Foto's en afbeeldingen beheren in Aperture

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:08
Beste mede tweakers,

Al sinds ik de overstap naar mac osx heb gemaakt (iets meer dan een jaar geleden) ben ik op zoek naar een goede manier om mijn foto's en afbeeldingen makkelijk te beheren. Tot op heden heb ik de succesformule nog niet kunnen vinden.

Op het moment staan al mijn foto's netjes in mappen zoals je ze ook onder windows zou rangschikken
Vakanties
- Turkije 2011
- Oostenrijk 2010
- etc
Concerten
- Pinkpop 2011
- Coldplay ahoy 2011
- iPhone foto's
- Sony camera foto's

Etc.
Zo heb ik dus een tiental hoofdmappen maar daarin nog een tientallen submappen.

Omdat ik de finder niet erg overzichtelijk vind, is het beheren van foto's onder OSX eigenlijk geen goede manier.

Nu zou je zeggen daar heeft OSX zelf een oplossing voor namelijk iPhoto, ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen. Ik heb alle mappen inclusief submappen naar iPhoto geïmporteerd. iPhoto heeft van alle mappen en submappen aparte gebeurtenissen gemaakt waardoor er ruim 90 gebeurtenissen staan als ik iphoto open. Ook dit vind ik niet erg overzichtelijk.

Nu zou ik gebeurtenissen als "iPhone foto's" en "sony camera foto's" (van coldplay ahoy 2011) wel bij elkaar kunnen gooien maar dan nog blijven er enorm veel gebeurtenissen staan.

Dat vakantie en dergelijke een gebeurtenis worden vinden ik wel handig maar ook mijn mappen met 'Plaatjes' en 'Rest' waar gewoon enkele random foto's instaan of gewoon plaatjes van internet hoeven van mij niet echt een gebeurtenis genoemd te worden. Van dit soort mappen heb ik er redelijk veel....

Ik heb het vermoeden dat het nog niet fatsoenlijk werkt omdat dit allemaal foto's en plaatjes zijn die ik onder windows heb ingedeeld en dat dit gewoon geen juiste manier van werken is in iPhoto.

Bij het importeren van nieuwe foto's wordt het denk ik een stuk makkelijk en kun je een gebeurtenis een naam geven en krijg je niet meer van die verzamelmappen als ik nu heb.

Nu is mijn vraag, waar zetten jullie plaatjes, afbeeldingen, wallpapers enzo neer? Komen deze bij jullie ook in iPhoto te staan of niet?

Ook vraag ik me af of jullie nog een mappenstructuur naarst iPhoto aanhouden, iPhoto kopieert namelijk alle foto's waardoor ze in feite dubbel op mijn schijf staan.

Maken jullie binnen iPhoto misschien mappen aan waar jullie verschillende gebeurtenissen in plaatsen omdat iphoto eigenlijk alles op datums doet?
Ik zat te denken aan

2011
- vakanties
- concerten
- verjaardagen
2010
- vakanties
- etc
- etc
2009
- etc
- etc

Als jullie tips hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Aperture is ook nog een optie trouwens, als iemand daar weet hoe ik de oude foto's orden ben ik ook al een heel eind.

Voor de nieuwe foto's is het niet zo moeilijk, daar koppel ik gewoon een gebeurtenis/project aan.

Het gaat vooral om foto's van verschillende evenementen (soms maar 1 per evenement) die ik in mappen bij elkaar gegooid heb.... Hoe noemen jullie zo'n map in iPhoto?

Ook weet ik dus niet wat ik met afbeeldingen van internet of ontvangen afbeeldingen moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik gebruik Aperture :) Maar ook een lange tijd met iPhoto gewerkt, en moet zeggen dat gebeurtenissen dan best goed werkt. Als je logisch denkt is een 1 foto van 1 gebeurtenis nog steeds een gebeurtenis. Bij het importeren tag ik al mijn foto's gewoon, zodat ik ze met de zoekfunctie kan vinden. Sommige mensen vinden een mapstructuur handig, ik niet, want als je er over na denkt kom je dan geen stap verder dan een verzameling mappen in een kast. Soms wil je echter dingen groeperen, dan kan je bijvoorbeeld nog steeds gebeurtenissen gebruiken, maar dan met slimme albums gewoon steeds alle gebeurtenissen groeperen. Bijv. alle gebeurtenissen met 'vakantie' als tag in de foto. Of simpelweg gebeurtenissen waarbij je zelf de naam opgeeft, kan je gewoon een lijst maken.

Je kan ook picasa downloaden. Of gewoon mappen in finder gebruiken. Stel dat je finder niet handig vind, heb je Pathfinder bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
johnkeates schreef op maandag 26 december 2011 @ 00:28:
Ik gebruik Aperture :) Maar ook een lange tijd met iPhoto gewerkt, en moet zeggen dat gebeurtenissen dan best goed werkt. Als je logisch denkt is een 1 foto van 1 gebeurtenis nog steeds een gebeurtenis. Bij het importeren tag ik al mijn foto's gewoon, zodat ik ze met de zoekfunctie kan vinden. Sommige mensen vinden een mapstructuur handig, ik niet, want als je er over na denkt kom je dan geen stap verder dan een verzameling mappen in een kast. Soms wil je echter dingen groeperen, dan kan je bijvoorbeeld nog steeds gebeurtenissen gebruiken, maar dan met slimme albums gewoon steeds alle gebeurtenissen groeperen. Bijv. alle gebeurtenissen met 'vakantie' als tag in de foto. Of simpelweg gebeurtenissen waarbij je zelf de naam opgeeft, kan je gewoon een lijst maken.

Je kan ook picasa downloaden. Of gewoon mappen in finder gebruiken. Stel dat je finder niet handig vind, heb je Pathfinder bijvoorbeeld.
Thanks voor je reactie. Ik heb inderdaad sinds gisteren pathfinder, bevalt al een stuk beter dan de standaard finder. Met mappen werken gaat daar al een stuk handiger. Picasa heb ik ook op mijn mac, en dat programma vind ik prima werken. Het mooie aan picasa vind ik dan ook dat het de mappen van mijn HD gewoon overneemt en dus dezelfde structuur heeft. Nadeel aan picasa vind ik dat m'n macbook enorm gaat blazen erdoor.

Daarnaast heb ik het gevoel dat ik van de mappenstructuur af moet aangezien dit niet echt de juiste manier is om in OSX te werken.

Dat met die slimme map klinkt wel handig, eens even uittesten.

En wat te doen met het opslaan van de foto's? Als ik alle afbeeldingen naar Aperture sleep, staan mijn afbeeldingen dan dubbel op mijn schijf? Die ruimte mis ik namelijk niet graag op de SSD van mijn MBA. Er is geen optie om de foto's te bewaren in de mappenstructuur die ik nu heb zonder dat er een kopie verschijnt in de Aperture library?

Owja, en als je denkt van 1 foto van een gebeurtenis noem ik gewoon een bepaalde gebeurtenis krijg je dan niet enkele honderden gebeurtenissen wat het onoverzichtelijk maakt?

[ Voor 4% gewijzigd door SquareOne op 26-12-2011 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik sla alles gewoon intern in de programma's op, vind ik zelf makkelijker. Mapstructuur overnemen kan meestal niet om dat bij het gebruik van een programma je meestal de gestructureerde opslag door de software moet laten regelen, en dat zorgt er weer voor dat het dus logisch moet zijn en dat is de structuur die een mens verzint meestal niet ;)

Als je een gebeurtenis hebt met meerdere foto's en een van die foto's heb je als zelfstandige gebeurtenis gesplitst, dan heb je een losse gebeurtenis ja. Je kan ook binnen gebeurtenissen en albums de foto's zelf nog gewoon een naam geven. Dan heb je bijvoorbeeld een album of slimme map met een naam, die dan gebeurtenissen bevat met namen en die bevatten weer foto's met namen.

Grote hoeveelheden data ordenen moet een beetje in database-stijl, om dat het voor mensen en computers makkelijker is. Dus gebruik maken van een nieuw systeem van ordening is dan wel handig.

Gebeurtenissen zelf kan je het beste gewoon door de gebeurtenis zelf gebruiken. Dus gewoon een concert als gehele gebeurtenis. Dan kan je daar binnen de foto's altijd ranken met sterren, identificeren met tags en specifiek noemen met namen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13-10 21:47
Vwb ordenen in Aperture vond ik dit een leuke site. Niet dat je het ook zo moet doen, maar het bracht mij wel op het idee hoe ik het zelf wilde. http://speirs.org/blog/20...-folders-in-aperture.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Bedankt voor jullie hulp. Hieronder zoals ik het nu heb:

Aperture

edit..... {del}

PS. @moderator: Titelwijziging naar Foto's en afbeeldingen beheren in Aperture?

[ Voor 49% gewijzigd door SquareOne op 28-12-2011 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
Even een nieuw bericht omdat het vorige bericht editen een beetje messy gaat worden.

Ondertussen, na wat video's bekeken te hebben, ben ik erachter hoe ik projecten/gebeurtenissen kan labelen en hoe ik deze in smart mappen krijg. Veel werk om dat voor oude foto's te doen maar dat hoort erbij en lijkt prima te werken als alles eenmaal gelabeled en getagged is.

Enige waar ik nu nog niet tevreden mee ben is de manier waarop de foto's zijn opgeslagen. Ik heb gelezen over een 'managed library' en een 'referenced library'. Bij de managed library gebruikt aperture enkel de foto's die zijn geimporteerd in Aperture. Het probleem hiervan is dat wanneer ik een afbeelding even nodig heb om ergens op een site te uploaden ik deze afbeelding eerst moet exporteren voordat ik deze kan gebruiken.... en dat bevalt me niet echt. Ook even een paar mappen met een usb stickje overzetten/kopiëren naar een andere computer gaat niet zo makkelijk.

De referenced library is meer zoals ik het in eerste instantie in gedachte had, aperture gebruikt de foto's waarnaar ik 'gelinkt' heb. Nu vraag ik me het volgende af:

• Als ik een referenced library gebruik en via finder een afbeelding verplaats naar een andere map, verplaatst deze dan ook automatisch mee in aperture?
• Als ik een afbeelding verplaats in aperture verplaatst deze afbeelding dan ook in de mappen in finder?
• Zelfde geldt voor het bewerken/verwijderen van een afbeelding in zowel finder of aperture.

Wat ik dus eigenlijk bedoel, 'synchroniseren' mijn afbeeldingen tussen aperture en de referenced folders?

Ook vind ik de optie referenced folders niet precies? Moet ik alles wat ik nu heb uit Aperture verwijderen. De folderstructuur terugzetten en vervolgens weer op de een of andere manier importeren?
Pagina: 1