X79 benchmark vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik aan het nadenken over het aanschaffen van een i7 3930k met X79 moederbord om mezelf gewoon een keer te verwennen. Nu wil ik echter niet al teveel geld uitgeven aan een moederbord en daarom ben ik opzoek gegaan naar mooie moederborden en uitslagen van testen en benchmarks.

Nu had ik de asrock extreme 4 op het oog maar deze scoort nogal laag in benchmarks bij onze buren.
http://nl.hardware.info/r...rborden-review-benchmarks
Hier is echter ook te lezen dat Asus en MSI een trucje uithalen met de turbo van de processoren zodat ze hogere scores en prestaties halen dan de rest van de X79 moederborden.

Na lang zoeken kon ik niet vinden of dit trucje dat Asus en MSI nog steeds geldt wanneer je de CPU overclockt (ik neem aan van niet). In dat geval zouden alle prestaties meer naar elkaar toe trekken neem ik aan? Zou iemand mij uit kunnen leggen hoe dit precies zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Veel reviews lezen dan kom je er achter.

Indien je wilt overklokken dan dacht ik dat je geen asrock moederbord moet kopen, omdat andere merken beter overklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan zou ik dus beter een Asus moederbord kunnen halen.
Maar mijn stelling dat de benchmarks eigenlijk nogal vals zijn door het trucje van Asus en MSI zou dat kloppen?
Wanneer je een overgeclockte CPU op alle moederborden zou zetten dan zouden Asus en MSI door de mand moeten vallen aangezien ze dan het turbo trucje niet meer uit kunne halen toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

@Jan99999 onzin. ASRock is tegenwoordig gewoon een A+ merk waarop je lekker kan OC'en indien je dit nodig vind. Ik heb pas geleden nog enkele AM3+ CPU's naar 4.5Ghz+ getrokken op een Asrock Extreme3 870 RevB.

@Splitsecond-
Het verschil wat je ziet @ hardwareinfo is minder als 2%. Vind je dit echt een groot punt?
Als je trouwens goed kijkt bij het stroomverbruik zie je dat sommige mobos die het bij de CPU score beter doen opeens 50 a 60W meer verbruiken.. Dat betekend dat andere onderdelen dus geboost worden.

En dan is het opeens niet zo gek meer dat je bij de andere borden extra performance krijgt. Zo kan ik ook ;) ..

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik weet dat het verschil heel erg klein is en het maakt me ook niet veel uit. Ik was alleen benieuwd naar het trucje dat Asus en MSI uithalen met de turbo. Dit geeft namelijk een nogal vertekend beeld in benchmarks en reviews. Zo wordt in de bron (bovenaan) verteld dat de moederborden van Asus en MSI veel beter presteren terwijl dit dus eigenlijk niet opgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liveshort
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-07 17:30

Liveshort

Certified Crazy Person

Het gaat wel degelijk op. Ondanks dat MSI en Asus er een trucje voor uithalen is en blijft het een feit dat de borden beter preseteren met een bepaalde CPU. Hoe ze die betere score bereiken is daarbij even niet van belang. Jij betaald dan voor een betere out-of-the-box score. Zeer waarschijnlijk valt dit marginale voordeel weg als je gaat overklokken, dus wat dat betreft zit je gewoon goed met je Asrock moederbord. Zie ook @hierboven dat de bordjes van Asus en MSI meer stroom verbruiken. Aan jou de keus. Als je toch gaat overclocken (24/7) zou ik gewoon lekker voor de Asrock gaan, dat scheelt je waarschijnlijk wel geld.

There once was a lady of Wight --- Who travelled much faster than light --- She departed one day --- In a relative way --- And arrived on the previous night

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar ging het mij om. Dat wanneer ik ga overclocke de truc van Asus en MSI totaal wegvalt aangezien deze alleen gedaan kan worden met de turbo en standaard kloksnelheden. Ik begrijp dat bij standaard snelheden de Asus en MSI borden beter zullen zijn maar waar ik op doelde was dat de resultaten met deze truc niet opgaan voor mijn situatie.

Wanneer je dus alle borden zou testen met een CPU die overgeclockt is dan zouden de resultaten veel meer bij elkaar liggen omdat dan de turbo truc van Asus en MSI niet meer van toepassing is. (natuurlijk blijven deze borden in een kleine mate beter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Correct. Aangezien je deze 'turbo' opties uit dient te zetten wanneer je een 24/7 OC wilt hebben ;) . Anders pleurt je bord er zo nog eens enkele 100en Mhz'en bovenop je OC :P .

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkeR
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 16:26

GekkeR

key = key

Zou je inderdaad niet blind staren op reviews.
Pak het bord dat het beste bij je past.

Zo wou ik geen active cooling (vele modellen vielen af), een pci slot onboard en 8 dimm sloten voor 64GB ram.
Bleven er 2 over (P9X79 en de GA-X79-UD5) gekozen voor Gigabyte omdat die er beter uit zag (oog wil ook wat) en met bluetooth+wireless kwam (niet dat ik het ooit nodig heb maar toch).

Met occen kwam ik met mijn 3930k in windows op 4.8GHz maar werden de temps door de benodigde vcore zo hoog (80c primeload) dat ik hem uiteindelijk op 4.1 heb gezet met een lage vcore (60c primeload).
In dit geval ging stilte boven performance, nog steeds lekker snel en geen geluidje te horen.

Nu super gelukkig :)

[ Voor 26% gewijzigd door GekkeR op 27-12-2011 13:37 ]

[ pctje te zien hier ] - Miauw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:58

Perkouw

Moderator General Chat
Het verschil in de tests vind ik inderdaad marginaal te noemen. Ik denk dat je jezelf een aantal zaken moet afvragen;

- Hoeveel geld heb je er voor over
- Wat wil je aan aansluitingen/mogelijkheden etc.
- Wil je ver gaan overklokken
- Wat word de hoofd taak van de pc?

Gewoon wat vragen die snel in me opkomen, kijk gewoon naar het bord dat het best bij je past en baseer daar je keuze op. Qua performance zit het dus wel in orde als ik de review mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb mijn keuze al gemaakt. De asrock extreme 4 is mooi (naar mijn mening dan), goedkoop en levert alles wat ik nodig heb. Deze/dit topic heb ik alleen gestart omdat ik me af vroeg hoe het precies zat met het trucje.

Wat mij betreft kan deze topic dan ook op slot! Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Pagina: 1