Begin met Apple: toetsenbord herdefiniëren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb na meer dan 25-jaar pc, sinds gisteren een imac.
Ik had sinds een jaar wel al het aluminium USB-toetsenbord van Apple: azerty met numeriek gedeelte.
Met een hulpprogramma van Microsoft had ik enkele basistoetsen aangepast en functietoetsen geprogrammeerd met het gratis Sharpkeys.
Ik vind niet direct voorzieningen om dit onder OS X te doen.
Ik zie wel dat ik kan bij Systeemvoorkeuren - Keyboard kan instellen dat de fn-toets nodig is om een aantal hardware operaties uit te voeren, maar als ik daarna bij bij Keyboard - Keyboard shortcuts - Application shortcuts bijvoorbeeld F19 instel om Firefox mee op te starten, levert dit enkel een fout toon op.
Ook zou ik willen dat ik niet Shift moet indrukken om in het numeriek pad een punt te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05:12

breinonline

Are you afraid to be known?

Die punt kan je via Systeemvoorkeuren > Taal & Tekst (denk ik dat het heet, ik werk in het Engels) onder het derde tabje vinden. Je kan van getallen de 1000-tallen separator en de het decimaalteken instellen. In Nederlandstalige landen is het decimaalteken een komma, vandaar dat dit ook standaard ingesteld staat.

Voor zover ik zie kan je alleen sneltoetsen toewijzen aan menufuncties in programma's, niet aan het starten van programma's. Ik snap ook niet zo goed waarom je dat zou willen. Of je laat hem automatisch starten bij het opstarten van de computer, of hij staat nog open van de laatste keer (standaard bij Lion volgens mij). Zo niet dat klik je hem met een muisbeweging open in je dock.
Andere mogelijkheid is niet cmd+spatie klikken, fire tikken en spotlight vindt zelf firefox. Een enter en hij start.

Hum, als je trouwens quicksilver installeert dan kan je wel aan applicaties een 'hotkey' toevoegen (bron).

[ Voor 12% gewijzigd door breinonline op 25-12-2011 10:07 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je antwoord.
Die punt kan je via Systeemvoorkeuren > Taal & Tekst (denk ik dat het heet, ik werk in het Engels) onder het derde tabje vinden. Je kan van getallen de 1000-tallen separator en de het decimaalteken instellen. In Nederlandstalige landen is het decimaalteken een komma, vandaar dat dit ook standaard ingesteld staat.
Ik had dit voorheen reeds geprobeerd en nu nog eens: tevergeefs.
Ben je zeker dat dit op een belgisch azerty toetsenbord zou moeten werken?
Voor zover ik zie kan je alleen sneltoetsen toewijzen aan menufuncties in programma's, niet aan het starten van programma's. Ik snap ook niet zo goed waarom je dat zou willen. Of je laat hem automatisch starten bij het opstarten van de computer, of hij staat nog open van de laatste keer (standaard bij Lion volgens mij). Zo niet dat klik je hem met een muisbeweging open in je dock.
Andere mogelijkheid is niet cmd+spatie klikken, fire tikken en spotlight vindt zelf firefox. Een enter en hij start.
Mij lijkt er niets eenvoudiger dan op één toets drukken om een applicatie te starten,
en ik heb nu eens 19 functietoetsen...

Hum, als je trouwens quicksilver installeert dan kan je wel aan applicaties een 'hotkey' toevoegen (bron).
Dit zou kunnen helpen, maar is Quicksilver niet bedoeld om veel meer dingen te doen?
Misschien is er een eenvoudiger mogelijkheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-07 10:22

samo

yo/wassup

Met het Dock zijn de meeste programma's wel snel binnen handbereik, dus is het afstappen van shortkeys natuurlijk even wennen maar lang zo erg niet ;) De voorgestelde spotlight functie is ook enorm krachtig en kan veel meer voordeel bieden dan alleen maar programma's opstarten.
Als je kijkt naar jouw vraag "hotkeys voor programma's" zit dat er niet makkelijk in bij OSX.
Maar als je een stap verder kijkt naar "snelle toegang naar programma's" is dat juist enorm makkelijk. Met spotlight ben je niet gelimiteerd tot het aantal functietoetsen, kan je de f-toetsen blijven gebruiken waarvoor ze zijn (muziek bedienen, volume, expose), en kan je met je toetsenbord praktisch ieder programma en/of bestand openen.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan jullie reacties wel begrijpen in die zin dat ik nog niet als een apple-gebruiker denk en handel.
Ik vind dat Dock maar een lelijk ding dat ik liever verberg en waarom zou ik eerst spotlight moeten starten en dan beginletters tikken en selecteren als ik een routineklus met 1 toets kan klaren?
De hardware-taken kan ik toch ook behouden met de combinatie fn-functietoets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funkeey
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:27
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2011 @ 11:07:
Ik kan jullie reacties wel begrijpen in die zin dat ik nog niet als een apple-gebruiker denk en handel.
Ik vind dat Dock maar een lelijk ding dat ik liever verberg en waarom zou ik eerst spotlight moeten starten en dan beginletters tikken en selecteren als ik een routineklus met 1 toets kan klaren?
De hardware-taken kan ik toch ook behouden met de combinatie fn-functietoets?
Waarom was je ook alweer overgestapt op een mac? Er is voor jou blijkbaar geen voordeel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chillem.nl
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:33
Via Google vind je zat apps waarmee je je function keys kunt programmeren:
http://www.google.nl/sear...ication+with+function+key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank.
Ik ben nu bezig met Ukelele om een aangepaste toetsenbord layout te definiëren.
Ik zou van de komma op het numeriek gedeelte (belgisch, azerty) dringend een punt willen maken.
Ik zou ook willen dat Home en End terug werken zoals in Windows (dus naar begin/eind van een regel springen). Ik heb dit geprobeerd met een DefaultKeyBinding.dict bestandje, maar dit werkt maar soms, maar bijvoorbeeld niet in Firefox. Ik lees nu ook dat ik dit met Ukelele wellicht zal voor hebben.
Het valt eigenlijk niet zo goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is met Ukelele gelukt om van de komma op het numeriek gedeelte (belgisch, azerty) een punt te maken.
Maar Home en End laten werken zoals in Windows (dus naar begin/eind van een regel springen), heb ik enkel met herdefiniëren in een DefaultKeyBinding.dict bestandje kunnen realiseren, maar dit werkt maar soms, maar bijvoorbeeld niet in Firefox en .pdf. Ik had meer consistentie verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:06
Met spotlight (cmd-spatie) en de eerste twee letters, dan ben je er, dat is een seconde handeling je kan elk programma starten. En je hoeft niet te onthouden of Chrome nu onder F6 of F9 stond oid.

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
als je graag hotkeys wilt maken op je mac, kan ik echt Spark aanraden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

quicksilver is de bomb, kan niet meer zonder, er staat dan ook niets in mijn dock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties.
Ik heb Spark geïnstalleerd en het lijkt precies wat ik zocht om applicaties te starten, met zelfs betere instelmogelijkheden en vooral het is gratis.
Mocht ik nu nog kunnen bereiken dat Home en End werken zoals in Windows (met cmd ipv ctrl): het is niet dat ik alles wil behouden uit Windows, maar als je zo'n 25-jaar gewend zijt om met die ene toets zo'n frequente actie uit te voeren lukt het niet makkelijk om daar cmd + pijltoets voor te gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Verwijderd schreef op maandag 02 januari 2012 @ 13:55:

Maar Home en End laten werken zoals in Windows (dus naar begin/eind van een regel springen), heb ik enkel met herdefiniëren in een DefaultKeyBinding.dict bestandje kunnen realiseren, maar dit werkt maar soms, maar bijvoorbeeld niet in Firefox en .pdf. Ik had meer consistentie verwacht.
Indien je naast je wired keyboard ook een Magic Trackpad gebruikt kan je met BetterTouchTool ook nog wat gestures toevoegen.

Met name Home en End heb ik hierin geïntegreerd, Kort overzichtje van mijn instellingen:

1x tap bovenaan in het midden is Home
1x tap onderaan in het midden is End

3 vinger swipe naar beneden is Show Desktop ( handig als je alle vensters wilt minimaliseren ) indien je het nog een keer doet komen alle vensters weer tevoorschijn.

3 vinger tap bovenaan is Volume Up
3 vinger tap beneden is Volume Down

3 vinger klik is Screenshot ( zelf toegewezen echt superhandig , CMD Option 3 )

4 vinger tap is Brightness verlagen
4 vinger swipe up Brightness omhoog

Triangle Swipe top right corner ( Eigen gekozen URL )

1 vinger tap in de linker hoek Laat verborgen bestanden zien ( finder herstart )
1 vinger tap in de rechterhoek Switch to login screen (Lock)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
En met BetterTouchTool kun je tegenwoordig naast gestures voor de Magic Mouse en de Apple trackpads ook gestures voor de Wacom touch tablets EN sneltoetsen aanmaken.

Pas wel op bij het gebruik van bepaalde combinaties, deze zijn namelijk gereserveerd voor bepaald gebruik binnen OS X en menig applicatie. Dat geldt bijv. ook voor die F-toetsen (sommigen hebben 2 functies). Hierbij geldt helaas inderdaad de bekende dooddoener: je zult moeten wennen aan hoe OS X het doet. Zo simpel als ctrl vervangen door cmd is het niet namelijk (voor 80 tot 90% wel trouwens). Zo is home niet cmd + pijltje naar links maar fn + pijltje naar links (end dus fn + pijltje rechts). Cmd+ pijltje naar links heeft in webbrowsers dezelfde uitwerking als cmd+[ namelijk een pagina terug. Met de option toets navigeer je per woord naar links of rechts als je dat combineert met de pijltjes toetsen. Meest handig is de volgende pagina van Apple zelf: Mac OS X keyboard shortcuts.

[ Voor 27% gewijzigd door ppl op 02-01-2012 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien omdat ik nieuw ben met Apple vallen sommige zaken mij meer op. Zoals o.a. het gebrek aan consistentie bij herdefiniëren van Home en End via een DefaultKeyBinding.dict
Een trackpad is dan weer voor een ander soort gebruiker dan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
Dat komt waarschijnlijk omdat je gewend bent dat de home en end toetsen 2 functies tegelijk vervullen: begin/eind van de regel en begin/eind van de pagina. In OS X is het officieel alleen begin/eind van de pagina. Option -> of option <- of ctrl-a of ctrl-e geven dan begin/eind van de regel (een groot aantal van de overige vi/emacs keys werken ook). Ik gok dat dit ook de reden is waarom het soms inconsistent lijkt. Eerlijk is eerlijk, een OS dat echt 100% consistent is bestaat niet dus ook in OS X zul je dingen aantreffen die niet bepaald consistent zijn. Vaak zit er wel een bepaalde logica achter waarbij hoofdregel is dat het in een aantal gevallen gewoonweg niet handig is om consistent te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben het met je eens.
Het enige wat ik wil inbrengen is dat wanneer ik dan via het herdefiniëren van toetsen tot een andere logica wil komen (naar begin/einde van een regel is een heel frequente actie die daarom best met één toets kan worden uitgevoerd, terwijl naar begin/einde document een minder frequente maar gelijksoortige verplaatsing dan een gelijksoortige toetscombinatie wordt cmd+home cmd+end) dat dit dan niet standaard voor alle programma's gaat gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gogol
  • Laatst online: 22-07 08:45
@ji_ri
Ik heb nu heel veel berichtjes in de MAC fora van je gelezen en het valt me op dat je na 25 jaar PC nog veel vragen moet stellen. Ik zat zelfs te denken aan een troll.
Ik kan me voorstellen dat je OSX naar je hand wilt zetten en dat is eigenlijk wel mogelijk, alleen dat moet je de tijd geven. Je hebt 25 jaar ervaring opgebouwd op een PC en nu wil je binnen een maand OSX onder de knie hebben.
Je hebt de overstap gewaagd en dat is een compliment waard, maar het is beter je hoofd leeg te maken en oude Windows gebruiken (handelingen) grotendeels vergeten. Na een periode (niet binnen een maand, maar eerder een jaar) zul je OSX gaan waarderen en de verschillen met Windows gaan zien en tot de ontdekking komen dat OSX echt veel beter in elkaar steekt dan je op het eerste gezicht ziet of merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@Gogol
dank voor deze aanmoediging
Pagina: 1