• Baddo
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 12-06 00:41
Hoi mede tweakers. ik heb zojuist mijn vertex3 in mijn pc geprikt. nog niets geïnstalleerd want ik heb nu een RAID array van twee velociraptors. Als ik ga installeren moet de controler op AHCI staan en dan ben ik mijn installatie kwijt. Geen prbleem want ik wil toch op nieuw installeren. Nou hardstikke moei en succes er mee zou je denken? Ja eigenlijk wel maaaaaaar. de vraag komt ik heb sata 2 controler op mijn p5q nu wil ik installeren en de vertex3 over een week of twee op en eigen nieuw aan te schaffen maar nog niet geleverde PCI-e sata 600 contoller prikken. Gaat mijn installatie dan nog werken of moet ik dan weer opnieuw?

• Freedive
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 17-01-2013
Je wilt dus weten of als je nu op sata-300 installeert of dat straks op sata-600 gaat werken?

Als dat je vraag is, ja lijkt mij geen probleem.

• Baddo
ja eigenlijk wel maar dat is dus een andere sata 3controller die via de pci bus gaat en niet via de onboard sata2 controler. in zit namelijk een beetje in over het feit dat er een compleet andere bus gebruikt gaat worden.

• M2M
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 00:36

M2M

medicijnman

andere controller = standaard niet werkende windows installatie. Wat eventueel wel mogelijk is, is drivers toevoegen aan windows voordat je de boel omzet en forceert bij de volgende herstart. Vervolgens afsluiten en de boel fysiek omgooien en hopen dat het werkt. In feite gebruik je dezelfde procedure als na-install AHCI drivers toevoegen. Waar voldoende tutorials van te vinden zijn.

Overigens kan ik niet garanderen dat het allemaal goed gaat werken. Op eigen risico en maak voor de veiligheid wat backups :). Eventueel acronis oid gebruiken zodat je de boel kan terug zetten als het wel misgaat.

[Voor 21% gewijzigd door M2M op 24-12-2011 20:23]

-_-

• Swordlord
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23-10 17:20

Swordlord

Act first, think never

Sata-600 add on kaarten, NOT DONE, ze doen onder aan onboard controllers, zelfs een onboard Sata-300 controller...

Alle standaard goedkope Sata-600 add-on kaarten met Marvel 9128 controller communiceren middels 1x PCI-E 2.0 met een snelheid van 500 MB/s, trek daar de 8b/10b codering van sata bij af en je zit rond de 400-450 MB/s effectieve snelheid maar...
Trager dan Sata-600...

Maar er is nog een probleem...
Jouw moederbord ondersteunt geen PCI-E 2.0 maar alleen 1.0 dus je zou de controller een maximale snelheid geven van 250 MB/s, Trek daar nog de 8b/10 codering van af en je zou maar +- 200-230 MB/s effectief hebben...

Nog trager dan onboard Sata-300 |:(

[Voor 6% gewijzigd door Swordlord op 24-12-2011 21:43]

• Baddo
tja, zo juist nog gechecked. mijn mobo heeft pci-e2. helaas heeft hij er maar 1 en daar zit uiteraard de grafische kaart in. dus... ik ga een highpoint rocket raid620 kopen. dat is geen marvell controler. halaas ga ik dan een paar weken geen gebruik maken van de maximale sneheid maar omdat de controler over gaat naar mijn nieuwu Asus x79 blijft de controler gelijk en zou de windows installatie dus gewoon moeten werken. EN ANDRERS MAAR NIET. ik heb zo onderhand mijn pc helemaal vernieuwd en nu vindt ik het welletjes. ik wil graag iedereen bedanken voor de hulp. ik laat nog even weten hoe het is gegaan

• Swordlord
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23-10 17:20

Swordlord

Act first, think never

En nog steeds zal je geen 100% sata-600 hebben... De kaart heeft maar 1x PCI-E 2.0...
En om je pret verder te bederven... Het is een Marvell 9128 controller, alleen bios gewijs is de naam eruit gemod...

Snap niet waarom je zo verbitterd bent om je installatie te behouden...
Want met een nieuw moederbord, moet je ook weer een hoop nieuwe drivers installeren en ik zou liever alles clean hebben...
Maargoed, in dit geval zou ik zeggen, eigenwijs is ook wijs...

Edit: En als je me niet geloofd...
Kijk maar eens naar de chip in het midden, je ziet heel goed het M teken van marvell staan...

[Voor 79% gewijzigd door Swordlord op 25-12-2011 21:21]

• Baddo
bedankt voor de info swordlord. highpoint kaart is geannuleerd. vertex wacht nog even op installatie tot de rest van de nieuwe pc er is. ik ga idd gewoon een verse installatie doen.

• Baddo
vertex3 op sata2 is toch ook een aardige sprong vooruit...
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee