Seat occasion op het oog, wat vragen erover

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-09 13:12
Hoi Gotters,

Sinds een maandje of 4-5 ben ik aan het rondkijken naar een auto. Ik heb marktplaats en autotrack elke dag wel een paar keer langsgescrolled, ben een keer of 7 langs wat autoboeren geweest om gewoon eens te oriënteren. Een keer of 4 kwam het zo ver om een proefrit te maken. Mijn schoonvader is een kleine 30 jaar automonteur geweest dus heeft mij al genoeg kunnen vertellen waar ik op moet letten bij het bekijken en het onderhandelen.

Nu heb ik een zeer goede kansmaker op het oog, namelijk deze Seat Ibiza 1.4 uit 2000.

Ik ga er waarschijnlijk morgen langs om hem met mijn eigen ogen eens naar te kijken, natuurlijk een proefrit te maken en al dan niet tot aanschaf over te gaan. Er zijn twee dingetjes waar ik zo 1 2 3 niet achter kom. Ik kom ze natuurlijk morgen wel te weten als ik er ben maar wellicht weet nu al iemand er antwoord op.

- Als de auto inderdaad 100% dealeronderhouden is, zoals in de advertentie staat, hoe groot is dan de kans dat de distributieriem al vervangen is (wat naar mijn weten tussen de 80-90k moet gebeuren)? In andere woorden, wil 'dealeronderhouden' automatisch zeggen dat dit soort dingen gebeurd zijn (tenzij de auto op 70k zijn laatste beurt heeft gehad natuurlijk)? edit: Mocht de riem nog niet vervangen zijn, is het dan redelijk om te vragen of zij dat alsnog doen, en de auto dan vervolgens voor de gevraagde prijs te kopen?

- In de advertentie staat dat de auto Radio/CD heeft. Neem aan dat ze bedoelen een Radio/CD Speler. Maar heeft iemand een idee of Seat zo'n merk-eigen radio/cd console heeft, of dat het gewoon gaat om een 'los insteekbare' radio? In het eerste geval, is zo'n merk-eigen console te vervangen door een gewone JVC/Kenwood/Sony/whatever radio? Ik wil namelijk een eigen radio erin bouwen met bluetooth ondersteuning en aansluiting voor USB-stick en iPhone.

[ Voor 4% gewijzigd door Daffie op 26-12-2011 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Distributieriem bij Seat is om de 90.000 km geloof ik (heb nu ff de manual van mijn Ibiza niet bij de hand). Normaliter zal hij dus al vervangen zijn, maar als de vorige eigenaar er bewust voor gekozen heeft om het niet te doen, hoeft dat dus niet per definitie. Dus even navragen. Of hij op tijd zijn beurten gehad heeft kan je opvragen aan de hand van de NAP-standen. Als het goed is geeft men die namelijk door bij elke beurt.

En Seat heeft idd eigen modellen radio (zoals bijvoorbeeld de Alana). Op mijn huidige Ibiza (vorige model, niet het huidige) is die helemaal ingebouwd in het dashboard, en kan je die niet zomaar vervangen. Of dat bij de Ibiza uit 2000 ook zo is, weet ik verder niet.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:40
wildhagen schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:04:
Op mijn huidige Ibiza (vorige model, niet het huidige) is die helemaal ingebouwd in het dashboard, en kan je die niet zomaar vervangen.
Je moet er wel even bij vertellen hoe men dit antwoord moet opvatten.
Ben je echt zeer technisch? Heb je het echt geprobeerd? Heb je het van horen zeggen? Of ben je een leek op dit gebied?

Heb namelijk veel auto's gezien/gehad waar het totaal was ingebouwd, maar wel degelijk te swappen was voor een aftermarket radio.

Toen mijn vriendin ging shoppen bij een dealer voor haar nieuwe Aygo, stelde ik dezelfde vraag ook aan de verkoper. Kun je deze originele, vast ingebouwde radio wisselen voor een aftermarket radio?
Nee nee dat gaat niet, radio is totaal ingebouwd, frame hier, blablabla.
Eenmaal thuis, en even kijken, schroeven en klikken, en het was wel degelijk te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

NeutraleTeun schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:09:
[...]

Je moet er wel even bij vertellen hoe men dit antwoord moet opvatten.
Ben je echt zeer technisch? Heb je het echt geprobeerd? Heb je het van horen zeggen? Of ben je een leek op dit gebied?

Heb namelijk veel auto's gezien/gehad waar het totaal was ingebouwd, maar wel degelijk te swappen was voor een aftermarket radio.
Ik zeg niet dat je het niet kan vervangen, maar dat je het niet zomaar (klik-klik en hij is los) kunt doen. Wel goed lezen he.

Natuurlijk kan het, als je het dashboard even uitbouwt, kan je hem uiteraard gewoon vervangen. Maar dat doe je niet binnen 2 minuten zeg maar.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Excuus hoor. Wist niet dat ik zomaar zo letterlijk moest opvatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Volkswagen RNS-systeem is een plastic kapje en vier kruiskopschroeven en de boel is los. Denk dat 2 minuten nog aan de lange kant is om dat voor elkaar te krijgen.

[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 26-12-2011 15:14 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Gunner schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:13:
Volkswagen RNS-systeem is een plastic kapje en vier kruiskopschroeven en de boel is los.
Bedoel je daarmee ook te zeggen dat de betreffende Seat dat VW RNS-Systeem heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Nee volgens mij niet. Ik wil alleen aantonen dat wat wildhagen zegt niet klopt.

[ Voor 58% gewijzigd door Gunner op 26-12-2011 15:17 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Daffie schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:14:
[...]

Bedoel je daarmee ook te zeggen dat de betreffende Seat dat VW RNS-Systeem heeft?
Zal van model tot model verschillen denk ik. Mijn vorige auto, een Cordoba, had dat iig niet. Ding had een keer een defecte radio (ging niet meer aan, bleek achteraf kapot contact). Om die te vervangen heeft men toen het dashboard moeten demonteren, was hem ook een volle dag kwijt.

Bij mijn huidige Ibiza heb ik er niet zo op gelet, maar er is geen obvious kapje of knop te zien dat toegang tot zulke schroeven suggereert (anders dan de knop om het frontje te verwijderen).

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Bij een groot aantal Ibiza's is dit allang gedaan, maar als je het zelf wilt doen:
http://www.docstoc.com/do...d-System-(Seat-Ibiza-6K2)

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar volgens mij zit in de Ibiza die jij op het oog hebt al een gat voor een normale radio.

[ Voor 28% gewijzigd door Frietsaus op 26-12-2011 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Bedankt voor die guide. Echter, dit is een plaatje van die advertentie. Je kunt het middenconsole niet goed zien, maar dat kan toch nooit dat model zijn waar een LCD schermpje in zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Nee daarom, volgens mij is dat een model zonder de boordcomputer waar je een normale radio in kunt steken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Je gaat morgen kijken... Hou dan wel even rekening met het volgende:

http://www.rdw.nl/nl/part...ysteem/Pages/default.aspx

Tussen Woensdagochtend 28-12-11 0:00 uur en Vrijdagochtend 30-12-11 6:00 uur vervangt de RDW hun computersysteem en is het niet mogelijk om een kenteken over te laten schrijven.

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Dat LCD scherm heeft er maar één generatie in gezeten (niet alleen de Ibiza had het, de Cordoba ook)... daarna is men er weer mee gestopt.

Ding was nogal storingsgevoelig, aldus de garage, daarom is die uiteindelijk gedropt. Heb zelf overigens nooit problemen met het scherm gehad, vond het zelfs juist een verrekt handig ding, niet zo prielerige icoontjes enzo. Scherm is overigens niet alleen van de radio, je kon er ook je airco (of climatronic) mee regelen.

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/6b/SEAT_C%C3%B3rdoba_6K_fl_console.jpg/800px-SEAT_C%C3%B3rdoba_6K_fl_console.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door wildhagen op 26-12-2011 15:30 ]

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
Dit is waarschijnlijk jouw console:

Afbeeldingslocatie: http://auto.tcdn.nl/img/1d43a5ed-7277-4a3b-a05d-8a8684ba6e74-jpg/smallerOriginal.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
FiXeL schreef op maandag 26 december 2011 @ 15:25:
Je gaat morgen kijken... Hou dan wel even rekening met het volgende:

http://www.rdw.nl/nl/part...ysteem/Pages/default.aspx

Tussen Woensdagochtend 28-12-11 0:00 uur en Vrijdagochtend 30-12-11 6:00 uur vervangt de RDW hun computersysteem en is het niet mogelijk om een kenteken over te laten schrijven.
Goed om te weten! Thanks.
Dat denk ik zo te zien ook ja. Helemaal goed. En nu maar hopen dat het morgen allemaal meevalt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:39

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Controleer anders ook nog even www.seat-online.nl, ook om erachter te komen welke "standaard" gebreken jouw ibiza allemaal zou kunnen hebben.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
NP. :) Ik heb ook de redactie van tweakers getipt, misschien leuk voor de frontpage. Ik zou donderdag gaan kijken naar een gebruikte scooter, en had even een kentekencheck gedaan. Heb de afspraak toch maar doorgeschoven naar vrijdag. ;)

Mn 3D printer blogje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Heb net zoals Wildhagen vroeger een Cordoba, 1999 model, wat dus eentje ouder is dan de 2000 Ibiza/Cordoba verschil is dat de Cordoba een kofferbak heeft, meer nie. De mijne heeft iig een standaard radiogat. De onze was niet denderend onderhouden, dat betekende dat bij de eerste grote beurt de distributieriem, remschijven en banden vervangen moesten worden. Dat kostte de nodige honderden EUR. Gezien prijs die we kregen niet onoverkomelijk, ik zou het dan ook niet als show-stopper maar gewoon als factor in de prijs meerekenen.

Qua aandachtspunten buiten het reguliere zou ik hoogtuit aanraden om te controleren of de automatische deurvergrendeling aan alle kanten goed werkt en of de spuitmondjes van de ruitensproeier wel functioneren.

Voordeel van de Ibiza/Cordoba/Polo/Fabia in die tijd is juist dat het zo'n simpel en daarom bulletproof ontwerp is. Het is licht dus zuinig en goedkoop in de belastingen en er kan niet veel aan stuk.

Oslik blyat! Oslik!

• Aike
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb ook zo'n Ibiza met groot LCD. Het systeem erachter is inderdaad niet helemaal foutloos. Maar dat gaat dan vooral om de climate control functies en die heeft 'jouw' Seat toch niet. Zelf heb ik de originele Seat radio en het scherm laten zitten en een "aux-in kastje" aan de cd-speler ingang laten maken voor ~150 euro (vooral arbeid). Ik heb nu dus geen cd-speler meer en wel de mogelijkheid om een mp3-speler of telefoon aan te sluiten voor muziek.

Weet je zeker dat de stoelen op de foto 'sportstoelen' zijn? Behalve de blauwe streep zien ze er niet anders uit dan normale stoelen toch?

Mijn blog over het deployen van Ruby on Rails: RunRails.com

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 17:16
Een paar tips:

Pak een weg met drempels. Zo kun je vaak horen of de rubbers goed zijn, de schokdempers etc. Die willen nog wel eens kraken.

Airco hoef je volgens mij niet te controleren (Is wat lastig met dit weer, en VAG slaat volgens mij ook niet aan als de temp onder de 4~7 graden is), want die zit er volgens mij niet in.

Voor de rest even koppeling proberen (50 rijden in zijn 5, het gas ineens volledig indrukken (Je zal in deze auto niet ineens 200km/h per uur gaan, dus dat scheelt), hoor je hem 'doorschieten' in de toeren dan is je koppeling al vrij ver. Maar vaak merk je het ook wel aan het koppelpedaal, als die een heel raar koppelgebied heeft dan kan het bingo zijn.

Maar zo kun je het ook testen: Zet de auto op de handrem en de auto in de versnelling. Laat je koppeling langzaam opkomen; de motor moet nu minder toeren gaan draaien naarmate je de koppeling los laat (en op een gegeven moment uitslaan). Blijft je motor nagenoeg hetzelfde toerental draaien en merk je dat hij te laat uit slaat oid, dan is je koppeling vaak ook niet goed. Zo test je ook meteen de handrem (Als je hem zonder gas te geven en alleen de koppeling op laat komen al door de handrem rijdt is hij niet goed :) ).

Banden: voel even met je vingers het slijtnokje in de groeven; zorg dat hij in ieder geval 2 mm (wettelijk dacht ik) daarboven zit maar nog mooier is natuurlijk 4-5 mm zodat je nog even kan sturen totdat je ze moet vervangen.

Voor de rest: verwacht bij een Ibiza van 2000 met 117 gelopen (ofzo) geen nieuwe Audi. Gewoon even stukje rijden, de auto 'aanvoelen' dan voel je vaak al meteen de pijnpunten.

Maar de allergrootste tip: Neem gewoon gezellig je schoonvader mee 8)7

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-09 20:08
En hier nog een paar van mijn tips:

- Controleer voor de proefrit de vloeistoffen. Zit er olie bij de koelvloeistof, of koelvloeistof bij de olie, dan kan je problemen met de koppakking verwachten. Verder verraden problemen met de koppakking door veel witte rook bij de start. Verder controlleer je natuurlijk de niveau's.

- Controleer of alle boekjes erbij zitten en deze ingevuld zijn. Als deze auto 100% dealeronderhouden is, dan moet dit 100% in de boekjes staan.

- Bij voorkeur is de auto nog koud alvorens je deze met een proefrit meekrijgt. Als je de auto warmgereden meekrijgt heb je kans dat de verkoper iets te verbergen heeft.

- De remmen kan je controleren met een noodstop. Verder doe ik altijd nog een noodstop met losse handen om te controleren of de auto niet naar links of rechts trekt bij het remmen.

- De stuurinrichting controleer ik door scherpe bochten naar links en naar rechts te maken. Een industrieterrein of rustige woonwijk leent zich hier goed voor. Hoor je tijdens de bocht allemaal geluiden, dan heb je kans op problemen met bijvoorbeeld de voorwielophanging, lagers of homokineet.

- Versnellingsbak: Die moet bijvoorkeur zonder al te veel geluiden zijn werk doen. Controleer alle versnellingen, schakel een paar keer goed door. Luister ook goed naar de lagers van de versnellingsbak, en controleer of je de de pook in de versnellingen kan leggen in plaats van duwen. De versnellingsbak is zover ik weet een serieuze punt van aandacht bij de VAG 1.4, 1.6 en 1.9 SDI motoren bij dit bouwjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

distributieriem zou ik zeker navragen, dat kost toch enkele honderden euro's.
vaker wel dan niet is zo'n "aankomende uitgave" precies de reden dat een auto de verkoop in gaat, kiezen tussen (+/-) 500 euro preventief onderhoud, of de auto verkopen, en van t geld + 500 een nieuwere/grotere kopen.
mocht het nog niet gebeurd zijn, is het zeker een onderhandelingspunt om een stuk van de prijs af te dingen, of zoals je zelf al zei vragen of zij de distributie (+alles wat daarbij hoort) willen vervangen incl bij de verkoopprijs lijkt me zeker geen rare deal :)
RedHat schreef op donderdag 29 december 2011 @ 11:19:
Banden: voel even met je vingers het slijtnokje in de groeven; zorg dat hij in ieder geval 2 mm (wettelijk dacht ik) daarboven zit maar nog mooier is natuurlijk 4-5 mm zodat je nog even kan sturen totdat je ze moet vervangen.
dat is niet geheel correct.. het slijtnokje *is* 2mm, wettelijk verplicht is 1.6mm of meer, dus als het slijtnokje gelijk ligt aan de oppervlakte, is de band (zo goed als) op. alles wat er boven het slijtnokje uitsteekt aan loopvlak, is dus nog nuttig bruikbaar, 4-5mm boven het slijtnokje is 6-7mm naast het slijtnokje en zijn dus haast nieuwe banden ;) (nieuw worden vaak met 8, soms 9mm profiel geleverd)
Pagina: 1