• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-02 02:01
Hoi,

Ik heb sinds een week nieuwe pc (die in mijn sig), hier heb ik 4GB geheugen bijgekocht. Probleem, ik speelde gister BF3 en kreeg plotseling constante framedrops.

Reden daarvan bleek te zijn dat mijn RAM zo'n beetje volgelopen was en Windows begon keihard in mijn virtuele geheugen te schrijven, die avond heb ik nog meteen 4GB van hetzelfde geheugen erbij besteld (het is immers niet zo heel duur). Het enigste wat ik op dat moment had draaien was Origin, Steam, Chrome en BF3

Nu mijn vraag, kan ik met 8GB geheugen (waarvan een aardig deel toch wel van vrij blijft) het virtuele geheugen uitschakelen? Is dit aangeraden?

Of pakt Windows dit automatisch goed aan als er genoeg geheugen is? (Dus dat er zo min mogelijk in het virtuele geheugen geschreven word.)

Heb proberen op te zoeken binnen dit forum, maar niet echt iets kunnen vinden. Op het internet kom ik vele verschillende opmerkingen hierover tegen, de ene zegt dat Windows hierdoor een stuk sneller werkt en programma's sneller starten en anderen vertellen weer dat dit niet zo goed is en hierdoor problemen kan tegenkomen.

Bij voorbaat dank.

• jordy-maes
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-01 19:55

jordy-maes

We Photograph Your Journey

Bij mijn weten gebruikt BF nog geen 2 gig ram, dus met 4 gig kwam je zeker toe hoor.
Windows zal normaal gezien eerst je fysieke RAM gebruiken en dan pas je virtueel ram.

Natuurlijk zal iets sneller werken dan wanneer het moet worden geladen van virtueel ram.

Beyond Photographs | Flickr | 500px

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zou het virtuele geheugen lekker met rust laten.
Uitschakelen zal je geen betere performance geven en er zijn gevallen waarin het juist problemen oplevert.
En zo zijn er ook situaties waarin het wel kan helpen.

Daarnaast: als je wilt weten of het in jouw geval effect heeft of niet: je kunt het proberen en benchmarken of het enig effect heeft op de prestaties.

[ Voor 87% gewijzigd door Ultraman op 25-12-2011 01:20 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14-02 02:01
jordy-maes schreef op zondag 25 december 2011 @ 01:15:
Bij mijn weten gebruikt BF nog geen 2 gig ram, dus met 4 gig kwam je zeker toe hoor.
Windows zal normaal gezien eerst je fysieke RAM gebruiken en dan pas je virtueel ram.

Natuurlijk zal iets sneller werken dan wanneer het moet worden geladen van virtueel ram.
Vond het zelf ook wat raar, maar geheugen gebruik zat op 3,5GB zo'n beetje en Windows vond het leuk om de rest in het virtuele geheugen te schrijven, had ik bij elke beweging een framedrop :P.
Ultraman schreef op zondag 25 december 2011 @ 01:17:
Ik zou het virtuele geheugen lekker met rust laten.
Uitschakelen zal je geen betere performance geven en er zijn gevallen waarin het juist problemen oplevert.
En zo zijn er ook situaties waarin het wel kan helpen.

Daarnaast: als je wilt weten of het in jouw geval effect heeft of niet: je kunt het proberen en benchmarken of het enig effect heeft op de prestaties.
Oké kan het in ieder geval testen inderdaad en dan kijk ik wel of het zin heeft om het uit te schakelen, bij problemen zou ik het altijd nog in kunnen schakelen natuurlijk :).

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties en nog een fijne kerst! ;)