Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na 4 jaar lang gebruik van mijn externe hardeschijf van 2 TB ben ik bezig met hem helemaal leeg te maken en van het NTFS formatie over te stappen naar een HFS+ indeling.

Is het dan verstandig dat ik een quickformat doe of een volledige format om de leven te verlengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Denk niet dat je met een format het leven van je harddisk kunt verlengen. Je kan hem dan hooguit controleren op eventuele bestaande fouten die worden gecorrigeerd. Maar zodra er bad sectors verschijnen zullen dat er meestal meer gaan worden en niet minder.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Het filesystem zegt niets over de levensduur van de disk. Je kunt hooguit de snelheid wat verbeteren doordat je na een verse formate geen last meer hebt van fragmentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@red ik weet niet hoe het zit met clusters die opnieuw worden beschreven daarom dacht ik dat ik alles op 0 zet zonder dat de oude data eronder blijft. zodat hij weer helemaal clean fabrieksaf is. ik weet niet wat de levensduur normaal is wanneer je hem elke dag intensief gebruikt.

@terw ... ja dat is inderdaad de reden waarom ik van het NTFS systeem afstap en overga naar HFS. Ik gebruik nog alleenmaar mac en linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Levensduur van je HDD is niet te voorspellen. Kan een jaar mee gaan, kan je hele leven mee gaan.

Format doet niets voor de levensduur van je HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ superrat thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Verwijderd schreef op maandag 26 december 2011 @ 13:14:
[...]

Als je de levensduur wilt verlengen, dan moet je de lees- en schrijfkopjes eens goed schoon maken met een schuursponsje.
En natuurlijk de lagertjes even doorsmeren met WD-40.
Met een stofzuiger de binnenkant van de behuizing schoonzuigen kan ook geen kwaad. :F
ha ha ha, wat ben jij lollig, . . . . . . . . . . . . not
edit: de intelligentie van ts bagataliseren zonder iets opbouwends op te schrijven is nou niet echt handig. zelfs niet in de hk of sg. dit is gewooon geen humor. niets leuks aan

Verlengen van je hd leven is nogal onvoorspelbaar

Wat wel helpt is er normaal mee omgaan. geen rare bewegingen maken wanneer dat ding spint. ivm gyroscopische krachten. Geen tik geven om stuiterende koppen te voorkomen.

Wanneer zo'n ding 5 jaar contineu vertikaal draaid, en hem dan horizontaal legt is ook niet bevordelijk omdat zi'n ding zal inslijten in een bepaalde bedrijfsstand.
Hell je hebt zomaar een (kleine) kans wanneer zo'n ding een paar jaar draaid dat die helemaal niet meer op wil starten na even uitzetten

common sense houd het ding het langs in leven

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 26-12-2011 14:27 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Wat maakt defragmentatie uit op een backup/externe had disk.
Dat jullie daar nog over nadenken.

Voor windows kun je na installatie een defrag doen, en dan na 1 of 2 jaar weer.
De andere partities met bijv download of files die veel wisselen, heeft het dus geen zin om dit te doen, dus meestal onzin.
En linux(mac weet ik niet) hebben ook last van defragmentatie, ze zeggen van niet, maar ik geloof dit niet, het is wel zo dat het minder is.
Dus je maakt je druk om niks, lijkt wel op forums om windows te optimalizeren of mijn windows is te langzaam en defragmentatie gaat daar helpen. Heel veel website's schrijven daar over.

Om je harde schijf te testen zou je een paar keer badblocks over je hd kunnen schrijven.
Harde schijf altijd eerst unmounten.
Dit kun je ook doen indien de hd lang in de kast ligt met data erop, dus de sectoren verversen.
Let op met badblocks kun je ook de data vernietigen.
Of dit ook met apple werkt weet ik niet, vaak hebben ze dezelfde commando's.

Externe hard disk zorg dat deze goed gekoeld is, vaak hebben deze slechte koeling.
En een hard disk nooit vertrouwen, dus goed backuppen.

[ Voor 6% gewijzigd door jan99999 op 26-12-2011 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat een lekker hoog niveau jongens op 2e kestdag. Waarom wordt er niet om SMART data gevraagd? Dat kan de TS tenminste nog een béétje helpen inzicht te krijgen in de levensduur of goede werking van een hardeschijf. Bijvoorbeeld hoeveel bad sectors, foute kabels of andere attributen die op problemen wijzen.

En TS, het is op GoT gebruikelijk dat je zelf eerst onderzoek verricht alvorens je lukraak topics gaat aanmaken. Je ziet hoe je topic in drijfzand wegglijdt; bijna niemand neemt je serieus. Lees je dus de volgende keer even in over een onderwerp en kom met gerichte vragen. Wat voor filesystem je gebruikt heeft natuurlijk niet direct invloed op de levensduur van de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik het goed begrijp wil hij een soort health check voor zijn 4 jaar oude externe schijf. SMART is de enige écht nuttige feature hierbij.

Je hebt gelijk dat een hardeschijf op elk moment kan overlijden. Toch maakt dat SMART niet nutteloos. Je kunt bijvoorbeeld een aardig aantal problemen zien aankomen als je de SMART goed interpreteert. Spinup problemen duiden op problemen met de motor, seek problemen met vibraties, udma CRC problemen met de kabel en pending sectors duiden op onleesbare sectors. Kortom, behoorlijk wat aanwijzingen.

Een aardige analogie: als je opgenomen wordt op de Intensive Care, betekent dat ook niet dat je niet snel kunt komen te overlijden (hartstilstand), maar het geeft de doctoren wel veel meer informatie dan niets.

Het probleem bij SMART is echter dat mensen de ruwe data niet zelf kunnen analyseren/interpreteren. Dus dat wordt vaak door utilities gedaan, maar die doen een hele slechte job hierin. Voorbeeld: een enkele kabelfout kan al gelijk een 'warning' opleveren ook al is dat onzin. Maar met 6 pending sectoren zie ik vaak 'ok' bij de Current Pending Sector attribuut; dat is natuurlijk flauwekul. De interpretatie van SMART kun je dus beter niet uitbesteden, maar zelf leren wat de attributen betekenen en hoe je die correct kunt interpreteren.

Als de TS in bovenstaande interesse heeft, nodig ik hem uit zijn SMART data hier te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek verwijderd
Pagina: 1