Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 23:46
Hallo,

eergister heb ik van een koper op Marktplaats voor 500 euro een mooie Nikon D90 overgenomen, in de originele verpakking (tot aan het bubbeltjesplastic aan toe), met maar 350 clicks, en de bon er bij :D De beste man deed aan sportfotografie en vond de D90 te sloom, dus deed de bijna nieuwe camera al weer weg :)

Na een dag spelen merkte ik een hot pixel op, er zit rechtsonder een felrode pixel die ik op de meeste foto's terug kan vinden.

Ik heb me snel even ingelezen, en nu is het zo dat dit schijnbaar onderdeel van het productieproces is en dat elke fotocamera deze heeft. Zelfs al bij het verlaten van de fabriek, camera's worden getesten op dode / hot / stuck pixels, deze worden al uitgemapped waarbij de informatie van die pixel berekend wordt op basis van de omliggende pixels.

Andere cameramerken zoals Minolta en Canon schijnen vanuit het menu een optie te hebben om slechte pixels te mappen, maar bij Nikon dient de body opgestuurd te worden waarna de pixels voor je gemapped worden door Nikon zelf.

De camera is nu 1 jaar en 1 maand oud, maar aangezien dit een soort van producteigenschap is bij digitale camera's weet ik niet goed of dit wel onder garantie zou horen te vallen. Weet iemand hier iets meer over?

Morgen maar eens de betreffende winkel bellen waar de camera gekocht is....

[ Voor 7% gewijzigd door _eXistenZ_ op 26-12-2011 17:31 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:36
Als je in raw schiet heb je nergens last van. Lightroom haalt bij mij een stuk of 20 hot pixels uit mijn foto's.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
In RAW schieten vind ik iets te gek, dan moet ik elke foto nog zitten nabewerken. Ik schiet voor de meeste snapshots liever .jpg, echt mooie foto's waar ik de tijd voor neem om deze vast te leggen schiet ik ook in RAW (via het indrukken van de FN-button :*) ) zodat ik later nog uitgebreid kan nabewerken.

Jij zegt in ieder geval dat het gewoon hoort dus?

[ Voor 7% gewijzigd door _eXistenZ_ op 26-12-2011 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Je vindt RAW schieten te gek? Waarom koop je dan een DSLR en geen compactcamera..? En je kan ook RAW + JPG schieten.

Maar dode pixels komen vrij vaak voor, zeker als je er maar eentje hebt gaan ze daar niks aan doen gok ik. Je moet wel bedenken dat het 1 pixel op 12 miljoen pixels is ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Hahn schreef op maandag 26 december 2011 @ 17:35:
Je vindt RAW schieten te gek? Waarom koop je dan een DSLR en geen compactcamera..? En je kan ook RAW + JPG schieten.
- Minder ruis bij laag omgevingslicht
- Spelen met scherptediepte

Maar ik moet wel zeggen je hebt een punt, ik schiet vanaf nu ook gewoon RAW en haal ze wel effe door Lightroom.
Maar dode pixels komen vrij vaak voor, zeker als je er maar eentje hebt gaan ze daar niks aan doen gok ik. Je moet wel bedenken dat het 1 pixel op 12 miljoen pixels is ;)
True :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
Ik lijk wel een spammer (dit is volgens mij al de 10de keer dat ik deze link plaats), maar geen raw vanwege het bewerken is een heel slecht excuus met dit programma: http://michaeltapesdesign.com/instant-jpeg-from-raw.html
Het is gratis en razendsnel.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

En die tool corrigeert ook hot-pixels tijdens de conversie?

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
ajhaverkamp schreef op maandag 26 december 2011 @ 19:42:
En die tool corrigeert ook hot-pixels tijdens de conversie?
Nee, maar daar dat was niet de reden om jpg te schieten.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Thanks voor het tooltje, en ik zie inderdaad dat mijn hot pixels als sneeuw voor de zon verdwijnen in LightRoom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 13:35
Ik snap de eerste eigenaar niet...

Als ik zo;n 2e handsje had gekocht zou ik Beverwijk 's bellen. Vriendelijk vragen heb je kans dat ze het alsnog fixen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Wellicht heeft die man het niet eens gezien of werkt hij altijd met RAW? Dunno maar gezien de conditie waarin de camera verkeerd, de originele boekjes en doosjes, de aankoopbon, etc. denk ik dat hij eerlijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 01:12
Ik denk niet dat Wijnands het heeft over die dode pixel, maar dat 'ie het niet snapt dat iemand na 350 clicks z'n camera al wegdoet :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
Haha ja goed he :D Pluk ik de vruchten van :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 13:35
Hahn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 11:24:
Ik denk niet dat Wijnands het heeft over die dode pixel, maar dat 'ie het niet snapt dat iemand na 350 clicks z'n camera al wegdoet :P
Precies!

Nou ja.. ik kocht destijds ook m'n D300 voor 200 euro onder de laagste pricewatch prijs omdat het een demo model betrof. Stond 273 op de teller. 8)7

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Universal Creations schreef op maandag 26 december 2011 @ 19:33:
Ik lijk wel een spammer (dit is volgens mij al de 10de keer dat ik deze link plaats), maar geen raw vanwege het bewerken is een heel slecht excuus met dit programma: http://michaeltapesdesign.com/instant-jpeg-from-raw.html
Het is gratis en razendsnel.
Offtopic:
Gewoon door blijven spammen want er zijn altijd tweakers die het linkje niet hebben gezien!
Hier nog zo'n tweaker. Bedankt voor de link! :)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kyddil
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-01-2021
Hahn schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 11:24:
D90 body was vorige week nog 499,- bij de mediamarkt utrecht..

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 10:29
ChojinZ schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:55:
Offtopic:
Gewoon door blijven spammen want er zijn altijd tweakers die het linkje niet hebben gezien!
Hier nog zo'n tweaker. Bedankt voor de link! :)
Ware het niet dat het (voor mij) onmogelijk is het progje te krijgen. Nu twee maal alles ingevuld, twee maal een ander mail adres gebruikt maar krijg geen enkel antwoord terug. Misschien is 'ie op vakantie of zo, don't know.

Nickname does not reflect reality

Verwijderd

Brad Pitt schreef op donderdag 29 december 2011 @ 17:24:
[...]

Ware het niet dat het (voor mij) onmogelijk is het progje te krijgen. Nu twee maal alles ingevuld, twee maal een ander mail adres gebruikt maar krijg geen enkel antwoord terug. Misschien is 'ie op vakantie of zo, don't know.
Hier ook geen enkele respons, ondertussen ook twee maal geregistreerd.
Pagina: 1