Toon posts:

Stille koeling voor ouwe hp pavillion m9080.nl (noob alert)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi gasten, totale niet-tweaker hier eigenlijk,

heb een wat oudere hp pavillion m9080.nl desktop (pricewatch: HP Pavilion Elite M9080) die het nog prima doet en die ik als renderslaafje wil inzetten maar waarvan de koeling (al jaren) echt een pokkeherrie maakt als 'ie flink moet werken (100% cpu gebruik tijdens renderen).

Nou zie ik van die geluidsdempkits maar ik weet niet hoeveel zin dat heeft want het is niet dat de fan ratelt hij "loeit" gewoon, lijkt wel een stofzuiger...

Nou ben ik nogal stom geweest en heb ik laatst gewoon bij tweakers gezocht naar een goed beoordeelde cooler (Scythe Mugen 2 Rev. B ) besteld bij azerty en een nogal genant moment gehad toen ik ontdekte dat die cooler net zo breed was als de hele behuizing...

Teruggestuurd en god zij dank kan ik ruilen of centjes terug maar na googlen kom ik er maar niet achter welke koeling nou wél zou passen. Dit is het moederbord http://h10025.www1.hp.com...lc=nl&product=3627495#N97 en er staat als socket 775 die ook voor die Scythe Mugen 2 Rev. B stond maar die paste dus echt niet...

Ik zoek gewoon een zéér stille koeler die wél past... :?

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Wat is er mis met gewoon heel ouderwets meten hoeveel ruimte je hebt om de socket?
En daarbij rekening houden met de elco's (zilverkleurige tonnetjes) die er in de buurt staan?

Meeste fabrikanten hebben wel schema's op hun site staan met de marges die je moet hanteren om hun koeler goed te plaatsen.
Di's een (vrij stille) koeler die ik op diverse mobo's heb kunnen plaatsen:
http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=314

Marges staan er ook bij:
No motherboard components with a height greater than 39mm, as well as the PSU, disk drives, VGA card, and RAM should be present within a 55mm radius from the center of the CPU.
NB: bij dit model moet wel het mobo uit de kast gehaald worden ivm. de plaatsing van bevestigingsbeugel!

[ Voor 7% gewijzigd door 3dfx op 27-12-2011 15:50 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:35

D4NG3R

kiwi

:)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Iva_Bigone schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 15:47:
Wat is er mis met gewoon heel ouderwets meten hoeveel ruimte je hebt om de socket?
En daarbij rekening houden met de elco's (zilverkleurige tonnetjes) die er in de buurt staan?

Meeste fabrikanten hebben wel schema's op hun site staan met de marges die je moet hanteren om hun koeler goed te plaatsen.
Di's een (vrij stille) koeler die ik op diverse mobo's heb kunnen plaatsen:
http://www.zalman.com/ENG/product/Product_Read.asp?idx=314

Marges staan er ook bij:

[...]

NB: bij dit model moet wel het mobo uit de kast gehaald worden ivm. de plaatsing van bevestigingsbeugel!
Uhm ja je hebt volstrekt gelijk, de afmetingen staan gewoon op de productspecs... 'k was dus weer lekker dom bezig :$

Bedankt voor het wijzen daarop!

Oh en @D4NG3R bedankt voor de link - nu weet ik dat ik naar een koeler van < 13dB mot zoeken!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:45
Die oudere HP's (en zeker die met de standaard socket 775 koeler, die trekt helemaal vol met stof na een tijd) gaan onder belasting ook onwijs loeien, meestal zit de processor koeler dan vol met stof of is de koelpasta droog geworden. Koeler dus even van stof ontdoen, en doe dan direct even nieuwe koelpasta aanbrengen (oude met wc-papier + alcohol van processor en koeler afhalen) :)

Om nou direct maar een nieuwe koeler aan te schaffen is ook zo wat, probeer eerst dit maar eens zou ik zeggen

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 27-12-2011 20:10 ]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:35

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:30:
[...]

Uhm ja je hebt volstrekt gelijk, de afmetingen staan gewoon op de productspecs... 'k was dus weer lekker dom bezig :$

Bedankt voor het wijzen daarop!

Oh en @D4NG3R bedankt voor de link - nu weet ik dat ik naar een koeler van < 13dB mot zoeken!
<13dB? Is wel heel erg overdreven :P 15 a 16dB is al lastig te horen. Zeker als de PC ook nog eens onder een bureau ergens weggewerkt staat.

Mijn Mugen II doet 26dB op de volle 100% en dat is nou niet echt storend. (Ding komt nauwelijks boven de 50% maar goed :+ ).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1