun, Dec 25, 2011 at 5:49 AM, Stefijn wrote:
Hi
Do'nt want to offend anyone, but your email looks "somewhat" suspicious, and that's a bit of an understatement. Can you perhaps send a copy of your ID/passport so that I know you really are Herry Bant, and how do you suggest the car is transported/handed over? As far as the bargain you're looking for, the price is as mentioned in the ad, and the pictures are recent.
Stefijn

--------------------------------------------------------------------------------
Date: Sun, 25 Dec 2011 11:19:02 +0100
Subject: Re: FW: autoscout24

Hi mate, after great consideration and hours trawling the internet I would love to purchase this as it is exactly what i have been looking for! but what's your actual price for it. I love a bargain so lets make a deal, so i would like to get it as soon as i can. I would be able to make payment through paypal, i find it the easiest way to use my credit card safely and is a safe and reliable method of payment... Let me know your price for it . I hope to hear from you soon, and i will make all transportation preparations for the it to be transported to my home in London,UK. If possible can you send me some recent picture or video of the item ?
-Cheers-

----------------------------------------------------------------------
On Fri, Dec 23, 2011 at 11:06 AM, Stefijn wrote:
Hello
I have received a message from you (Tina.emery8?) regarding a car on autoscout24.nl. It is available. Who are you and what do you want to know.
Stefijn
Ik kan me herinneren dat ik jaren (8-10) geleden ook dit soort mailtjes kreeg: ze bieden de vraagprijs, en vervolgens via een tussenpersoon wordt de auto opgehaald, want "meneer" kan zelf niet. Dat waren nigeriaanse bendes die je zo op de één of andere manier willen "tricken".
Ik vind het bijv. verdacht dat niet één keer expliciet gesproken wordt over de auto die ik aanbiedt, maar alleen vage termen als "the item" of "this". Ik zie weinig kwaad in het vooraf betaald krijgen via Paypal (want als het op mijn paypalrekening staat boek ik het over naar mijn betaalrekening en heb ik het geld).
Ook vreemd dat ik een SMS binnen krijg van een emailadres, en dat ik twee keer toch wel erg identieke mailtjes krijg.
Verder probeert men mij te overtuigen dat het veilig is door ongevraagd te vermelden dat er 0 criminal records zijn... :|

Aan de andere kant weinig taalfouten, en ik zou t jammer vinden een potentiele koper te neus op de deur te slaan. Het is niet echt courant wat ik aanbiedt (deftige Delta Integrale EVO2, zie signature)

Waar gaat dit mis? Vermoedelijk op de een of andere manier bij de overdracht van de auto (met een pistool op je kop je auto afgeven en ook nog even het geld retourneren)

Wat denken jullie? Zijn dit de typische mailtjes van bendes die ik me kan herinneren?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-01 19:42
Als het een Engelse reactie is op een Nederlands aanbod, gewoon negeren. Misschien dat je 1 op de 100 keer een eerlijk persoon negeert, maar de andere 99 keer bespaar je jezelf een hoop crap.

The devil is in the details.

• Stefke
Hahn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 17:48:
Als het een Engelse reactie is op een Nederlands aanbod, gewoon negeren. Misschien dat je 1 op de 100 keer een eerlijk persoon negeert, maar de andere 99 keer bespaar je jezelf een hoop crap.
Probleem is dat de markt in NL te klein is voor zoiets, ik bied ook internationaal aan (o.a. op een engelse site, pistonheads.com)

• Twee Dee
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 00:51

Twee Dee

Morgen weer een ondertitel.

Volgens mij wéét je dat het niet pluis is maar wil je graag dat deze meneer het goed bedoelt. Dit komt 100% overeen met het standaard format, vorige week heb ik nog een oude laptop op marktplaats gezet die eenzelfde soort reactie uitnodigde blijkbaar.

Niet op ingaan en je ook niet bedroefd voelen over een mogelijk gemiste kans want dit is 100% scam...

Luister nou gewoon naar me, dat voorkomt dat ik later "zie je wel" moet zeggen.

Verwijderd

De enige Henry Bant die ik kan vinden, woont niet op dat adres.

http://www.192.com/atoz/people/bant/henry/
http://www.google.nl/search?q=Herry+Bant+10%2F09%2F1949

En wat als dat figuur tegen PayPal zegt de auto nooit te hebben ontvangen? Dan krijgt de koper het bedrag weer retour.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Een goede koper gaat echt niet over zichzelf zeggen dat die '0 criminal records' heeft..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:31

Player1S

Probably out in the dark

stefijn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 17:50:
[...]

Probleem is dat de markt in NL te klein is voor zoiets, ik bied ook internationaal aan (o.a. op een engelse site, pistonheads.com)
you triggered my curiosity. Wat voor een auto bied je aan dat de Nederlandse markt er te klein voor is?

Ontopic:
Als je het zaakje niet vertrouwt of negeren of terug mailen dat je alleen contant accepteert.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• Stefke
Met contante overdracht kun je ook een pistool op je kop krijgen....behalve misschien als je op t politiebureau afspreekt ;)

Een Lancia Delta Integrale EVO2. Daar zijn er maar een paar van in nederland (en gek genoeg binnen europa zo'n beetje de meeste in Engeland)

Misschien dat alleen al de "triggered curiousity" voldoende zegt: je wordt niet nieuwsgierig van zo'n "item", liefhebbers weten waar ze naar op zoek zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Stefke op 27-12-2011 18:05 ]

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:31
........what I would then also do is arrange for a private courier company to pick up from your address once you have received the payment into your Paypal account.......

Moet je de auto inpakken?

.....If possible can you send me some recent picture or video of the item ?....

the item???????, waarom niet de auto?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
stefijn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 17:46:
Ik zie weinig kwaad in het vooraf betaald krijgen via Paypal (want als het op mijn paypalrekening staat boek ik het over naar mijn betaalrekening en heb ik het geld).
Zo simpel is het niet.... Paypal is een bank, bij een stornering krijg je dezelfde ellende als dat dat bij een andere bankrekening zou gebeuren.

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:31
joopv schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 18:06:
[...]
Zo simpel is het niet.... Paypal is een bank, bij een stornering krijg je dezelfde ellende als dat dat bij een andere bankrekening zou gebeuren.
bij paypal komt je geld toch pas vrij als de koper akkoord geeft?, na levering dus.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Alles wijst op een scam. Ik ga mee met één van de andere posters, de kans dat het wel in orde is lijkt me te klein om hier op verder te gaan.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-01 09:24
Wat mij opvalt is dat hij in het mailtje niet bij naam noemt wat hij wil kopen.
maar overal het generieke "this" of "the item" gebruikt.

Overigens is paypal totaal niet veilig... je kan tot 60 dagen na de betaling het geld laten stoneren.
Het is ook niet aan te raden paypal te gebruiken voor transacties > de 100 euro.
Een auto particulier verkopen doe je in cash of niet

mijn mening: 100% scam

TheS4ndm4n#1919

• Stefke
Oke, ik ga niet meer reageren

Ik wist ook niet dat Paypal dit soort mogelijkheden voor de koper bood, zo hebben ze inderdaad ruim voldoende mogelijkheden om mij een oor aan te naaien.

[ Voor 73% gewijzigd door Stefke op 27-12-2011 18:17 ]

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-01 09:49

mvz

muziek verslaafde

als je het bedrag ontvangt, en snel naar je rekening boekt en opneemt of whatever, en de koper daarna claimed nooit iets gehad te hebben, komt paypal het lekker bij je terughalen, met incassobureaus en alles wat erbij komt kijken...

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• Antonv9
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-12-2025
100% scam! Vorig jaar kreeg ik zelfde mail toen ik mijn classic Mercedes te koop had staan. Toen heette deze meneer Josh Kent. Ik vraag me af of er überhaupt mensen intrappen...

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Ik ben wel blij dat TS dit gepost heeft: zo zie je maar weer dat er toch nog manieren zijn waarop zelfs ervaren (ver)kopende tweakers aan het twijfelen worden gebracht.
Anderen bevestigen gelukkig dat het scam is.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:10

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hahn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 17:48:
Engelse reactie is niets mis mee - copy/paste van een standaardreactie in uiterst brak Engels is wel overduidelijk fout. Ook dat hij zelf begint over criminal record - iemand zonder begint er niet over, iemand met begint er *zeker* niet over.

Feit dat z'n dialect (nogal Westafrikaans Engels) niet bepaalt strookt met z'n naam laat staan z'n adres in een nogal duur deel van London maakt het niet beter.

Ipv alle Engels reacties over een kam te scheren kun je beter kijken naar de zaken die echt niet kloppen. Die kun je net zo goed tegenkomen in NL-talige reacties. Iemand die beweert ene Hendrik Koensz te zijn die woont op de PC Hooftstraat maar "Wollah" in z'n berichten zet en nadrukkelijk meldt geen strafblad te hebben hoef je evenmin te vertrouwen :+

Oslik blyat! Oslik!

• Hahn
Als ik een Nederlands bericht op een Nederlandse site zet, dan verwacht ik geen Engelse reacties te krijgen. Krijg ik dat wel, dan gaan er bij mij bellen rinkelen en vertrouw ik het niet. Dat mag dan over één kam scheren zijn, maar liever 3x iemand die te vertrouwen is afwijzen, dan er toch 1x in trappen.

Vroeg of laat kom je toch een keer een scammer tegen die wel correct Engels kan en dan ben je de sjaak :P Natuurlijk is dat risico er ook bij Nederlands sprekende mensen, maar daarbij kan je face-to-face afspreken of eerst geld ontvangen en dan pas opsturen. Via PayPal ben je een stuk makkelijker te naaien.

[ Voor 33% gewijzigd door Hahn op 27-12-2011 20:04 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:11
SG -> VV

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hahn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:01:
Als ik een Nederlands bericht op een Nederlandse site zet, dan verwacht ik geen Engelse reacties te krijgen. Krijg ik dat wel, dan gaan er bij mij bellen rinkelen en vertrouw ik het niet. Dat mag dan over één kam scheren zijn, maar liever 3x iemand die te vertrouwen is afwijzen, dan er toch 1x in trappen.

Vroeg of laat kom je toch een keer een scammer tegen die wel correct Engels kan en dan ben je de sjaak :P Natuurlijk is dat risico er ook bij Nederlands sprekende mensen, maar daarbij kan je face-to-face afspreken of eerst geld ontvangen en dan pas opsturen. Via PayPal ben je een stuk makkelijker te naaien.
Uiteraard. Maar ook daar gaat het om de situatie, niet om de taal. Ook al woont iemand in Vladivostok, hij is ten zeerste welkom om ergens in mijn omgeving F2F af te spreken om wat ik verkoop te bekijken en contant te betalen. Hoe hij van Vladivostok hierheen komt is zijn probleem :z

Hier in A'dam kom je regelmatig expats tegen die geen woord NL verstaan maar verder wel gewoon te goeder trouw zijn. Ze zullen echter nooit een reactie zoals in topicstart geven.

Het gaat me erom dat je hier generaliseert op een bijzaak (de taal) en daarmee de aandacht verlegt van de hoofdzaak (onbetrouwbare shitreactie ongeacht taal om een x-aantal redenen). Daarmee discrimineer je onnodig een handjevol mensen waar niets mis mee is, en geef je advies die evengoed anderen in de problemen kan brengen.

Oslik blyat! Oslik!

• Hahn
Hoe is 'alle reacties uit een andere taal dan waarin je adverteert negeren' een advies die anderen in de problemen kan brengen? :z (om jouw favoriete smiley ook eens te gebruiken.)

• Stefke
Potentiele kopers afwimpelen omdat ze geen 100% correct engels spreken?

• Hahn
En wat maakt dat precies een probleem dan? Tenzij het de enige koper ter wereld is, zie ik niet waarom dat een probleem zou moeten vormen :) En ik denk ook niet dat dat dion_b's idee achter die opmerking was, maar dat moet nog blijken.

• Stefke
Nou, voor wat ik verkoop staan ze niet in een rij opgesteld. Dat is ook de reden dat ik m in t engels en internationaal te koop aanbiedt.

• Hahn
Als jij 'm in het Engels aanbiedt op een Engels-talige site en je krijgt een Engelse reactie, prima natuurlijk d:)b

Maar ik vind het dus verdacht wanneer iets in het Nederlands aangeboden wordt, op een Nederlandse site en iemand reageert in het Engels. Dan zou ik het niet doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Hahn op 27-12-2011 20:44 ]

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:51
Your friend can do one of 2 things:
1. ignore the e-mail.
2. create a new e-mail address and reply to the scammer pretending to be a gullible victim. Give the scammer a bogus name and phone #, and give him the new e-mail address as your paypal address. When you receive the fake email from "paypal" asking for the western union transfer, go to google images, find the most disgusting pic you can get your hands on, rename it "scan.jpg" and e-mail it to the prick saying "here's the scanned wester union receipt". Then sit back and enjoy the thought that he may have puked a little in his mouth when opening the "scan". (you may even get proof of his shock if he replies to curse the shit out of you )
_O-

Prachtige auto trouwens, vraag me af waarom je zo iets moois weg wilt doen.

Just curious: wat vraag je er voor?

Gevonden, das een smak geld, kun je ook een leuke nieuwe auto van kopen :) Hint: de add die ik gevonden heb staat op een Nederlandse advertentie site, doe de omschrijving dan ook in het Nederlands, niet in het Engels ;) Dat wekt wat mij betreft wat meer vertrouwen voor eventuele kopers, aangezien vooral nederlanders de advertentie zullen lezen

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 27-12-2011 21:14 ]

• Naboo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-01 16:03

Naboo

#WINNING!! DUH!

Ik kreeg ook direct zo'n reactie nadat ik mijn auto op die site had gezet... Niet op gereageerd, nooit meer wat van gehoord....

Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hahn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 20:15:
Hoe is 'alle reacties uit een andere taal dan waarin je adverteert negeren' een advies die anderen in de problemen kan brengen? :z (om jouw favoriete smiley ook eens te gebruiken.)
Omdat (zoals blijkt) de markt onder een paar bekrompen kaaskoppen wat klein is, en dat je daarmee onbedoeld impliceert dan iedereen die zich in NL aanbiedt gelijk beter te vertrouwen zou zijn. Onzin. Al meldt de koper zich in het Esperanto, dat is bijzaak - hoofdzaak is gewoon *wat* hij zegt.

Oslik blyat! Oslik!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

aahhrgh, wat een vreselijk geile toffe auto. Mijn droomauto
Maar geen geld voor onderhoud.

ontopic: Ze richten zich nu meer op de "moeilijke" auto's zo'n lancia o.i.d. is gewoon moeilijk te verkopen en het klinkt heel aannemelijk dat mensen naar DEZE auto op zoek is.

Zo heb ik mijn alfa GTV verkocht voor de vraagprijs op MP, de verkoper betaalde vooraf nadat hij hem gezien had, het ging zo soepel dat het verdacht werd, maar blijkbaar bestaan er ook echte liefhebbers.

www.casarodriguillo.com

• Stefke
Pinin schreef op woensdag 28 december 2011 @ 09:54:
aahhrgh, wat een vreselijk geile toffe auto. Mijn droomauto
Maar geen geld voor onderhoud.
Dat is het zeker, alleen het interesseert mij allemaal niet meer zo. Ik heb altijd maar weinig gereden (1500km per jaar gemiddeld ongeveer) maar sinds ik hem terug heb met een nieuwe motor (en wat er nog meer allemaal gedaan is) staat ie alleen maar in de stalling en doe ik er helemáál niks meer mee. Dat was eigenlijk ook al zo vóór ie weg moest voor de motor.
Dus...kopen? Onderhoud heb je voorlopig niet want hij is net compleet uit elkaar geweest. De komende 5 jaar hoef je geen grote kosten te verwachten en op de motor zelf zit garantie.

De reden dat ik hem in t engels heb staan is omdat je hem ook tegenkomt als je als duitser, engelsman, fransman op autoscout.de, fr en weet ik veel wat tegenkomt. Heel europa ziet m staan, en dan in t nederlands, sja... De nederlanders begrijpen toch wel wat er staat?
Misschien een tweede ad plaatsen in t NL? Zal autoscout niet willen denk ik.

Hij staat overigens ook op mobile.de en pistonheads.com

• Pinin

Pinin

Nee, ik ga hem niet kopen. Want ik ben helemaal klaar met Italiaanse meuk na m'n Lancia's en Alfa.
Het vooroordeel klopt, het is gewoon rommel. Als de werknemers de auto's nou ook eens met passie in elkaar zetten in plaats van dat gepruts. De auto's zijn allemaal schitterend en rijden fijn, als ze rijden.

www.casarodriguillo.com

• Stefke
Pinin schreef op woensdag 28 december 2011 @ 13:18:
Nee, ik ga hem niet kopen. Want ik ben helemaal klaar met Italiaanse meuk na m'n Lancia's en Alfa.
Het vooroordeel klopt, het is gewoon rommel. Als de werknemers de auto's nou ook eens met passie in elkaar zetten in plaats van dat gepruts. De auto's zijn allemaal schitterend en rijden fijn, als ze rijden.
bedankt voor de reklame..

• Pinin

Pinin

Als je wilt dat ik mijn reactie edit/verwijder, geen probleem. Was niet zo bedoeld, maar ik heb zo'n enorme haat/liefde verhouding met Italiaanse auto's

www.casarodriguillo.com

• Night-Reveller
  • Laatst online: 14:00
Seems legit!

Gewoon verkopen joh. Er is toch helemaal niets aan de hand; ze willen gewoon betalen (bieden zelfs de vraagrpijs!) en van een scam is helemaal geen sprake, want ze hebben toch 0 criminal records?

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:51
obvious troll.... ?

:P
Pagina: 1