Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Low profile 5.1 optische kaart gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de omschrijving al doet vermoeden zoek ik een geluidskaart.
Het moet de volgende eigenschappen hebben.
Low profile.
Minimaal 5.1 surround geluid welke ook optisch wordt doorgegeven naar mijn versterker.

Ik heb nu namelijk een geluidskaart, 5.1 met een optische uitgang.
Echter geeft deze bagger kaart geen 5.1 geluid optisch door naar mijn versterker. Alleen 2.0 stereo.

Heeft er iemand een suggestie? Ik wil max 100 euro uitgeven. En graag gebruikers ervaringen.
Dus iemand die ook een pc heeft met daarin een low profile kaart aangesloten op een versterker waarvan surround werkt!!!

Heeft er iemand ervaring met de AuzenTech X-Studio 5.1

Bij voorbaat dank.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2011 11:51 ]

Verwijderd

In de pricewatch zoeken kost zo ongeveer 1 minuut. Iets met bijvoorbeeld Asus ;) Overigens lijkt het me stug dat jouw 5.1 kaart geen 5.1 door kan geven.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2011 11:53 ]

• Propheticus
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:46
X *ughugh* onar.

Verwijderd

Mischien eerst eens zelf zoeken ipv een kant en klaar antwoord van tweakers verwachten.

Wat heb je zelf al opgezocht en gevonden?

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad heb ik een Xonar welke optisch geen 5.1 doorgeeft.
En ja ik heb gezocht, al 2 dagen. Alleen kun je nergens vinden of 5.1 ook optisch doorgegeven wordt.
Vandaar dat ik nu zit met een spik splinter nieuw Asus Xonar kaartje in mijn PC waar ik niets aan heb.

Vandaar dat ik dus vraag om gebruikers ervaring, zodat ik straks niet nog een kaart aanschaf waar ik niets mee kan doen.

Verwijderd

Ik zou niet weten waarom die Xonar geen 5.1 doorgeeft via optisch, het is immers een 5.1 kaart. Je kunt beter je tijd besteden aan het zoeken naar de juiste instellingen voor jouw kaart, want deze hoort gewoon te werken.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik moest bij mijn oude geluidskaart (geen idee welk merk/type het was) toendertijd alles standaard zetten om zo 5.1 optisch uitgestuurd te krijgen, het 2de probleem waar ik tegenaan liep was dat sommige programma's gingen knoeien met de instellingen en niet 'raw' uitstuurde en de receiver het niet meer snapte en er 2.0 van maakte.

Het is ook erg afhankelijk van de codecs die gebruikt worden, AAC 6 channel snapt mijn receiver nu nog niet en maakt er gewoon 2.0 van, hetzelfde met WMA PRO 5.1 deze moet ik op 100% volume zetten om ook maar iets te horen en dan is het alsnog 2.0.

Ik ging er ook vanuit dat mijn kaart niet goed was maar na aanklooien met instellingen etc kreeg ik bij zo'n 50% van de films/series die ik keek wel 5.1.

(Ik praat ik hier wel over ~2 jaar geleden, toen een Freecom media speler gekocht welke alleen Divx/Xvid kon en later gewoon een Eminent 7080 gehaald lekker makkelijk en doet het gewoon goed.)

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Propheticus
Omdat ik dezelfde geluidskaart aangeschaft heb toch uit interesse maar wat over opgezocht:
quote: JohnoBoy
When you play a movie file, the sound is usually encoded in DD/DTS, so all the card has to do is just pass through the signal to your receiver and the receiver does rest of the work. Most PC games I've played, however, don't support audio out as a DD signal, only as 5.1 discreet channels, and that cannot be delivered on optical connection.
Luckily for you, there is a solution. It's called Dolby Digital Live and is supported by some audio cards, I believe your cards support it as well, what DDL does is take the discreet 5.1 channels, encode them as DD and send them through the SPDIF output. To enable it, go to your Xonar software and on the main tab go to the SPDIF dropdown and choose Dolby Digital Live, this should enable this function.
bron: http://gaming.stackexchan...rom-optical-out-in-skyrim

Edit: Blijkbaar hebben niet alle Xonars deze DDL functie, de DG volgens de reacties in de bron niet (die ik gekocht heb, gelukkig niet voor gebruik in combi met 5.1 receiver maar voor m'n headphones.)

[ Voor 9% gewijzigd door Propheticus op 25-12-2011 17:29 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Uit eigen ervaring kan ik je de Auzentech Forte aanraden die met 100% zekerheid Dolby 5.1 uit stuurt aangezien ik mijn Marantz receiver via een optische aansluiting er op aangesloten heb.

pricewatch: Auzentech X-Fi Forte 7.1

• Propheticus
De kaart die hij nu heeft stuurt zeker Dolby/DTS bronnen 'pass-through' ook gewoon uit. Decoden moet je receiver doen. Mogelijke problemen zijn er alleen bij 5.1 (discrete) bronnen, die kunnen door de Xonar DG niet ge-encode worden naar dolby. De Xonar D1 bijvoorbeeld kan dit wel door middel van DDL.
We weten alleen nog niet welke versie de OP heeft.
Zoals al eerder door anderen gezegd is: misschien heeft hij helemaal geen nieuwe geluidskaart nodig, maar moet hij de juiste instellingen vinden. (Denk aan media player op pass-through zetten, m.a.w. DD of DTS NIET laten decoden door je geluidskaart/pc)
Pagina: 1