netwerkprobleem: telenet digicorder met netwerk combineren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:42
Ik heb een klein probleempje met mijn netwerk en had gehoopt dat iemand mij kon verder helpen.

De huidige werkende situatie is als volgt:

Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/357418netwerk.jpg

Wil ik netwerkverbinding met mijn digicorder dan is de bovenstaande situatie correct.
Wil ik echter iets op mijn Nas bekijken, dan moet ik de kabel tussen switch en digicorder uitpluggen en de tv rechtstreeks met de draadloze router verbinden.

Probleem is dat ik in die muur maar één kabel krijg en niet continu wil switchen.

Ik dacht nu om nog een switch aan de tv te zetten zodat tv en digicorder beide verbonden zijn, maar dan moet ik blijkbaar ook de nas in de switch gaan pluggen en dan ziet mijn laptop deze weer niet meer staan.

Mijn vraag is dus concreet: wat moet ik waar inpluggen (of wat moet ik aanschaffen) om zowel de digicorder op het netwerk te hebben als de tv, waarbij de volgende verbindingen moeten werken:
nas-tv, nas-laptop, digicorder-telenet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Je kan de switch er tussenuit halen en een apart VLAN opzetten voor de Digicorder op je WNDR3700. Daar zal je dan wel OpenWrt op moeten installeren. En dan een regeltje toevoegen in de firewall voor verkeer, mocht je dat wensen.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Waarom zit er tussen je modem en je router een switch? Krijg je dan niet meerdere publieke IP-adressen of is dat ook de bedoeling?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metteko
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:42
Gunner schreef op maandag 26 december 2011 @ 19:18:
Waarom zit er tussen je modem en je router een switch? Krijg je dan niet meerdere publieke IP-adressen of is dat ook de bedoeling?
euhm, geen idee eigenlijk... de switch is de originele telenet-installatie en ik ging ervan uit dat ik deze niet mocht verwijderen omdat mijn digicorder op een switch moest zitten om nog toegang te hebben. Over meerdere publieke IP-adressen weet ik niet genoeg, dus dat was zeker de bedoeling niet.

Dus als ik jullie goed begrijp kan ik de switch ervan tussen halen en een virtueel netwerk oprichten zodat de digicorder toch connectie krijgt ondanks het feit dat hij op de router aangesloten is... Sounds great!

Dan wordt dit de opstelling?:
Afbeeldingslocatie: http://www.afbeeldingenuploaden.nl/uploads/098521netwerk2.jpg

Mag die switch dan bij mijn tv en digicorder staan zoals ik het nu getekend heb als ik met zo'n VLAN werk? Ik moet mij dringend eens gaan verdiepen in die materie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loetn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:51

Loetn

All-time lurker

metteko schreef op maandag 26 december 2011 @ 19:59:
[...]
Mag die switch dan bij mijn tv en digicorder staan zoals ik het nu getekend heb als ik met zo'n VLAN werk? Ik moet mij dringend eens gaan verdiepen in die materie :?
Ja. De switch stuurt gewoon het signaal van de router door naar de TV en digicorder.

The best way to write secure and reliable applications. Write nothing; deploy nowhere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De situatieschets zoals die in de topicstart is getekend is correct voor de oude telenet modems (motorolla), achter je telenet modem zit een switch waarvan een kabel vertrekt richting digibox en 1 naar je computers en andere netwerk devices. Je krijgt van telenet 2 aparte ip adressen een voor Internet en een voor je Digibox.

Je probleem zit hem in je router, je hebt de kabel die komt van je switch waarschijnlijk op een van de LAN poorten van de router gezet waardoor je ook daar nog een ip krijgt van telenet. Wat jij hier moet doen is:

-> Kabel van je switch aansluiten op je WAN poort van je router
-> WAN poort van je router correct configureren (DHCP zou moeten volstaan)
-> Je LAN poorten configureren zodat je hier een intern ander netwerk krijgt.

Dit werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2011 @ 21:13:
Je probleem zit hem in je router, je hebt de kabel die komt van je switch waarschijnlijk op een van de LAN poorten van de router gezet waardoor je ook daar nog een ip krijgt van telenet.
Echt niet. Hij heeft een VLAN nodig. Het probleem zit 'm echt niet bij zijn router; zijn opstelling werkt gewoon - dat is immers hoe Telenet het netwerk standaard configureert - je LAN (of PC) achter de switch zodat die een publiek IP krijgen voor je internetabo, en de Digicorder ook aan de switch zodat Telenet weet dat ze dat verkeer niet onder het internetabo moeten verrekenen. De Digicorder krijgt nu dus een WAN IP.

Op de LAN-poort gaat ie echt geen IP krijgen btw ;). De DHCP-server van de router vraagt nooit IP's aan op de LAN-poorten, alleen maar op de WAN-poort.

Die switch kan je volledig uit je netwerk halen trouwens, tenzij je bekabeling/netwerkconfiguratie zodanig is dat a) alle poorten bezet zijn op je router of b) de switch gebruiken minder kabelzooi betekent.
Gunner schreef op maandag 26 december 2011 @ 19:18:
Omdat de Digicorder een extern IP nodig heeft. Alleen zo kan Telenet onderscheid maken tussen TV-verkeer en internetverkeer (waarschijnlijk op basis van MAC).

[ Voor 59% gewijzigd door Borromini op 26-12-2011 21:33 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
er zijn hier al genoeg topics gepasseerd die dit 'probleem' bespreken, en waarin links vindbaar zijn naar openwrt, en hoe je het dan moet instellen.
Dus gebruik even de zoek-functie.
(ik heb in de meesten van hen ook reacties gepost)

"By default" is de eerste opstelling de enige correcte,
enkel met een router waarin je mbv openwrt of soortgelijke met VLAN's kunt werken waardoor de digicorder achter de rotuer alsnog een ip-adres van Telenet krijgt (of van diens modem) ipv eentje van de router, gaat de andere opstelling werken.

ps: de ip-adressen voor digicorder beginnen bij TN met 10.*,
als je in het instellingen-menu een ip-adres ziet verschijnen dat begint met 192.168.* (=ip van je router),
of de openbare ip-adressen van TN (81.*, 83.*, 213.*, ...) dan gaat je niet meer interactief kunnen werken.
(geen films meer bestellen, geen tv-gids langer dan 2 dagen, geen extra info/games, ...)
en anders toch 2 kabels door de muur trekken, en nadien het plugje pas op de kabel knijpen ;)

Edit en bijvoeging:
Trouwens zodra je bv LAN1 op een ander VLAN zet dan de andere 4 poorten op je router, gaat alles achter die poort een openbaar IP-adres krijgen van TN. Je digicorder een 10.*, je tv een 'internet'-adres.
maw: Je TV komt alsnog aan de verkeerde kant van je router terecht en kan niet aan je NAS...

intern heb je nu eigenlijk:
code:
1
WAN----'router'----'switch'---- 5x LAN

na gepruts met een alternatieve firmware krijg je eigenlijk:
code:
1
WAN----'switch'----LAN1 + 'router'---'switch'----4 LAN's

de 'switch' en 'router' zijn softwarematig de onderdelen van je hardware router.
max: je hardware switch die je nu tussen modem en router hebt, maak je dan softwarematig.
maar het probleem blijft: je TV hangt alsnog voor de router...
(door de aanpassing hang je namelijk 1 van je LAN-poort en dus niet alleen de digicorder die eraan hangt voor je router, maar ook al de rest dat aan die poort hangt. Incl. je TV dus.)

Als je een kabel met plug door de muur krijgt, dan krijg je 2 kabels zonder pluggen ook door de muur.
En anders met een grotere boor erdoor, schuin boren kan nu toch al niet meer want er is al een gat ter geleiding.

edit 2:
makkelijkste oplossing: :+
1 kabel van je modem rechtstreeks naar je TV-meubel, daar je switch en router hangen.
van modem naar switch, van switch naar digicorder+router, en van router naar TV, NAS en laptop via WIFI...
Of moeten switch en router om een bepaalde reden aan de modem blijven staan?
(vaak een uithoek van je woonst, terwijl de woonkamer met tv wat centraler gelegen is)

[ Voor 49% gewijzigd door soulrider op 26-12-2011 21:55 ]

Pagina: 1