Afvoer CRT - beeldbuis kapot maken?

Pagina: 1
Acties:

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-02 20:32
Mijn beste vorige appartement bewoner heeft een 20 inch Compaq Qvision 200 monitor op zolder laten staan. Dit is een CRT en weegt 37 kg (volgens de specs). Dat ding moet weg, alleen is 'ie te groot en zwaar om via de (gammele) vlisztrap veilig naar beneden te brengen zonder halsbrekende toeren uit te halen.
Dus ik ben begonnen dat ding helemaal te strippen en zit nu nog met de beeldbuis en wat electronica over. Maar nog is 'ie te groot en zwaar om veilig op de begane grond te krijgen.
Nu zit ik te denken om die beeldbuis in een grote, stevige zak te doen, dicht te kopen en kapot te meppen. Daarna glas richting de glas container. Maar voordat ik iets ga doen waar ik spijt van krijg, vraag ik me af of dit wel slim is.
Hebben jullie ervaring in het (beheerst) kapot slaan van een CRT beeldbuis? En is dit glas geschikt voor de glascontainer, of hoort het daar niet thuis ivm chemicaliën oid?

Verwijderd

Ik help niet graag bij het moedwillig slopen van hardware. volgens mij zitten er ook schadelijke stoffen in gasvorm in maar dat weet ik niet zeker (dit kan je googlen natuurlijk). Heb je geen sterke buurman die dit kan tillen voor je, ik (1.95m) til zonder moeite 150Kilogram voor je op dus 37 is nou niet echt 'over the top'?

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:16

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Oudere beeldbuizen kunnen onderdruk staan, of ze imploderen of exploderen.

Kan je niet gewoon een stuk touw ombinden en naar beneden laten zakken?

Si vis pacem, para bellum

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-02 12:20

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik denk dat het niet slim is om dat ding uit elkaar te halen. Is dat ding ontladen? Als je met een paar elektroden kortsluiting maakt springt er een gigantische vonk over, dat kan niet gezond zijn als je dat per ongeluk aanraakt.

Android developer & dürüm-liefhebber

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Mavamaarten schreef op zondag 25 december 2011 @ 17:54:
Ik denk dat het niet slim is om dat ding uit elkaar te halen. Is dat ding ontladen? Als je met een paar elektroden kortsluiting maakt springt er een gigantische vonk over, dat kan niet gezond zijn als je dat per ongeluk aanraakt.
Die lading blijft er geen weken in zitten 't is geen batterij.

• Bakura Ryou
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-02 18:02
Als eerste heb je het probleem van lading, de hals van de beeldbuis werkt namelijk als een condensator welke met een spanning van 20 kV tot 25 kV is opgeladen. Deze lading kan extreem lang aanwezig blijven (maanden met gemak), omdat een beeldbuis een hele goede HV condensator is. Begrijp me niet verkeerd, deze spanningen zijn levensgevaarlijk, en leveren op zijn minst brandwonden op, zoniet verlamming -- zeker omdat het gelijkspanning is.
Ontladen is mogelijk door deze met een zeer goed geïsoleerde schroevendraaier kort te sluiten, maar je moet wel weten hoe isolatie bij 25 kV gedaan moet worden -- 230 volt is verwaarloosbaar in vergelijking. Na ontladen komt de spanning geleidelijk weer terug, door de verzadiging van het diëlectricum (het glas). Permanent kortsluiten is aanbevolen.

Daarna moet je de printplaat aan de achterkant van de beeldbuis verwijderen. Aan de beeldbuis zie je een aantal pinnen zitten, met in het midden (gebruikelijk) en dun buisje. Sla dit met een klein hamertje kapot, op deze manier kan het zeer sterke vacuum van de buis worden verwijderd.

Hierna kun je de beeldbuis naar believe kapot slaan, maar ik raad het af -- het is zeer dik glas waar onder andere lood in is opgelost om röntgenstraling te voorkomen. Dit glas mag absoluut niet in de glasbak en moet bij de milieustraat worden ingeleverd, bijvoorkeur als hele beeldbuis, en niet in honderdduizend vlijmscherpe stukjes ;-)

Meer info is o.a. te vinden op http://www.repairfaq.org/sam/crtfaq.htm#crtddt, en verder is Google en het gebruik van je verstand noodzakelijk.

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025

MikeVM

- Baloo -

Bakura Ryou schreef op zondag 25 december 2011 @ 18:15:
Als eerste heb je het probleem van lading, de hals van de beeldbuis werkt namelijk als een condensator welke met een spanning van 20 kV tot 25 kV is opgeladen. Deze lading kan extreem lang aanwezig blijven (maanden met gemak), omdat een beeldbuis een hele goede HV condensator is. Begrijp me niet verkeerd, deze spanningen zijn levensgevaarlijk, en leveren op zijn minst brandwonden op, zoniet verlamming -- zeker omdat het gelijkspanning is.
Ontladen is mogelijk door deze met een zeer goed geïsoleerde schroevendraaier kort te sluiten, maar je moet wel weten hoe isolatie bij 25 kV gedaan moet worden -- 230 volt is verwaarloosbaar in vergelijking. Na ontladen komt de spanning geleidelijk weer terug, door de verzadiging van het diëlectricum (het glas). Permanent kortsluiten is aanbevolen.

Daarna moet je de printplaat aan de achterkant van de beeldbuis verwijderen. Aan de beeldbuis zie je een aantal pinnen zitten, met in het midden (gebruikelijk) en dun buisje. Sla dit met een klein hamertje kapot, op deze manier kan het zeer sterke vacuum van de buis worden verwijderd.

Hierna kun je de beeldbuis naar believe kapot slaan, maar ik raad het af -- het is zeer dik glas waar onder andere lood in is opgelost om röntgenstraling te voorkomen. Dit glas mag absoluut niet in de glasbak en moet bij de milieustraat worden ingeleverd, bijvoorkeur als hele beeldbuis, en niet in honderdduizend vlijmscherpe stukjes ;-)

Meer info is o.a. te vinden op http://www.repairfaq.org/sam/crtfaq.htm#crtddt, en verder is Google en het gebruik van je verstand noodzakelijk.
Spanning is niet dodelijk, zo gaat die spanning die op de beeldbuis zit ook niet dodelijk zijn,
wel zou ik mijn vinger er niet willen op drukken :)

- spanning is nodig om door je lichaam te geraken, maar het is de hoeveelheid stroom die daarbij gepaard gaat die dodelijk kan zijn.

verder zou ik gewoon even een sterke gast bellen die dat ding komt weghalen, 50 kilo is niet onmogelijk om via welke trap dan ook naar beneden te halen.

Uiteenhalen? nee man, gevaarlijk, veel rotzooi, en een zakje houd die glasscherven niet,
ook besef je niet hoe hard je op de beeldbuis moet kloppen.

[ Voor 7% gewijzigd door MikeVM op 25-12-2011 18:21 ]

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
In een beeldbuis zitten o.a. fosforen, zo'n ding hoort niet in de glasbak

Een beeldbuis is hoogvacuum en daardoor is het een gevaarlijk ding (implosiegevaar), maar je kun 'm zonder veel gevaar vol lucht laten lopen door op het uiteinde het glazen "nippeltje" kapot te slaat met een klein hamertje.

Dan hoor je een hoop gesis van naar binnen lopende lucht en dan is het hoogvacuum verdwenen, en is het gewoon een zwaar stuk glas geworden, met chemicalien er in (fosfor verbindingen) en een dunne plaat Invar.

Dat glazen nippeltje zit tussen de aansluit pinnen op de 'hals' van de beeldbuis.

Voor iedere handeling staan tegenwoordig wel howto's op youtube, dus dat zal hier ook wel voor zijn.

YouTube: Safe Vacuum removal on a televison picture tube/CRT, MVI4702

Maar voordat je dat doet is het slim om electrische lading van de buis te ontladen.

YouTube: How to discharge a CRT

[ Voor 18% gewijzigd door joopv op 25-12-2011 18:48 ]

Verwijderd

Zo'n ding slopen lijkt me het probleem niet. Maar als je het kapot hebt in die zak weegt het toch nog steeds 37kg? In zo'n zak zou ik niet graag lopen wroeten.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Apparaten kun je gratis bij de milieustraat inleveren! Dus van de trap laten vallen (valt toch niet kapot), en dan naar de milieustraat brengen...

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Bartjezz schreef op zondag 25 december 2011 @ 18:50:
Apparaten kun je gratis bij de milieustraat inleveren! Dus van de trap laten vallen (valt toch niet kapot), en dan naar de milieustraat brengen...
En de hele vloer onder de deuken.

Verwijderd

Je kunt hem altijd kapot slaan maar zet dan wel een veiligheid bril op.
Ik zelf haalde vroeger als kind altijd aan de straat kapotte tv's op om onderdelen er uit te slopen.
Er na ging er natuurlijk altijd even een hamer of een steen door die vierkanten beeldbuis. Er na natuurlijk wel netjes de prullenbak in gooien en niet aan de straat zetten met grofvuil dag.

• Bobmeister
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:17
Een beetje krachtig iemand moet 37kg toch wel kunnen tillen op z'n schouder :9 ? Het zal niet makkelijk zijn, maar onmogelijk zeker niet :+

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05-02 09:46
In een plastic zak doen en dan aan een touw naar beneden laten zakken.
Gewoon een iemand het touw vast houden en iemand anders hem naar beneden begeleiden.

Als hij dan onverhoopt toch valt blijft het in die zak.
Je kunt wel gaan slopen en bende maken, maar dat spul wat er in zit is echt niet gezond, en de schokken die je kunt krijgen (zeker als je onervaren bent) zijn ook niet je lievelings activiteiten.

Verder gewoon inleveren bij de milieu straat.

• segil
Thanks voor alle reacties en hulp.

Het apparaat staat al minstens 5 jaar zonder spanning en zal geen ontladingsgevaar meer geven. Kijk, van die fosfor en andere zooi wist ik niet, dus in de glasbak kieperen lijkt inderdaad geen goede actie.
Eigenlijk ook geen idee hoeveel kracht je moet zetten om zo'n beeldbuis kapot te slaan. Ik dacht aan een hamer, maar misschien is het toch niet zo verstandig.

Het gaat niet zozeer om het gewicht, dit kan ik een normale trap ook wel naar beneden dragen. Deze vlizotrap heeft echter nergens houvast en de opening is zo groot dat de beeldbuis er net doorheen past in de breedte (zonder drager).

Laten zakken aan een touw klinkt inderdaad toch als de beste methode. Ik heb er inmiddels 2 spanbanden omheen gedaan en getest... moet wel te doen zijn, alleen doe ik het wel liever met hulp. Een maat van mij komt morgen langs, dus kan mooi gelijk meehelpen.

Nu nog hopen dat ze de beeldbuis ook los accepteren bij de milieustraat.

En mocht je je afvragen hoe de vorige bewoner 'm boven heeft gekregen... dat doe ik ook :) Ik vermoed dat toen nog geen vlizotrap in de opening zat, alleen een luik... en dan heb je meer ruimte, want die trapconstructie neemt ook wat ruimte in.

• gerjaknut
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-04-2025
ik zou em gewoon heel laten... over de lading zou ik me niet zo'n zorgen maken... ik heb de klap al enkele keren meegemaakt XD Sterkte met dat ding beneden krijgen ;-)

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-02 07:54
Kan je hem niet laten vallen uit het raam? En filmen ook aub O-)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:31
Eigenlijk ook geen idee hoeveel kracht je moet zetten om zo'n beeldbuis kapot te slaan. Ik dacht aan een hamer, maar misschien is het toch niet zo verstandig.
Als je aan de voorkant slaat moet je nog aardig meppen, glas is daar enkele centimeters dik. Aan de achterkant is zo'n buis veel kwetsbaarder.

• CopperCAT
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Neem een nagel en sla achteraan een gaatje in het glas van de "buis" waar de afbuigspoelen zitten. Zoals hierboven vermeld is het glas achteraan heel dun. Daarna is er geen implosiegevaar meer.

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• Paprika
  • Laatst online: 12:34
37 kilo mag toch niet zo'n groot probleem opleveren? Als je toch zo'n stevige grote zak hebt: bindt er een touw aan vast (aan de zak) en laat hem rustig van de trap zakken?

[ Voor 3% gewijzigd door Paprika op 25-12-2011 21:19 ]

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

TerreurBV schreef op zondag 25 december 2011 @ 19:07:
[...]

En de hele vloer onder de deuken.
Daar hebben ze matrassen voor uitgevonden ;)

(of waren die dingen nou voor iets anders :? )

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• 42dpi

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Resistor schreef op zondag 25 december 2011 @ 22:10:
[...]

Daar hebben ze matrassen voor uitgevonden ;)

(of waren die dingen nou voor iets anders :? )
Dan heb je gaten in het plafon en in de muren, tenminste als je zo matras hebt als ik die heb :+

• nelsch
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-11-2025
we praten nu over het gewicht van iets meer dan 2 kratten bier, kom op, dat moet makkelijk de trap af lukken, hell mn sub weegt dik 80kg(eigenbrouwsel) en die is ook de trap omhoog(!) gekomen. en een crt monitor heeft een heerlijk zwaartepunt aan 1 kant, dus de beelbuis tegen je buik en stapje voor stapje de trap af.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nielson schreef op zondag 25 december 2011 @ 20:35:
[...]
Als je aan de voorkant slaat moet je nog aardig meppen, glas is daar enkele centimeters dik. Aan de achterkant is zo'n buis veel kwetsbaarder.
Ghe .. ik had vroeger wel een loeihard een baksteen tegen de voorkant gemikt. Ik moest gauw duiken want die baksteen kwam met de zelfde rotvaart terug :X :P

Voor de rest wanneer het vacuum er af is is de spanning ook gelijk weg, gewoon een trap tegen de dunne buis aan de achterkant geven. Natuurlijk niet zo dat je jezelf gelijk open haalt.

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 26-12-2011 00:06 ]

Iperf

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-02 17:40
Had even een volwassen man er bij gehaald, had 10 seconden gekost om dat ding naar beneden te halen. 37 kg is helemaal niet zoveel. Ik heb hier ooit een ouderwetse CRT TV van 92 cm (een veelvoud van dat monitortje dus) naar een zolder gesjouwd. Dat is zwaar.

Die oude monitoren zijn heerlijk te dragen, met 1 hand, vooral als de stroomstekker er vast in zit ipv zo'n losse stekker. Dan pak je hem gewoon aan die twee kabels vast met 1 hand, heb je de andere hand nog om te klimmen. Kost je letterlijk nog geen minuut als je dit een volgroeide man laat doen, of een potente volgroeide vrouw. Ik zou mijn vriendin het nog durven laten doen.

Opleiding Brandveiligheid

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:40

Compizfox

Bait for wenchmarks

Volgens mij gaat het hier niet alleen om het gewicht, maar ook om de opening naar de zolder, met de vlizotrap, die niet zo groot is ;)

Ja, ik kan ook wel 50 kilo tillen, maar niet op die manier. Is toch wat anders ;)

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:38

Quad

Doof

Volgens mij ben je bij beeldbuizen zelfs verplicht om naar de stort te brengen vanwege de chemische stoffen die er in zitten (fosfor), elke stort heeft namelijk een aparte deel waar je dat kan dumpen.

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• segil
Compizfox schreef op maandag 26 december 2011 @ 00:39:
Volgens mij gaat het hier niet alleen om het gewicht, maar ook om de opening naar de zolder, met de vlizotrap, die niet zo groot is ;)

Ja, ik kan ook wel 50 kilo tillen, maar niet op die manier. Is toch wat anders ;)
Precies, daar zit het 'm. Dat gewicht krijg ik een normale trap ook wel omlaag... maar deze trap echt niet, nergens houvast, wankel en geen leuning. En je hebt aan beide kanten een ijzeren latjes die uitsteken en in de weg zitten... nee, niet handig.

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-02 13:47

Nessuno

io sono nessuno

Wat al eerder werd gezecht stuk touw er om heen knopen en zo door het trap gat laten zakken.

Na rose e cient spin

• segil
Gelukt. Gisteravond met een maat monitor aan spanband naar beneden laten zakken en vanochtend naar de milieustraat gebruikt. Problem solved! :)

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:29
Compizfox schreef op maandag 26 december 2011 @ 00:39:

Haha

Ik weet dat ik een beetje laat reageer maar denk hier eens over na.

Tenzij er een kleine beeldbuis montage lijn op het zoldertje aanwezig is, is het bewuste beeldscherm ooit naar boven gebracht. De ruimte die toen beschikbaar was is, redelijkerwijs, dezelfde gebleven, met dat verschil dat de zwaartekracht iets meer tegenwerkt als je iets naar boven versjouwd dan andersom. Ik denk dat de meeste Tweakers met dit in hun achterhoofd geantwoord hebben ;)

Anyway, wie er ook maar gezegd heeft dat een beeldbuis onder druk zou staan... een beeldbuis herbergt een (vrijwel) perfect vacuum, wat natuurlijk ook gevaarlijk is. Maar niet gevaarlijker dan 1 bar overdruk :p

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Helixes schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 17:35:
[...]

Haha

Tenzij er een kleine beeldbuis montage lijn op het zoldertje aanwezig is, is het bewuste beeldscherm ooit naar boven gebracht. De ruimte die toen beschikbaar was is, redelijkerwijs, dezelfde gebleven, met dat verschil dat de zwaartekracht iets meer tegenwerkt als je iets naar boven versjouwd dan andersom. Ik denk dat de meeste Tweakers met dit in hun achterhoofd geantwoord hebben ;)

Anyway, wie er ook maar gezegd heeft dat een beeldbuis onder druk zou staan... een beeldbuis herbergt een (vrijwel) perfect vacuum, wat natuurlijk ook gevaarlijk is. Maar niet gevaarlijker dan 1 bar overdruk :p
Mja. ik weet niet wat gevaarlijker is rondvliegend glas, of dat je per ongeluk met je buik de achterkant stukdrukt en vacuum in de beeldbuis daarna je darmen naar half binnen zuigt :X

Het zijn nooit perfecte implosies natuurlijk. Het glas zal gaan vliegen natuurlijk. onderdruk of overdruk
Ik kende iemand die tv repareeede vroegah. maar wel mooi glas van een geimplodeerde beeldbuis door zijn bijrijdersstoel kreed

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 31-12-2011 19:40 ]

Iperf

• agoNITE
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-02 00:03
fish schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 19:37:
[...]

Mja. ik weet niet wat gevaarlijker is rondvliegend glas, of dat je per ongeluk met je buik de achterkant stukdrukt en vacuum in de beeldbuis daarna je darmen naar half binnen zuigt :X
Het is toch wel redelijk dik glas hoor, vroeger met m'n pa wel eens wat oude beeldbuizen naar het afval aanbreng punt gebracht. Beeldbuizen moesten toch nog best hard een container ingegooid worden voor ze echt uit elkaar spatten. Of ze moeten net goed terecht komen natuurlijk, maar breken met je buik :p ?

Iets teveel Final Destination deel x gekeken? :p

• segil
Helixes schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 17:35:
[...]

Haha

Ja, maar zoals ik al eerder gepost had, was voorheen vermoedelijk geen vlizotrap aanwezig, maar alleen een opening in het plafond + deksel. De vorige bewoner vertelde me dat hij in het begin een eigen trap gebruikte om op zolder te komen. Die vlizotrap is later door de woningbouw gemonteerd en de kooi van de trap neemt zelf ook ruimte in beslag, waardoor de totale opening kleiner wordt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

agoNITE schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 19:44:
[...]

Het is toch wel redelijk dik glas hoor, vroeger met m'n pa wel eens wat oude beeldbuizen naar het afval aanbreng punt gebracht. Beeldbuizen moesten toch nog best hard een container ingegooid worden voor ze echt uit elkaar spatten. Of ze moeten net goed terecht komen natuurlijk, maar breken met je buik :p ?

Iets teveel Final Destination deel x gekeken? :p
Nee hoor het is ook maar een klein dolletje maar niet onmogelijk hoor, de achterkant is relatief erg zwak en deze kun je met gemak stuk maken. (niet aan te bevelen) maar zeker gewoon met de hand stuk te slaan.

Iperf

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:40

Compizfox

Bait for wenchmarks

Voortaan de beeldbuis is het glas iedereen erg dik en sterk, maar het glazen omhulzeltje van het elektronenkanon (helemaal achteraan de beeldbuis) is echt heel kwetsbaar, en dus ook de beste manier om het vacuüm te verwijderen ;) En dat druk je wel in met je buik ;)

Maar de beeldbuis draag je uiteraard met het schermgedeeelte tegen je buik aan, want daar zit het zwaartepunt ook.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Pagina: 1