[RAID10] controller aan het overlijden?

Pagina: 1
Acties:

• bartbh
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sinds 2 jaar draai ik een RAID10 array met een pricewatch: Adaptec AAR-1430SA met daarin een 4-tal pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

Echter sinds vandaag gaat het helemaal mis.

Gisteravond heb ik Speedfan gedraait, waarvan ik wist dat het niet goed draait in combinatie met de 1430SA, maar aangezien ik nu een SSD als bootschijf heb, wilde ik het eens proberen. Echter werkte speedfan nog niet goed, waardoor de computer soort van vast liep.

Uiteindelijk heb ik de computer uitgezet en vandaag weer aangezet en toen begon het gedonder. Bij het rebooten (warm boot) wordt de raid-controller niet herkent, dus moet ik eerst de computer helemaal uitzetten en dan weer opstarten.

Maar dat is niet het ergste, eerst zat ik met 4 goede schijven. Vanmorgen toen ik de software van Adaptec opstarte, waren er 2 foute schijven. (van de vier) Toen heb ik bij 1 schijf het rebuild proces gestart, maar dat bleef maar op 0% hangen. Toen heb ik waarschijnlijk de grote fout gemaakt, om de computer opnieuw op te starten...

De POST-melding geeft aan dat alle 4 de schijven "healthy" zijn, maar de array an sich is "failed". Als ik vervolgens het bios in ga, is schijf 0, 1, 2 grijs en alleen schijf 4 nog wit. Het is dus onmogelijk om het rebuild-proces te starten:
Rebuild cannot be done on this array.
Please check array's type/state and Hot spare's size.
Heeft iemand enig idee waar dit aan ligt? Zelf zou ik denken dat de controller aan het dood gaan is, maar valt de array dan nog te redden of ben ik alles wat erop staat kwijt?

Verwijderd

Ik zou een andere controller proberen. Vaak wordt de configuratie (bij een echte hardware RAID controller tenminste) ook op de harde schijven opgeslagen. Je zou kunnen proberen de schijven aan te sluiten op een Adaptec RAID controller uit dezelfde serie (of misschien zelfs wel de opvolger, dat zou je kunnen proberen). De kans is dan groot dat deze RAID controller de schijven gewoon herkent, vraagt of je deze op de controller wilt initializen en dat het vervolgens weer werkt, mits de harde schijven echt niet defect zijn uiteraard.

PS: Een RAID array is GEEN vervanger voor een backup ;-)

• bartbh
  • Niet online
RAID is geen vervanger voor backup nee, van al m'n zakelijke bestanden etc. heb ik wel netjes een backup. Maar hele zooi films, series etc. staat er wel op, opnieuw binnenhalen of omzetten duurt wel een eeuwigheid.

En heb ik natuurlijk ook van een aantal bestanden weer geen backup gemaakt.

Maar een nieuwe controller zou misschien kunnen helpen? Ik heb in ieder geval al een nieuwe besteld, hopelijk zou dit het probleem oplossen en is niet de gehele array naar z'n grootje.

Maar stel dat een nieuwe controller het probleem niet op lost, blijft er dan nog een reddingsoptie over of heb ik dan gewoon domweg pech?

• bartbh
  • Niet online
Volgens mij ben ik nu nog verder van huis. Via de bios utility heb ik de bestaande raid array verwijderd en vervolgens een nieuwe aangemaakt via quick init, met dezelfde eigenschappen als de oude.

Echter nu heb ik wel een "gezonde" array, echter is deze compleet leeg en helaas niet zoals ik had gehoopt, gevuld met de oude data. Als ik in Windows schijfbeheer kijk, dan heb ik een lege schijf van 1.8TB welke niet is toegewezen.

Valt deze data nog terug te halen, of is het nu echt over en uit?

• Midas.e
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-01 20:34

Midas.e

Is handig met dinges

Je kan met Getdataback nog wat proberen maar gelukkig heb je een backup en ben je daardoor geen belangrijke data kwijt. Daar heb je immers je backup voor.

Hacktheplanet / PVOutput

• bartbh
  • Niet online
Met EASeus Partition Recovery is het gelukt om de betreffende partitie weer boven water te halen.

Vandaag heb ik echter de nieuw bestelde 1430SA binnen gekregen, maar deze lost het probleem helaas niet op. Bij een warm reboot (vanuit Windows of bios) wordt de raid controller bij het opstarten niet geïnitialiseerd en gevonden. De schijven hoor ik bij een reboot niet in standby gaan, dus volgens mij draaien deze nog wel gewoon.

Heeft iemand enig idee waar die aan zou kunnen liggen?

De rest van mijn configuratie:

#Product
1Adaptec AAR-1430SA
4Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB
1Cooler Master CM 690
1Zalman CNPS10X Performa
1Intel Core i5 2500K Boxed
2Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile
1Club3D Radeon HD 6950 CoolStream Edition
1Asus P8P67 LE (3.0)
Bekijk collectie
Importeer producten

• bartbh
  • Niet online
Iemand die enig idee heeft waarom de RAID controller bij een reboot niet wordt geïnitialiseerd?

• bartbh
  • Niet online
Niemand?
Pagina: 1