Displayport schakelt uit in W7

Pagina: 1
Acties:

• JanW
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:32
Ik zit hier met een ontzettend vreemd probleem waar ik de oplossing maar niet voor gevonden krijg. Ik heb hier een PC, een HP 7900SFF met een Intel Q45 grafische adapter. Hier zijn twee monitoren op aangesloten, één via een VGA kabel en de ander via de displayport naar de DVI aansluiting van de andere monitor. Het probleem is dat zodra de PC Windows 7 start de monitor die via DVI aangesloten is op standby valt.

Wat ik al heb geprobeerd is het volgende:
- Drivers verwijderen en opnieuw installeren
- Volledige herinstallatie W7
- Oudere drivers installeren
- Andere monitoren en kabels (tegen beter weten in) geprobeerd
- één enkele monitor aansluiten via display-port.

Geen van dat alles hielp. Exact dezelfde set-up werkt bij een collega wel goed.

Zodra de PC ingeschakeld wordt geven beide monitoren beeld. Eerst kort de post, daarna "Starting Windows" scherm. Zodra het scherm komt dat er ingelogd kan worden valt het beeld op de monitor die via de displayport is aangesloten helemaal weg. Google geeft me wat dit betreft ook helemaal geen hulp.

Uitgesloten is in ieder geval al de bekabeling en de monitoren. De grafische adapter is ook goed, want zodra de PC start krijg ik op beide monitoren beeld, dat zou in Windows ook moeten werken dan.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dat is by design :X Windows 7 gaat daar heel irritant mee om.

Sommige mensen lossen het op door DVI pin 16 te onderbreken.

http://social.technet.mic...33-4e6d-b39b-8ac80a21fdc2

Bij mij was het opgelost door de DVI monitor op uitgang 2 en de VGA monitor op uitgang 1 te zetten van mijn dockingstation. Vervolgens heb ik in Windows de dvi monitor als scherm 1 ingesteld, de vga als scherm 2.

• JanW
Dat lijkt me niet, er staan hier verschillende identieke setups, en enkel deze setup wil niet de tweede monitor gebruiken. Ikzelf maak ook gebruik van eenzelfde PC en twee monitoren en deze kan ik na installatie na hartelust instellen zoals ik wil. Deze setup ziet echter alleen de ene monitor die via VGA is aangesloten en al het andere wil deze niet zien.

Het gaat hier om een normale PC trouwens, geen laptop op dockingstation.

[ Voor 9% gewijzigd door JanW op 27-12-2011 14:12 ]

• Wolly
  • Niet online
JanW schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 14:11:
Dat lijkt me niet, er staan hier verschillende identieke setups, en enkel deze setup wil niet de tweede monitor gebruiken. Ikzelf maak ook gebruik van eenzelfde PC en twee monitoren en deze kan ik na installatie na hartelust instellen zoals ik wil. Deze setup ziet echter alleen de ene monitor die via VGA is aangesloten en al het andere wil deze niet zien.

Het gaat hier om een normale PC trouwens, geen laptop op dockingstation.
Als iets niet werkt terwijl het op een andere pc installatie wel werkt is de setup niet identiek.

Probeer anders eens als het optreedt "Windows-P" een paar keer. Op die manier krijg je je beeld wellicht ook terug (en dat is dan gelijk een argument om toch maar even die technet forum link door te lezen).

• JanW
Heb ik al doorgelezen, maar staat niks interessants in. Verder is die setup wel identiek, ik heb ook geen zin in een discussie daar over verder. Het probleem is uitgelegd en is zoals het is. Windowstoets + P heeft geen resultaat gehad.

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-02 15:09
Wolly schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 14:18:
[...]

Als iets niet werkt terwijl het op een andere pc installatie wel werkt is de setup niet identiek.
Hoe kan je dat nou zo stellig zeggen? Mijn buurman heeft een Astra 1.6i njoy 3 deurs uit 2004 en ik ook... toch wilde zijn auto vanochtend niet starten en die van mij wel? Toch stiekum een ander model auto? Het is wat kort de bocht maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel... een dergelijk probleem kan al terug worden geleid naar een defecte kabel, dan kunnen de pc's toch alsnog verder uit dezelfde hardware bestaan? Om dan zomaar even te stellen dat de setups niets hetzelfde zijn vind ik op zijn zachts gezegd vrij bijdehand...

Ik zou het probleem, ondanks dat de TS aangeeft het al geprobeerd te hebben, toch in de monitor of de kabels zoeken. Ik vraag mij af wat de TS daarin getest heeft, welke kabels en/of monitoren welke kant op?

[ Voor 12% gewijzigd door MicGlou op 27-12-2011 16:22 ]

• JanW
Monitor en kabel die op andere PC is aangesloten op de PC met het probleem aan gesloten gaf hetzelfde resultaat.

• Wolly
  • Niet online
MicGlou schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:16:
[...]

Hoe kan je dat nou zo stellig zeggen? Mijn buurman heeft een Astra 1.6i njoy 3 deurs uit 2004 en ik ook... toch wilde zijn auto vanochtend niet starten en die van mij wel? Toch stiekum een ander model auto? Het is wat kort de bocht maar je begrijpt vast wel wat ik bedoel... een dergelijk probleem kan al terug worden geleid naar een defecte kabel, dan kunnen de pc's toch alsnog verder uit dezelfde hardware bestaan? Om dan zomaar even te stellen dat de setups niets hetzelfde zijn vind ik op zijn zachts gezegd vrij bijdehand...
TS geeft zelf aan dat het niet aan de hardware ligt. Blijf over het OS, blijkbaar is het OS op beide systemen niet gelijk. Ergo: setup is niet identiek (qua software instellingen).

Dat wordt dus zoeken in het register en de settings van videodrivers, al is het waarschijnlijk sneller om een image van de goed werkende machine te plaatsen op de andere en vervolgens de SID te wijzigen :)
Ik zou het probleem, ondanks dat de TS aangeeft het al geprobeerd te hebben, toch in de monitor of de kabels zoeken. Ik vraag mij af wat de TS daarin getest heeft, welke kabels en/of monitoren welke kant op?
Windows 7 krijgt zo enorm veel kritiek van mensen die én een dvi én een vga monitor tegelijk gebruiken, het ligt voor de hand dat dit weer zo'n incident is.

[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 27-12-2011 23:48 ]

• JanW
Wolly schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 23:45:
[...]

TS geeft zelf aan dat het niet aan de hardware ligt. Blijf over het OS, blijkbaar is het OS op beide systemen niet gelijk. Ergo: setup is niet identiek (qua software instellingen).

Dat wordt dus zoeken in het register en de settings van videodrivers, al is het waarschijnlijk sneller om een image van de goed werkende machine te plaatsen op de andere en vervolgens de SID te wijzigen :)
Nogmaals, dat is het wel, de drivers zijn identiek evenals het OS. Drivers worden hier gewoon van een update voorzien als een nieuwe versie uit is, op beide PC's staan dezelfde driver versies, alleen op PC1 werkt het tweede scherm niet en op PC2 wel. Daarnaast staan er hier nog, ik denk wel minstens honderd andere zelfde machines met dezelfde chipset en drivers die ook geen problemen hebben met het tweede scherm, op deze na.
[...]

Windows 7 krijgt zo enorm veel kritiek van mensen die én een dvi én een vga monitor tegelijk gebruiken, het ligt voor de hand dat dit weer zo'n incident is.
Waarom hebben wij dan hier bij de honderden machines die hier uitgerold zijn met Windows 7 en gebruik maken van twee monitoren geen enkel probleem op deze na? :?

Vanochtend even de driver verwijderd en handmatig opnieuw geïnstalleerd. Het vreemde was dat na het verwijderen van de driver en herstarten van de machine ik in windows wel de beschikking had over twee schermen, wel een clone van elkaar en onmogelijk om ook maar iets anders in te stellen, maar wel beeld. Na installatie van de driver was het echter weer weg en kan ik alleen maar beschikken over het scherm dat via VGA is aangesloten 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door JanW op 28-12-2011 08:58 ]

• lotje1
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-12-2025
misschien toch een probleem met de drivers... op deze pc.. W7 heeft bij mij op de pc weleens problemen gegeven met drivers.. - @random problemen zoals overstappen van 64 bits naar 32 bits drivers, een (te nieuwe) driver update niet accepteren... Wellicht is de laatste driver update voor deze computer een struikelblok geweest, waarbij W7 zich ergens verslikt heeft..

Omdat sommige w7 problemen spontaan optreden, kan het goed zijn dat de setup van meerdere computers hetzelfde is, maar dat er bij een domweg iets fout gaat zonder aanwijsbare oorzaak..

• JanW
Het probleem is opgelost. Het moederbord is vervangen van de PC en het probleem is verholpen.
Pagina: 1