[Gigabyte GA-965P-DS3] Bootproblematiek

Pagina: 1
Acties:

• Sir Smokalot
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-03-2016

Sir Smokalot

luctor et ejaculator

Topicstarter
De laatste maanden is het bij mijn PC een keer of 3-4 voorgekomen dat hij niet bootte. Waar je moederbord normaalgesproken een korte piep geeft, bleef deze uit. Wel draaiden alle fans naar behoren. Dit kon ik elke keer oplossen door de kast open te halen, een paar keer tegen al mijn aangesloten kabeltjes aan te drukken, en presto: hij bootte zoals het hoorde (of moet ik zeggen dat de POST met succes verliep?).

Vanavond trad het zelfde probleem op, maar in plaats van weer te gaan werken na het openhalen van de kast gebeurde het volgende: voor enkele seconden (misschien 5-7 seconden) draaiden de fans, waarna het systeem zichzelf uitschakelde, om enkele seconden daarna uit zichzelf weer op te starten (en af te breken). Als ik niet handmatig de stroom afsloot had hij dit de hele avond in een loop gedaan.

Na zo veel mogelijk apparatuur losgekoppeld te hebben deed hij nog steeds hetzelfde. Het enige dat nog aangesloten was, was mijn primaire harde schijf en de videokaart. Ik heb 2 reepjes DDR2 er in zitten, die ik allebei op hun plek heb laten zitten. Helaas hielp dit niets, want het eerder beschreven fenomeen trad gewoon weer op.

Daarom heb ik de batterij van het moederbord er uit gewipt (reset dit ook de CMOS, of moet je daarvor een jumper op de twee pinnetjes er boven zetten?), en na een minuutje weer terug gestopt. Hiermee was het probleem verholpen. Het enige dat ik na aansluiten van alle apparatuur moest doen, was de datum weer juist instellen, en dat was alles.

Mijn vraag is nu: heeft iemand enig idee waar deze weigeringen vandaan kwamen, en kan dit aan een lege batterij op het MoBo gelegen hebben? M.a.w.: is het verstandig hier een nieuwe knoopcel in te zetten?

Graag wil ik voorkomen dat dit in de toekomst nog eens gebeurt, dus daarom is jullie input over de oorzaak van het probleem welkom.

Samson gets me lifted!

Verwijderd

sowieso kan je proberen de baterij te vervangen,kost een paar euro en dan kun je checken of het probleem weg is.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-02 00:27

Big Womly

Live forever, or die trying

Correct me if i'm wrong, maar bij een platte batterij lijkt het mij eerder dat alle instellingen verdwijnen maar moet hij nog wel door de POST geraken.
Hardware verwijderen en een voor een terugplaatsen.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Big Womly schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 23:05:
Correct me if i'm wrong, maar bij een platte batterij lijkt het mij eerder dat alle instellingen verdwijnen maar moet hij nog wel door de POST geraken.
Hardware verwijderen en een voor een terugplaatsen.
Hoeft niet, ik heb een pc gehad die niks deed met een lege batterij, ja dus helemaal niks. ik de hele pc uit elkaar gehaald, en toen was het batterij vernieuwen en hij werkte.

On topic,
Indien het weer voorkomt zul je zoveel mogeijk hardware moeten gaan verwijderen en uitwisselen.
-Trek stroom stekker los, start de pc en houd 3 seconden de start knop vast, dus zonder stroom.
Hierna de pc weer normaal proberen te starten.
-Andere voeding proberen.
-Andere hd of zonder hd.
-Andere video kaart.

[ Voor 3% gewijzigd door jan99999 op 25-12-2011 02:46 ]