Toon posts:

Nog wat lapping vragen (vooral voor Newt)

Pagina: 1
Acties:
  • 129 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg mijn Cel 466 niet helemaal stabiel krijg op 7x83=581 Mhz bij 2,05V. Ik vermoed dat de CPU toch nog iets we warm wordt. MBM geeft 43,5 graden aan tijdens SETI, wat op zich al aan de hoge kant is. Tijdens 3DMark2000 loopt het hele spul al vast rond de 5e benchmark (Adventure - Medium detail), soms eerder, soms later.

Nu had ik een tijdje geleden al eens een thread gelezen over lapping van de CPU en de koeler. Dit zou mogelijk elkele graden kunnen schelen. Newt van OC-Shop gaf een soort 'handleiding':

"Hoe; op glasplaat met watervast-schuurpapier in de volgorde vlakken; 360grid, 600grid, 1200grid en eventueel polijsten met 2000grid (moeilijk aan te komen) of tandpasta."
- end quote

Mijn vraag is nu: Lees ik het nou goed dat je schuurpapier moet spannen over een glasplaat? En dat je dan je CPU moet pakken (bij de pinnetjes) en dan 8-jes moet draaien met de core over het schuurpapier?

Zo ja, hoe kan ik dan mijn koeler lappen? Ik heb een GlobalWin CPM32 met zo'n vervelend opstaand randje onderop.

B.v.d,

mARCO

Verwijderd

Ik wil niet erg flauw zijn, maar weet je zeker dat het de CPU is. Een mobo snelheid van 83 Mhz is namelijk redelijk hoog, met name ISA/PCI kaarten willen nog wel eens moeilijk doen op deze snelheid.

Verwijderd

Temperatuur met SETI vind ik nogal meevallen, maar die FSB van 83MHz zal die moeite mee hebben, stapje verlagen wil je het stabiel krijgen, de processor lappen had je goed begrepen, maar die GlobalWin met opstaande rand moet je zo laten...succes.

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

globalwin staat toch wel bekend als een goed merk, toch? Dan kan je er denk ik ook wel een beetje van uit gaan dat hij wel vlak is.
CPU lappen is heel simpel. Schuurpapiertje leggen op glasplaat(eventueel vastplakken met tape, heb ik niet gedaan..) en wat water/slijpolie gebruiken.
Wel cpu goed afplakken overal (pinnetjes!) en dus zorgen dat er alleen vies spul op de metalen kant van de cpu kan komen.
Dan moet het wel lukken. (gewoon doorschuren totaan het koper, en dan stoppen!)

Verwijderd

Mocht je hem niet willen afplakken, dan kun je hem daarna altijd met een fohn goed drogen...

Verwijderd

Nu ik nog even kort door de bocht.
De temp lijkt mee te vallen. Een FSB van 83 kan inderdaad problemen geven met de APG bus. De diverder staat default op 1/1 dus je overklokt deze. Gewoon even de divider PCI / AGP anders instellen. Let wel dat je dan mogelijk je AGP/PCI bus onderklokt.
Lappen c.q vlakken is altijd een goede oplossing; du sgewoon doen als eerder vermeld.
Dat opstaande randje moet je zelf even bekijken. Ik heb zelf deze al bij vele heatsinks eraf gevlakt. Je moet er wel zeker van zijn dat de montage mogelijkheid en contact oppervlak goed zijn.

Heb je verder nog vragen, mail me gerust!!

Greetinz

Newt

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in het BIOS van mij BE6-II alles al ondergeklokt gehad:
- AGP op 2/3
- PCI op 1/4
- AGP transfer mode op Normal
- L2 latency op 15
- zelfs de geheugen-instellingen op default, ondanks dat ik 7ns Siemens RAM heb.
- UDMA voor alle IDE componenten uit (daarvoor kon ik hem niet op 83 Mhz in Windows krijgen).

Niets van dat alles hielp. Andere constateringen:

- Op 2,1 Volt loopt hij al vast bij het eerste 3D beeld van een spel.
- Op 84 Mhz FSB lopen F1 2000 en Colin McRae Rally binnen een minuut vast (tijdens 3D). Op 83 Mhz FSB doet F1 2000 het een minuut of 4 en CMR loopt sowieso dan prima.
- Videokaart is niet de limiterende factor. Standaard loopt hij op 100/125, maar ik heb hem ingesteld op 142/145. Met de videokaart op deze snelheid en CPU op 466 kan ik uren 3DMark2000 loopen.

Ik denk toch echt dat de proc te warm wordt. Die 7 extra Megahertzjes zullen hem wel de das omdoen, net als de verhoging van de spanning. Als ik hem met 84 Mhz FSB op 2,1 Volt heb staan, loopt hij vast tijdens SETI. Nu, met 83@2,05 , niet.

Iedereen bedankt voor hun reactie, hebben mensen nog tips, dan graag.

mARCO

P.S. Ja, ik vind die Vanta ook erg zielig, ik ben dan ook aan het sparen voor een GeForce.... :-)

Verwijderd

Duidelijk. Dat wordt dan vlakken, CPU misschien nieuwe heatsink + fan combo of anders waterkoeling al dan iet met peltier.
Warmte lijkt mij dan ok het probleem.
Suc6

Greetinz

Newt

Verwijderd

Ik wil dus ook mijn proccies gaan lappen maar hoe ga ik voorkomen dat iuk geen statische electrizzie tijd ga opwekken ? ... gewoon zo een schijm dingetje die wel eens bij je netwerkkaartje over die pinnetjes schuiven?

dus het proccie daarin stouwen?

Thnx,

Xeon

Verwijderd

Topicstarter
Vanavond de CPU gelapt tot op het koper, was inderdaad een fluitje van een cent. (thnx Newt voor de uitleg).
Het hele zaakje daarna weer geinstalleerd met een laagje pasta. Het goede nieuws is: spellen lopen niet meer vast, en 3DMark2000 loopt prima. Dit alles dus bij 7x83=581@2,05V.

Alleen: MBM geeft nog steeds 43,5 graden op tijdens heavy SETI actie. Zal ongetwijfeld voor een deel liggen aan de hogere omgevings-temperatuur ten opzichte van gisteren.

Maar ik vind het toch wel een beetje tegen vallen. Misschien is de maximum hitte-dissipatie van mij CPM32 wel bereikt en wordt het tijd voor een nieuw koelertje?

Wat zijn de beste S370 koelers op dit moment qua prestaties en qua prestatie/prijs-verhouding? Ik hoor zelf goeie dingen over Alpha (zeer goed maar duur) en GoldenOrbs (goed voor een mooie prijs). Iemand tips? Hebben jullie bij OC-shop nog wat in de aanbieding? :-)

mARCO
Pagina: 1