Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik ben van plan om een laptop aan te schaffen, maar heb geen idee hoe ik thuis een draadloze internetverbinding tot stand kan brengen.

Op de vaste computer heb ik internet via een modem (ADSL met een Alcatel Speetouch modem, die weer aangesloten is op de telefoonlijn), waarbij ik na het opstarten van de computer altijd eerst verbinding met internet moet maken alvorens ik kan internetten. Misschien overbodig om te vermelden, maar als de computer uitgeschakeld is, is de modem dat ook.

Hoe kan ik er nu voor zorgen dat ik via een laptop draadloos (wi-fi, wireless etc. you name it...) kan internetten? Ik weet dat er routers bestaan, maar heb geen idee hoe zulke apparaten precies werken en of ze in mijn situatie überhaupt bruikbaar zijn, aangezien ik geen internet heb via de kabel.

Alvast bedankt voor de hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Je modem altijd aanlaten en er een router achter zetten die een wireless netwerk op kan zetten (als je modem dat niet al doet/kan).

Of je ADSL of kabel hebt maakt geen verschil ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 26 december 2011 @ 17:22:
Je modem altijd aanlaten en er een router achter zetten die een wireless netwerk op kan zetten (als je modem dat niet al doet/kan).

Of je ADSL of kabel hebt maakt geen verschil ;)
Maar dat is dus het punt. Als ik m'n computer aanzet, gaat de modem pas aan en vice versa. Dit kan niet onafhankelijk van elkaar. Lijkt me niet erg praktisch dat ik dan dus elke keer als ik wil internetten op m'n laptop ook de computer aan moet hebben staan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Heb je je modem via USB ofzo aangesloten dan?
De standaard modems zijn gewoon losse apparaten die altijd aan blijven en zelfstandig aan het netwerk hangen. Wellicht tijd om een recent(er) modem aan je ISP te vragen dus in dat geval.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperMan
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

HyperMan

Calvin's alter ego !

Ik ken alleen modems die altijd aan staan. Misschien kan je wat meer info geven, bv type modem etc. Is je modem soms via USB verbonden met je computer? En zit er een netwerkpoort op? (RJ 45) Zo ja: Gewoon zoals Hahn zegt je modem met een netwerkkabel op een router aansluiten, instellen en klaar

Hier komt iets hips te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08
Volgens mij heb je nog zo'n antiek USB modem?
Bel je provider en vraag of ze je een nieuwe model modem/router kunnen sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Je hebt dat groene rog-achtige USB-modem? Dan wordt het tijd voor een nieuw modem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:21
Heb je je al eens geïnformeerd bij je internetprovider?
In België maakte (bijvoorbeeld) Belgacom gebruik van o.a. de Alcatel Speedtouch modem (waar je via een programma telkens manueel verbinding moest maken bij het opstarten van je pc, wat echt niet meer van deze tijd is ;)). In de meeste gevallen kan je dan een nieuwe modem aanvragen die waarschijnlijk over een ingebouwde router beschikt (waarmee je dus draadloos kan internetten).

Zoals hierboven al ondertussen vermeld, geef wat meer info zodat we je beter kunnen helpen.
- Internetprovider
- Type/model huidige modem

Ah deze afschuwelijke usb-modem?
Afbeeldingslocatie: http://www.andrewhorne.co.uk/BT/SpeedTouch.jpg
Of de niet-usb versie? Alhoewel je modem dan op een speciaal stekkerblok moet aangesloten zijn samen me je pc. Zo één met een master en slave stopcontacten (als je masterstopcontact geen stroom neemt, worden de slavestopcontacten uitgezet en omgekeerd).
Afbeeldingslocatie: http://www.ovislink.com/newovislink/Products/DSL_CABLEs/SpeedTouch/SpeedTouch_L.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door c-mattic op 26-12-2011 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad een modem die via een usb-verbinding is aangesloten op m'n pc. Om precies te zijn een Alcatel Speedtouch 330. Deze dus:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3278/3948831836_7eede58879.jpg

En hij is inderdaad al redelijk op datum ja. Als ik het uit jullie reacties goed begrijp is het dus met deze modem niet mogelijk om een wireless netwerk voor m'n laptop te creëeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Dat is correct. Of je moet heel moeilijk gaan doen met een wifi-kaart in je pc inbouwen en die verbinding delen maar dat is nodeloos omslachtig.

[ Voor 81% gewijzigd door Gunner op 26-12-2011 20:07 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
En een nieuwe modem aanvragen kan dat gewoon via je eigen provider? (in mijn geval KPN). Ik woon wel redelijk afgelegen en heb geen toegang tot kabelinternet, dus de modem moet wel net zoals nu via de telefoonlijn kunnen lopen. Zijn deze modems, omdat tegenwoordig iedereen toch wel toegang heeft tot breedband/kabel internet nog wel goed te verkrijgen en te koppelen met een router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
ADSL is nog steeds heel normaal, dus dat kan ja ;) En of je provider ze aanbiedt kan je het beste bij ze navragen, gewoon even bellen. Hebben ze het niet, dan vraag je waar je ze wel zou kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hang eentje uit dit lijstje aan je telefoonlijn en je bent klaar :) Dat zijn dozen met modem, router en wifi in één.

Een combinatie van ADSL modem + aparte router is meestal interessanter omdat je dan je router of modem afzonderlijk kan vervangen, maar gezien het feit dat je anno 2011 nog een USB-modem gebruikt is dat een aspect dat hier misschien minder van belang is :P

[ Voor 3% gewijzigd door Petervanakelyen op 30-12-2011 18:19 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:30
Petervanakelyen schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 18:19:
Hang eentje uit dit lijstje aan je telefoonlijn en je bent klaar :) Dat zijn dozen met modem, router en wifi in één.

Een combinatie van ADSL modem + aparte router is meestal interessanter omdat je dan je router of modem afzonderlijk kan vervangen, maar gezien het feit dat je anno 2011 nog een USB-modem gebruikt is dat een aspect dat hier misschien minder van belang is :P
Ja, maar bel eerst even met KPN.
Kans is groot dat je er een gratis kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:34

CeesKees

I rest my Kees

Of je abonnement veranderen, ga naar telfort ofzo. Ik denk dat je nu veel te veel betaald voor wat je krijgt!

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-mattic
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:21
CeesKees schreef op vrijdag 30 december 2011 @ 19:19:
Of je abonnement veranderen, ga naar telfort ofzo. Ik denk dat je nu veel te veel betaald voor wat je krijgt!
Deze tool van Tweakers kan hierbij interessant zijn ;)
http://tweakers.net/adslwinkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 10:17

PhatFish

and, uhm......Moo

Als KPN je provider is, gewoon even bellen, dit ding wordt sowieso vervangen, als je een coulante agent aan de lijn hebt kan hij/zij (heel misschien, voor hen gelden ook restricties!) zelfs regelen dat er geen verzendkosten mee gemoeid zijn. Maar anders heb je voor een tientje een Experiabox in bruikleen die wireless doet. Desnoods kun je, als dat ding je niet bevalt, altijd nog zelf een ander modem/router halen, maar via KPN kan het (bijna) gratis.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle hulp! Ik zal na de jaarwisseling dan eerst maar eens met KPN gaan bellen inderdaad.
Pagina: 1