• Tr3bboR
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-01 14:22
Hallo,

Ik heb even wat topics gelezen in deze subcategorie van het forum, maar ik zie alleen maar topics die eigenlijk iets verder gaan dan wat ik wil vragen : >

Toch ga ik erop wagen om het te vragen, want niet geschoten is altijd mis en het is jaren geleden dat ik me bezig heb gehouden met hardware, dus weet ik er ook weinig meer van af.

Ik heb sinds kort nieuwe computeronderdelen gehaald:

- Cooler Master Silent Pro M700
- Asus Geforce 560 GTX
- Intel Core i7 2600k

Ik heb ook al jaren een behuizing van AeroCool:

Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/other/aerocool/p2.jpg

Er zijn drie ventilators op de behuizing. Ik heb deze ventilators voorheen altijd aangesloten, omdat het, geloof ik, goed werkt en mooie blauwe lampjes lichten dan op ; P

Een nadeel is dat ze ook een takkeherrie geven.

Ik heb nu de nieuwe computeronderdelen ingebouwd in mijn behuizing en heb alle drie de ventilators niet aangesloten.

Alles werkt naar behoren (tot nu toe) en ik hoor bijna geen geluid meer komen van mijn computer.

Mijn vraag is (nu komt het dan, lol): krijg ik hier later geen problemen mee i.v.m. de koeling en kan ik dus beter wel de ventilators aansluiten of maakt het niet uit en zou het al voldoende moeten koelen? Ik ben van plan regelmatig te gaan gamen : >

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:03
Kan je aangeven waar die ventilatoren zitten? (Ik zie er maar 2 van de 3 op de foto)

Je kan over nadenken om de fans te vervangen door stillere varianten, alleen denk ik dat de speciale front ventilator niet vervangen kan worden

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
fans laten draaien op 7volt, maken ze als het goed is minder lawaai maar heb je toch nog een airflow.. die kast wat jij hebt heeft zo te zien geen rooster bovenin ofzo.. dus heel erg goed zal het niet zijn.. ook is een 560 best warm.. dus fans zijn eigenlijk wel een must..

[ Voor 7% gewijzigd door [Remmes] op 26-12-2011 20:21 ]

ja, daag.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

5 volt kan ook, zijn ze nog stiller.

je kunjt ook gewoon zelf testen, een keer goed gamen en je temps in de gaten houden. cpu niet boven de 65 graden en je gpu niet boven 75 graden.
dan zal alles goed moeten wezen.

voor temps uitlezen raad ik je HWmonitor aan. onthoud de min en de max en is lekker overzichtelijk :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Tr3bboR
Thnx! Ik zal het gaan testen met deze info!

De derde ventilator zit aan de achterkant van de behuizing, net onder de plaats waar de voeding moet zeg maar. Valt niet te zien op het plaatje.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
Fordox schreef op maandag 26 december 2011 @ 20:46:
5 volt kan ook, zijn ze nog stiller.

je kunjt ook gewoon zelf testen, een keer goed gamen en je temps in de gaten houden. cpu niet boven de 65 graden en je gpu niet boven 75 graden.
dan zal alles goed moeten wezen.

voor temps uitlezen raad ik je HWmonitor aan. onthoud de min en de max en is lekker overzichtelijk :)
nee.. 5 volt kan in meeste gevallen niet, 5 volt is in de meeste gevallen net niet genoeg om de fans aan het draaien te krijgen (zodra iets in beweging is is het makkelijk het in beweging te houden..)

ja, daag.

• Fordox

Fordox

00101010

Dat klopt, maar er zijn genoeg fans die vanaf 5 volt ook werken. De meeste die dat niet doen, zijn stille/low rpm fans.
Dus ik ga er hierbij wel van uit :)

• Tr3bboR
Volgens HWMonitor krijg ik temperaturen van max. 70 graden van mijn cpu en max. 68 graden van mijn gpu. Dat valt nog wel te overzien toch? Ik heb trouwens de ventilators van mijn behuizing aangesloten.

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-01 18:29

RyuuPro

That Damn Fly

Tr3bboR schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 22:22:
Volgens HWMonitor krijg ik temperaturen van max. 70 graden van mijn cpu en max. 68 graden van mijn gpu. Dat valt nog wel te overzien toch? Ik heb trouwens de ventilators van mijn behuizing aangesloten.
Maar zijn dit de idle of stressed temperaturen? Als dit je idle temperaturen zijn kan je maar beter zsm die fans weer aansluiten, anders kickt de oververhitting-beveiliging van je CPU er straks in zodra je ook maar iets intensiever opstart (omdat de temparaturen dan sowieso 100+ gaan worden).

[ Voor 5% gewijzigd door RyuuPro op 28-12-2011 00:52 ]

Kaze Ni Nare

• Tr3bboR
Idle temperaturen liggen meer rond de 40-50 graden voor de cpu en 40 graden voor de gpu.

De maximum temperaturen krijg ik door een game te spelen zeg maar, maar ik weet niet of er speciale testen zijn die ik kan uitproberen?

• Fordox

Fordox

00101010

Tr3bboR schreef op woensdag 28 december 2011 @ 01:34:
Idle temperaturen liggen meer rond de 40-50 graden voor de cpu en 40 graden voor de gpu.

De maximum temperaturen krijg ik door een game te spelen zeg maar, maar ik weet niet of er speciale testen zijn die ik kan uitproberen?
Een paar minuutjes prime geeft de max temperatuur wel weet met iets extras met normaal intensief gebruik.
Maar 70 graden in game is best warm...

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Tr3bboR schreef op woensdag 28 december 2011 @ 01:34:

Vooral de cpu vind ik behoorlijk warm voor idle. Dat zijn temperaturen die ik stressed haal. Welke koeler heb je precies op je cpu zitten?

Verder wellicht interessant om te investeren in een 'betere' behuizing.
Aangezien warme lucht stijgt, is het het makkelijkste om deze aan de bovenkant van de behuizing weg te voeren. Momenteel heb je slechts 1 outtake wat tamelijk karig is voor een dergelijk systeem.
Ook geloof ik zelf niet helemaal in een fan in het side-panel. Deze is relatief klein dus verplaatst minder lucht c.q. maakt meer lawaai om eenzelfde hoeveelheid lucht te verplaatsen als een grotere variant.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05:13
De temperatuur van je videokaart is oké, maar die van je processor zijn minder. Zou mooi zijn als die omlaag kunnen naar 35-40 idle en 50-55 load of iets in die richting.

Je kast heeft 1x 120mm intake aan de voorkant, 1x 80mm in het zijpaneel en boven het I/O-shield kunnen er in dat gaas ook nog 2x 80mm volgens mij. Waarschijnlijk is die 120mm aan de voorkant niet zo makkelijk te vervangen, dus kun je alleen die 80mm's vervangen/plaatsen voor degelijke fans (bv Noiseblocker). Die fan is maar een voorbeeld, heb er geen ervaring mee met dat model. Wel met het merk, en het zijn echt goede fans.

Dan zou ik die 80mm in het zijpaneel koele lucht erin laten blazen en 2x 80mm outtake aan de achterkant. Geen idee wat voor cpu-koeler je hebt, maar een groot blok met 1 of 2 120/140mm fans erop werkt lekker. Heb je gelijk wat meer luchtverplaatsing.

Specs

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Freaky Maus schreef op woensdag 28 december 2011 @ 02:13:
De temperatuur van je videokaart is oké, maar die van je processor zijn minder. Zou mooi zijn als die omlaag kunnen naar 35-40 idle en 50-55 load of iets in die richting.

Je kast heeft 1x 120mm intake aan de voorkant, 1x 80mm in het zijpaneel en boven het I/O-shield kunnen er in dat gaas ook nog 2x 80mm volgens mij. Waarschijnlijk is die 120mm aan de voorkant niet zo makkelijk te vervangen, dus kun je alleen die 80mm's vervangen/plaatsen voor degelijke fans (bv Noiseblocker). Die fan is maar een voorbeeld, heb er geen ervaring mee met dat model. Wel met het merk, en het zijn echt goede fans.

Dan zou ik die 80mm in het zijpaneel koele lucht erin laten blazen en 2x 80mm outtake aan de achterkant. Geen idee wat voor cpu-koeler je hebt, maar een groot blok met 1 of 2 120/140mm fans erop werkt lekker. Heb je gelijk wat meer luchtverplaatsing.
Sidepanel lijkt mij nog niet eens direct noodzakelijk. Denk dat de meeste winst valt te behalen aan de achterzijde en cpu. (Ga er vanuit dat de voeding zijn warme lucht naar beneden blaast??)

Echter, zoals ik al eerder zei kun je imho beter investeren in een betere case.
De koelmogelijkheden in jouw huidige kast zijn gewoon zeer beperkt wat eigenlijk vrij jammer is gezien de dure componenten.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Tr3bboR
Ik denk dat het inderdaad beter is als ik op zoek ga naar een nieuwe behuizing. De koeling op mijn cpu is gewoon de standaard die ik bij de cpu erbij kreeg van intel.

• RyuuPro

RyuuPro

That Damn Fly

Als je een stille pc wil, zoek dan een behuizing met geluidsdempend materiaal aan de binnenkant.
(Mijn huisgenoot heeft er een van Fractal Design, die is zo goed als stil)

Kaze Ni Nare

• Tr3bboR

• Freaky Maus
Mooie kast, voeding onderin, dikke fans bovenin, yup strak ding. Geloof dat de fans van Fractal Design ook wel goed/stil zijn, nu nog alles netjes inbouwen.. :9

Behoud je trouwens de standaard intel cpu-koeler?

Specs

• Tr3bboR
Ik denk het wel of had je iets in gedachten? Ik had in principe nooit problemen gehad met mijn cpu, maar mijn gpu is altijd de eerste die dood ging of nare trekjes begon te vertonen : >

• Freaky Maus
Je kunt het inderdaad eerst bekijken hoe het systeem draait met standaard koeler, weet niet hoe stil die dingen zijn tegenwoordig en hoe ze koelen. Maar mooi is natuurlijk een dik koelblok erop en bovenin je kast nog een 140mm koeler erbij zetten. Zelf heb ik recentelijk ook zoiets in elkaar gezet en het koelt als een malle. De voorste van de twee 140mm openingen daar merk je niet veel van behalve koude lucht verplaatsing, maar die achterste haalt onder load aardig wat warmte weg via een korte weg. Maargoed, eerst kijken hoe het standaard loopt want goede koeling kan aardig oplopen qua centen.

Specs

• Tr3bboR
Bij de nieuwe behuizing zit er standaard 1 intake fan aan de voorkant en 1 exhaust van aan de achterkant. Ik heb voor de zekerheid nog 2 fans aangeschaft. Ik kan nog een intake dan plaatsen aan de voorkant en 2 aan de bovenkant als exhaust en 1 aan de zijkant als exhaust. Wat zou de beste optie zijn: 2x exhaust of 1x intake met 1x exhaust, als extra dus, aangezien ik al standaard 1 exhaust en 1 intake fan heb?

• Tr3bboR
Ik heb mijn spullen binnen!

Ik hoor echt bijna niets, wat een geweldige behuizing, bedankt voor de tip RyuuPro!

Ik heb nu 3 exhaust fans aan de side, top en rear. en 1 intake fan aan de front. Dat is het best voor de airflow als ik het topic over Cooling FAQ mag geloven, hehe.

Volgende stap is misschien om nog een betere koeling aan te schaffen voor de CPU, want idle temperaturen voor de CPU is nu zo rond de 40-45 graden. Die van de GPU is idle 30 graden.

Verwijderd

Dan is je CPU nog steeds erg warm op idle, terwijl de stock koeler best aardig koelt vind ik zelf.

• RyuuPro

RyuuPro

That Damn Fly

No Problemo Tr3bboR

Qua CPU Koelers heb je voor +-30 euro al vaak een stevige aftermarket koeler. (Ik heb de Mugen 2 Reb B., mijn vorige processor, een C2Q Q8300 draaide 30 graden idle, <55 fully stressed. Heb met mijn FX-6100 nog niet kunnen checken omdat geen enkel programma de goede temps uitleest.)

Kaze Ni Nare

Pagina: 1