SMART melding wegkrijgen

Pagina: 1
Acties:

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:00
Ik heb een laptop(HP Easynote) met 1 harde schijf, opgedeeld in 2 partities.
Ik heb nooit problemen met de HDD gehad, maar ik dacht: laat ik eens de HDD nakijken door; eigenschappen->foutcontrole->nu controleren, dan alles aangevinkt en maar laten lopen.(ja acheraf stom ja, maar ik had nu eenmaal tijd over en wou wel eens zien hoe het werkt :) )
Echter na 15 minuten gaat hier(ingesteld) het scherm op zwart.
Om te kijken hoever de controle was gebleven, druk ik per ongeluk op een muis-knop i.p.v.hem gewoon te bewegen, of een toets te drukken.
Nu werd direct de controle geanuleerd en kreeg ik een waarschuwing dat de HDD niet goed was.
Ik starte opnieuw op, maar nu krijg ik elke keer de melding:Smart failure predicted....blabla...press F1 to continue.
F1 werkt ook, maar na het opstarten krijg ik elke keer ook de melding dat ik snel moet Back-uppen, of press cancel.
Ik heb schijfcontrole 2x gedaan evenals diskdoctor, er worden geen fouten gevonden.
Ik heb gegoogled, maar het enige dat ik kon vinden was om maar SMART uit te zetten in de bios, die optie heb ik helaas niet in mijn bios, even als:Hold on errors zit er niet in

Dus in het kort..mijn HDD is helemaal in orde, alleen wil ik van die meldingen af, ik krijg nu om de zoveel tijd een melding om mijn HDD te back-uppen.

p.s. in de bios heb ik ook al de settings naar default gezet, zonder de gewenste resultaat.
Booten in safe-mode heeft ook hetzelde resultaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Arjantje72 op 25-12-2011 01:11 ]

Verwijderd

Kun je de SMART gegevens hier posten?

HDtune -> Health tab of CrystalDiskInfo zie je de SMART stats, graag van alle attributen die je daar ziet (scrollbalk).

Kan zijn dat door je laptop BIOS (die vaak heel weinig opties hebben) je die SMART check niet kunt uitschakelen.

• Arjantje72
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2011 @ 02:26:
Kun je de SMART gegevens hier posten?

HDtune -> Health tab of CrystalDiskInfo zie je de SMART stats, graag van alle attributen die je daar ziet (scrollbalk).

Kan zijn dat door je laptop BIOS (die vaak heel weinig opties hebben) je die SMART check niet kunt uitschakelen.
Bij HDtune kom ik het volgende tegen:

HD Tune: ST9160821AS Health

ID Current Worst ThresholdData Status
(01) Raw Read Error Rate 112 92 6 45599038 Ok
(03) Spin Up Time 99 99 0 0 Ok
(04) Start/Stop Count 96 96 20 4573 Ok
(05) Reallocated Sector Count 1 1 36 4445 Failed
(07) Seek Error Rate 84 60 30 603184238 Ok
(09) Power On Hours Count 88 88 0 10528 Ok
(0A) Spin Retry Count 100 100 34 0 Ok
(0C) Power Cycle Count 96 96 20 4618 Ok
(BB) (unknown attribute) 1 1 0 462 Ok
(BD) (unknown attribute) 36 36 0 64 Ok
(BE) Airflow Temperature 68 51 45 554958880 Ok
(C0) Power Off Retract Count 99 99 0 2087 Ok
(C1) Load Cycle Count 10 10 0 181005 Ok
(C2) Temperature 32 49 0 32 Ok
(C3) Hardware ECC Recovered 55 42 0 57467564 Ok
(C5) Current Pending Sector 100 1 0 8 Ok
(C6) Offline Uncorrectable 100 1 0 8 Ok
(C7) Ultra DMA CRC Error Count 200 200 0 0 Ok
(C8) Write Error Rate 100 253 0 0 Ok
(CA) TA Counter Increased 100 253 0 0 Ok

Power On Time : 10528
Health Status : Failed

Verwijderd

Dus HDtune geeft geen bad sectoren aan? En bij de schijf controle heb je gekozen voor 'fouten herstellen'? De eerste hit op Google levert een interesant maar niet veel belovend stukje informatie op: http://superuser.com/ques...le-s-m-a-r-t-in-windows-7

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:59

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Last van bad sectors. Disk is stuk.

• Arjantje72
Verwijderd schreef op zondag 25 december 2011 @ 07:46:
Dus HDtune geeft geen bad sectoren aan? En bij de schijf controle heb je gekozen voor 'fouten herstellen'? De eerste hit op Google levert een interesant maar niet veel belovend stukje informatie op: http://superuser.com/ques...le-s-m-a-r-t-in-windows-7
Bij de schijfconrole had ik idd automatisch fouten repareren aangezet.Maar hij vond geen fouten.
Als ik je linke lees, ik heb ook niet de 3de optie gehad, dus ik zou de Windows DiskDiagnostic uit kunnen zetten eventueel.
HDTune is nu de HDD aan het checken,maar dat duurt nog wel even want ik heb de Quick Scan niet aanstaan.

• Arjantje72
Q schreef op zondag 25 december 2011 @ 07:47:

Last van bad sectors. Disk is stuk.
Discdoktor en schijfcontrole geven geen fouten aan,HDtune is nu aan het kijken.

• Arjantje72
Ook HD Tune geeft geen bad sectors aan, alles is groen.
Ik heb ondertussen wel de Windows-melding weg kunnen krijgen, nu heb ik er alleen nog last van als ik de laptop op wil starten, ik moet dan eerst F1 indrukken wil hij verdergaan.

• Q
  • Laatst online: 19:59

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je disk is stuk. Vervangen dus die handel.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:51
Dat allerlei tooltjes geen bad sectors zien zegt niet zo veel. De schijf kan dit zelf tot op zekere hoogte opvangen. Hier zijn een x aantal spare sectors voor. Zoals hiervoor al is aangegeven en ook windows en je bios je vertellen is deze schijf niet meer in orde en staat op het punt van overlijden. Dus zo snel mogenlijk backuppen en de schijf vervangen. Anders zien we straks wederom een topic verschijnen over: "schijf recovery blabla"

• Shuriken
  • Laatst online: 30-01 11:20

Shuriken

Life is all about priorities

Gezien je een Seagate schijf hebt, even Seatools draaien.

Als die zegt dat er wat mis is, kan je er vanuit gaan dat de schijf vervangen moet worden.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• Arjantje72
Shuriken schreef op zondag 25 december 2011 @ 09:39:
Gezien je een Seagate schijf hebt, even Seatools draaien.

Als die zegt dat er wat mis is, kan je er vanuit gaan dat de schijf vervangen moet worden.
Ga ik meteen even doen

• Arjantje72
jbhc schreef op zondag 25 december 2011 @ 09:35:
Dat allerlei tooltjes geen bad sectors zien zegt niet zo veel. De schijf kan dit zelf tot op zekere hoogte opvangen. Hier zijn een x aantal spare sectors voor. Zoals hiervoor al is aangegeven en ook windows en je bios je vertellen is deze schijf niet meer in orde en staat op het punt van overlijden. Dus zo snel mogenlijk backuppen en de schijf vervangen. Anders zien we straks wederom een topic verschijnen over: "schijf recovery blabla"
Backuppen is geen slecht idee, toch maar even doen voor de zekerheid.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Arjantje72 schreef op zondag 25 december 2011 @ 09:21:
Ook HD Tune geeft geen bad sectors aan, alles is groen.
Ik heb ondertussen wel de Windows-melding weg kunnen krijgen, nu heb ik er alleen nog last van als ik de laptop op wil starten, ik moet dan eerst F1 indrukken wil hij verdergaan.
Dat is logisch, want tijdens je vorige schijfcontrole zijn de slechte sectoren geremapped naar reservesectoren. Elke harde schijf heeft een boel sectoren als reserve. Als een sector herkent wordt als zijnde falend, dan gaat de harde schijf deze doorverwijzen naar een reservesector. Dat leidt tot een "reallocated sector count" die omhoog gaat. Die SMART waarde geeft aan hoeveel remaps er gebeurd zijn. De slechte sectoren worden dan niet meer herkend als zijnde slecht, want de harde schijf verwijst door naar de reserve sectoren die wel goed zijn.

Veel reallocated sectors zijn wel een teken dat je harde schijf mogelijk aan het stukgaan is. Vandaar de SMART waarde die een waarschuwing afgeeft.

Zie dat je een backup hebt! Maar dat geldt altijd :)

• Arjantje72
Dat is een duidelijk antwoord, de HDD doet het nog gelukkig. Een nieuwe is onderweg. :)
Pagina: 1