B&W Foam plugs (Ervaringen)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik ben een beetje aan het experimenteren met mijn speakeropstelling. Ik las op internet wat ervaringen over de zogeheten foam plugs voor speakers.

Ik heb zelf B&W 602 s3 speakers waar ik heel tevreden over ben overigens. Dit in combinatie met een Denon AVR-2308 en XBMC mediacenter. Een goed en betaalbare installatie waar ik heel tevreden over ben.

Mijn kamer is best wel ruim, maar toch kan het laag wel eens iets overheersen of niet helemaal clean zijn.

Je kunt met de plugs de reflexpoort van de speakers geheel of deels afsluiten en dat brengt een aantal serieuze wijzigingen in de manier waarop je speakers het geluid voortbrengen.

Vooropgesteld: Ik heb mijn speakers 2e hands en helaas de plugs er niet bijgekregen, dus ik heb zelf schuim gemaakt met ongeveer hetzelfde resultaat.

In mijn situatie is het echt een vooruitgang. Het laag is wat gedempter, maar gaat een stuk lager en gecontroleerder.

Bij een mooi stuk acoustische muziek of muziek met een mooie lage baslijn er in vind ik het een stuk fijner en minder vermoeiend klinken. Bij een baslijn kun je heel goed horen hoe deze wordt gestuurd.

De speakers zijn naar mijn gevoel een stuk directer qua geluid en ook het detail is strakker (moeilijk uit te leggen) maar past wel bij mijn smaak.

Echter mijn vraag:
Ik heb er het nodige over gelezen op een aantal sites, maar echte ervaring heb ik niet op dit gebied. De relexpoorten zijn er niet voor niets. Je ziet ook dat de speakers op bepaalde frequenties héél anders reageren. Sommige frequenties zie je de speakers een stuk verder uitslaan met gesloten reflexpoort, terwijl het voor andere passages weer totaal andersom is. Waarom dit gebeurd weet ik wel, maar juist de wat meer diepgaande kennis zou me zeker interesseren.

Is zou het leuk vinden als er mensen zijn die zijn- haar ervaringen willen delen. Of ze de reflexpoort totaal sluiten of half en juist helemaal niet.

Daarnaast ben ik natuurlijk héél erg beniewd waar ik originele (of namaak) plugs kan kopen voor de B&W 602 s3 (serie). Liefst zowel de gehele als de half gesloten plugs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:39

Sharky

Skamn Dippy!

Ik heb dezelfde speakers met de originele pluggen, maar ik hoorde weinig verschil. Het laag was wat minder aanwezig maar het ging niet dieper naar mijn mening. Misschien hoorde ik het gewoon niet of lag het aan mijn woonkamer, maar als ik al verschil hoorde was het ten nadele van plugloos luisteren.
Overigens heb ik er alleen gewone stukken schuim bij gekregen, niet half gesloten oid.

[ Voor 12% gewijzigd door Sharky op 25-12-2011 14:18 ]

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Sharky schreef op zondag 25 december 2011 @ 14:17:
Ik heb dezelfde speakers met de originele pluggen, maar ik hoorde weinig verschil. Het laag was wat minder aanwezig maar het ging niet dieper naar mijn mening. Misschien hoorde ik het gewoon niet of lag het aan mijn woonkamer, maar als ik al verschil hoorde was het ten nadele van plugloos luisteren.
Overigens heb ik er alleen gewone stukken schuim bij gekregen, niet half gesloten oid.
Hoi Sharky,

In mijn geval, maar dat zal aan heel veel factoren liggen (afstand tot muur, ruimte, smaak etc etc) vind ik het geluid prettiger met plugs.

Ik ben nog wel op zoek naar originele pluggen. Mocht je er vanaf willen, mag je me altijd een DM doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:20

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb een stel CM1 speakers met de plugs uit twee delen. Als je speakers wat dichter op de muur staan, klinken ze met pluggen beter. Zet je ze verder de kamer in (20/30 cm) dan spelen ze zonder pluggen veel mooier. Ik gebruik ze dus niet, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die vanwege slechte plaatsing wel gebonden zijn aan de pluggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04 15:50
ik heb zelf 684 speakers die 40 cm uit de muur staan. Ik gebruik daarom ook geen pluggen.. wel stond er in het manual dat de response inderdaad wel behoorlijk beinvloed wordt, ikzelf denk niet dat het in mijn geval ten goede komt, zeker omdat er ook nog een subwoofer meespeelt vanaf 40 Hz.
De andere uitslag van je speakers is wel te verklaren denk ik, want ik vermoed dat er toch meer druk in de kast opbouwt op sommige frequenties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:38
Ik heb weleens de pluggen achterin mijn 603's S3 gehad (die hebben ook achterop een reflexpoort) omdat destijds de speakers niet ver genoeg van de muur konden staan. De pluggen zorgden voor een wat minder rommelige bas.
In mijn huidige woonkamer heb ik de speakers 55cm v.d. muur staan en zijn de pluggen niet nodig :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
Abbadon schreef op maandag 26 december 2011 @ 23:50:
Ik heb weleens de pluggen achterin mijn 603's S3 gehad (die hebben ook achterop een reflexpoort) omdat destijds de speakers niet ver genoeg van de muur konden staan. De pluggen zorgden voor een wat minder rommelige bas.
In mijn huidige woonkamer heb ik de speakers 55cm v.d. muur staan en zijn de pluggen niet nodig :)
Is die afstand gemeten vanaf het front tot de muur of vanaf de achterkant van de speaker?

Mijn speakers staan, als ik vanaf het front tot aan de muur meet ook ongeveer 60cm van de muur af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_me
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-04 15:50
Fairy schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 07:52:
[...]

Is die afstand gemeten vanaf het front tot de muur of vanaf de achterkant van de speaker?

Mijn speakers staan, als ik vanaf het front tot aan de muur meet ook ongeveer 60cm van de muur af.
Bij mij vanaf de achterkant in ieder geval..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online
martijn_me schreef op woensdag 28 december 2011 @ 14:13:
[...]

Bij mij vanaf de achterkant in ieder geval..
Ik vraag me af of de afstand tot de muur bij een reflexpoort aan de voorkant er minder toe doet. Een reflexpoort aan de achterkant is uiteraard een ander verhaal.

Komend weekend ga ik er weer even goed voor zitten. Doordeweeks lukt dit niet, want ik komt tegen de avond thuis en hoewel ons huis heel goed geïsoleerd is heb ik toch nog wel het fatsoen om me een beetje in te houden :)
Pagina: 1