Wifi - ~1km overbruggen, wat zijn de beste opties?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Ik kom er niet helemaal meer uit naar wat er nou precies mogelijk is en wat de beste optie is.
De situatie is dat er grofweg een kilometer afstand draadloos overbrugd moet worden (bedraad/homeplugs is totaal geen optie). Het liefst natuurlijk zo snel, stabiel en goedkoop mogelijk. Laten we een budget van max €250 vaststellen (dit is niet in lood gegoten, een paar tientjes meer kan ook).

Ik heb wat rondgezocht op GOT en heb links gezien naar yagi antenna's zoals op dealextreme te vinden voor een schappelijke prijs. Ik ben ook de cantenna tegengekomen en een link naar een campingsetje. Wat ik niet ben tegengekomen is praktijk ervaringen, hoe goed werkt dit nu, wat is de overdrachtsnelheid en hoe hoog is de latency? Valt hier nog fatsoenlijk over te downloaden en te gamen, en wat is de beste optie?
En niet onbelangrijk wat kom er bij die oplossing allemaal te kijken, wat moet er precies aangeschaft worden.

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

http://www.wifishop.nl/pr...point-to-point-bundel.htm

Een oud-collega van me kwam hiermee aanzetten en een kennis van hem had hier goede ervaringen mee.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09:04

M2M

medicijnman

Als de locaties statisch zijn, gewoon gaan voor een stel richtantennes. Omni antennes moeten veelsteveel power hebben om zo'n afstand te overbruggen.

Kwaliteit van de verbinding hangt heel erg af van verschillende factoren:

- Weer
- obstructies (gebouwen / bos / snelweg...)
- overig draadloos verkeer op dezelfde frequentie rondom en tussen de twee punten

Verder is latency afhankelijk van de afstand niet zo'n issue. Het gaat nog steeds met de snelheid van licht, dus of het nu een kilometer of 10 cm is maakt wat dat betreft niet uit. Wat wel de latency beinvloed is de kwaliteit van de verbinding. Als de ontvangende kant een half pakket ontvangen heeft vraagt die kant dat opnieuw op. Het herzenden van het pakket zorgt dus voor extra latency / packetloss :)

De kans dat de kwaliteit van de verbinding verstoord wordt is natuurlijk wel een stukje groter wanneer er meer afstand afgelegd moet worden.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10 14:55
M2M schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:48:
Als de locaties statisch zijn, gewoon gaan voor een stel richtantennes. Omni antennes moeten veelsteveel power hebben om zo'n afstand te overbruggen.

Kwaliteit van de verbinding hangt heel erg af van verschillende factoren:

- Weer
- obstructies (gebouwen / bos / snelweg...)
- overig draadloos verkeer op dezelfde frequentie rondom en tussen de twee punten

Verder is latency afhankelijk van de afstand niet zo'n issue. Het gaat nog steeds met de snelheid van licht, dus of het nu een kilometer of 10 cm is maakt wat dat betreft niet uit. Wat wel de latency beinvloed is de kwaliteit van de verbinding. Als de ontvangende kant een half pakket ontvangen heeft vraagt die kant dat opnieuw op. Het herzenden van het pakket zorgt dus voor extra latency / packetloss :)

De kans dat de kwaliteit van de verbinding verstoord wordt is natuurlijk wel een stukje groter wanneer er meer afstand afgelegd moet worden.
Snelheid van licht? hoe kom je daar bij? dat is natuurlijk onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Draadloos signaal gaat met de snelheid van het licht. Ongeveer dan. In een rechte lijn van zender naar ontvanger. Lijkt me logisch toch?

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fenergy
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-10 14:55
M2M schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:51:
Draadloos signaal gaat met de snelheid van het licht. Ongeveer dan. In een rechte lijn van zender naar ontvanger. Lijkt me logisch toch?
Totale onzin, het gaat met de snelheid van geluid en dat is om en nabij 350m/s, je gaat het dus wel merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webfreakz.nl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-08 15:56

webfreakz.nl

el-nul-zet-é-er

Fenergy schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 17:53:
[...]

Totale onzin, het gaat met de snelheid van geluid en dat is om en nabij 350m/s, je gaat het dus wel merken.
Totale onzin.

Bron: Wikipedia: James Clerk Maxwell
Around 1862, while lecturing at King's College, Maxwell calculated that the speed of propagation of an electromagnetic field is approximately that of the speed of light.
...
Working on the problem further, Maxwell showed that the equations predict the existence of waves of oscillating electric and magnetic fields that travel through empty space at a speed that could be predicted from simple electrical experiments; using the data available at the time, Maxwell obtained a velocity of 310,740,000 m/s.

"You smell that, son? What sir? Napalm, I love the smell of napalm in the mornin!" || Children of Bodom fan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

dank je.... ik was toch wel even aan mezelf aan het twijfelen daar. Wifi = EM spectrum = licht met een andere frequentie / golflengte.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-10 16:52
[...]

Als je 350 meter van je router gaat zitten, krijg je echt geen ping van 1000ms.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07 20:06
Tevens is 600mW zendvermogen verboden dat ik uit mijn hoofd weet.
100mw is volgens mij maximaal toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:48

Perkouw

Moderator General Chat
fragcompany schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 18:02:
Tevens is 600mW zendvermogen verboden dat ik uit mijn hoofd weet.
100mw is volgens mij maximaal toegestaan.
Toch raar als het verboden is en meerdere winkels het te koop aanbieden lijkt mij ?

[ Voor 14% gewijzigd door Perkouw op 24-12-2011 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

tja, je kunt dan wel een autoreferentie hier neer zetten, maar dat wordt al te vaak gedaan.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fragcompany
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-07 20:06
Perkouw schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 18:03:
[...]

Toch raar als het verboden is maar een winkel het te koop aanbied lijkt mij ?
Verkopen mag wel,gebruiken niet,zie:

Toegestaan
Wifi-detector als sleutelhangerDe voorwaarden voor licentievrij gebruik stellen beperkingen aan het uitgezonden vermogen (2009: 100 mW/20 dBm over 50 ohm) en de type antennes (rondstraalantennes/omnidirectioneel).

In sommige landen is 500 mW toegestaan. Er zijn daarom ook wifi-apparaatjes te koop van 500 mW, waarbij men soms een bereik claimt van 1000 meter. Die zijn in Nederland echter niet toegestaan. Met speciale richtantennes is met 100 mW een afstand van 500 meter te overbruggen, maar dergelijke richtantennes zijn ook niet toegestaan.

bron wikipedia

Hier ook nog info regelgeving:
http://www.wifihw.nl/wireless/Regelgeving_Wifi.htm

[ Voor 4% gewijzigd door fragcompany op 24-12-2011 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-10 18:46
Senao (tegenwoordig Engenius) CB/AP met 9dBi richtantenne.

Persoonlijke ervaring over 2,5km. Let er wel op dat vrij zicht een vereiste is voor dit soort verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
fragcompany schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 18:05:
[...]

Toegestaan
Wifi-detector als sleutelhangerDe voorwaarden voor licentievrij gebruik stellen beperkingen aan het uitgezonden vermogen (2009: 100 mW/20 dBm over 50 ohm) en de type antennes (rondstraalantennes/omnidirectioneel).

In sommige landen is 500 mW toegestaan. Er zijn daarom ook wifi-apparaatjes te koop van 500 mW, waarbij men soms een bereik claimt van 1000 meter. Die zijn in Nederland echter niet toegestaan. Met speciale richtantennes is met 100 mW een afstand van 500 meter te overbruggen, maar dergelijke richtantennes zijn ook niet toegestaan.

bron wikipedia

Ik wil niet teveel offtopic gaan maar nu je het zegt, zelf ook zitten zoeken en het blijkt inderdaad zo te zijn dat er een max van 100mW aanhangt. Toch blijf ik me er dan over verbazen dat dit soort producten vrij verkocht mogen worden, nergens een waarschuwing of wat dan ook te lezen.

Nu begrijp ik dat het verboden is, maar ben ik wel gelijk benieuwd hoe ze dit willen controleren gezien het gewoon overal legaal verkrijgbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoughtless
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 05-12-2024
1 KM overbruggen is simpel als het maar een zichtverbinding betreft.

Kijk eens naar 2 van deze schoteltjes bijvoorbeeld:
http://ubnt.com/nanobridge

Gebruik ze zelf ook, de 5.8GHz variant met 25dB antenne versterking.
Ze zijn mimo geschikt dus eigenlijk heb je full duplex 100Mbit door de lucht (getest...).
Qua latency zit je eigenlijk altijd onder de paar ms.

Moet iets van 85euro kosten uit mijn hoofd en werkt dus perfect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-10 15:39

3DDude

I void warranty's

fragcompany schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 18:05:
[...]

Toegestaan

bron wikipedia

alsof iemand dat gaat controleren
met die open source software - dd-wrt. Kan je ook het vermogen van je wlan router opschroeven (boven de factory default firmware dus).

TS heeft 2 opties
1. 2 richtantenne's
2. point to point (lasor) verbinding

2 is best wel prijzig en je moet een line of sight houden dus blijft 1 over.

koop gewoon van richt spul van dealextreme test het en rapporteer hier of het werkt :P

het enige probleem wat ik in NL kan bedenken is obstakels in de weg van het signaal en er zijn belachelijk veel wifi netwerken in de buurt hier: dus interferentie.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoughtless
3DDude schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 18:47:
[...]

alsof iemand dat gaat controleren
met die open source software - dd-wrt. Kan je ook het vermogen van je wlan router opschroeven (boven de factory default firmware dus).

TS heeft 2 opties
1. 2 richtantenne's
2. point to point (lasor) verbinding

2 is best wel prijzig en je moet een line of sight houden dus blijft 1 over.

koop gewoon van richt spul van dealextreme test het en rapporteer hier of het werkt :P

het enige probleem wat ik in NL kan bedenken is obstakels in de weg van het signaal en er zijn belachelijk veel wifi netwerken in de buurt hier: dus interferentie.
Vandaar dat de TS ook beter voor een 5.8GHz oplossing kan kiezen, fysiek meer kanalen en praktisch niemand die het gebruikt. De band is echter wel storings gevoeliger als in weersomstandigheden en obstakels. Ik heb hier een zichtverbinding en haal op 1,5KM zo'n signaal sterkte van -50dBm, mist of extreme regen heeft bij mij bijna geen invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xthemes.us
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-06 18:56
Was vergeten te vermelden dat de informatie niet echt voor mezelf bedoeld is maar voor wat minder technisch aangelegde mensen. De suggestie van thoughtless is zeker een interessante optie, een stuk sneller dan ik had verwacht en de afstand die te overbruggen is ook indrukwekkend.

Zal nog eens posten wat het precies wordt en of het goed gewerkt heeft, bedankt voor het meedenken mensen :)

MSI GX640 - 8GB RAM, Radeon 5970, 80GB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Thoughtless schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 18:10:
1 KM overbruggen is simpel als het maar een zichtverbinding betreft.

Kijk eens naar 2 van deze schoteltjes bijvoorbeeld:
http://ubnt.com/nanobridge

Gebruik ze zelf ook, de 5.8GHz variant met 25dB antenne versterking.
Ze zijn mimo geschikt dus eigenlijk heb je full duplex 100Mbit door de lucht (getest...).
Qua latency zit je eigenlijk altijd onder de paar ms.

Moet iets van 85euro kosten uit mijn hoofd en werkt dus perfect. :)
Ik quote je even heel onhandig twee keer hoor. Ik ben erg benieuwd naar jou setup met name door de lage kosten van rond de € 85,-. Nu zal ik eerlijk bekennen dat ik niet wist dat dit soort dingen mogelijk waren voor particulieren en dat dit alleen zakelijk mogelijk is tegen een lucratief bedrag.

Nu wil ik niet gelijk een barrage aan vragen op je afvuren maar hoe ziet jou setup er precies uit, waar heb je de onderdelen precies vandaan en hoe zet je de gehele setup neer van 0 tot een verbinding. Wellicht dat je dit zou willen delen met mij en de rest ? Vind het namelijk erg interessant, en 30km afstand overbruggen zoals zij claimen maakt het des te interessanter! O-)
En hoe zit het bijvoorbeeld met het max 100mW zendvermogen of werkt dit weer heel anders? :+
Thoughtless schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 19:14:
[...]

Vandaar dat de TS ook beter voor een 5.8GHz oplossing kan kiezen, fysiek meer kanalen en praktisch niemand die het gebruikt. De band is echter wel storings gevoeliger als in weersomstandigheden en obstakels. Ik heb hier een zichtverbinding en haal op 1,5KM zo'n signaal sterkte van -50dBm, mist of extreme regen heeft bij mij bijna geen invloed.
Ik wil je niet op je woorden pakken maar deze setup zou dus storingsgevoeliger zijn i.c.m. de weersomstandigheden als ook eventuele obstakels. Maar mist of extreme regen heeft bij jou bijna geen invloed, welke weersomstandigheden dan wel?

Nogmaals wil je niet op je woorden pakken, maar vind het gewoon erg interessant! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-10 15:22
Ik zat me ook even af te vragen hoe dat nou met het vermogen zit en ik heb dit gevonden:
Frequentieband Maximaal Vermogen (EIRP)

2,400 - 2,4835 GHz 100 mW
5,150 - 5,350 GHz 200 mW
5,470 - 5,725 GHz 1000 mW

Voor de 5Ghz geldt: Apparatuur moet zijn voorzien van Transmit Power Control en Dynamische Frequentieselectie.

Let op, het vermogen wordt aangegeven in EIRP: dat is dus het effectief uitgestraalde vermogen (vermogen wat uit het kastje komt - kabelverliezen + antennewinst. Als je een antenne hebt die 20 dB versterkt dan mag het vermogen uit het kastje dus maar 1/100 daarvan zijn :)
Die NanoBridge M5 zit in het 1000mW EIRP frequentiegebied. maar de power is me niet geheel duidelijk.
Ze geven op 18dBm - 23 dBm, dat zou 63 tot 200 mW zijn, als daar de antennewinst nog bij komt is het dus niet toegestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

chim0 schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 18:09:
Senao (tegenwoordig Engenius) CB/AP met 9dBi richtantenne.

Persoonlijke ervaring over 2,5km. Let er wel op dat vrij zicht een vereiste is voor dit soort verbindingen.
Eigenlijk meer dan dat

maar zelfs een vrije fresnell zone is gewenst Wikipedia: Fresnel zone
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d6/FresnelSVG.svg/800px-FresnelSVG.svg.png

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoughtless
Lokatie A is op +/- 7.5M hoogte.

http://files.digixs.net/wifi/nanobridge_m5/lokatie_a.jpg

De schotel is bevestigd op de "schoorsteen" van het huis met een muur steun die voor +/- €25,- wel te vinden is. Het schoteltje wordt gevoed middels PoE dus er loopt 1 kabel het dak op :).
Deze lokatie "straalt" het internet naar Lokatie B.

Lokatie B is op +/- 20M hoogte geplaatst.

http://files.digixs.net/wifi/nanobridge_m5/lokatie_b.jpg

Deze schotel is met een eigen gemaakte steun bevestigd onder aan een mast kooi. Ook deze antenne is gevoed middels PoE dus ook hier loopt 1 kabel.

Ik gebruik de schoteltjes in een bridge configuratie AP-WDS en CLIENT-WDS modus op deze manier wordt een transparante layer2 bridge gecreëerd tussen lokatie A en lokatie B. Heb er voor gekozen om op lokatie A een apart VLAN aan te maken waar deze bridge op aan is gesloten zodat ik het 1 en ander kan scheiden qua netwerken (ACL's). Lokatie B vangt alles af met een pfsense router die niets anders doet als inter-vlan-routing , ook hier weer ACL's om het 1 en ander qua toegang van elkaar te scheiden.

Het instellen van de verbinding is eigenlijk heel erg makkelijk zodra de apparatuur op het dak staat op beide locaties en ze zijn op het zicht uitgericht (dit mikt niet heel erg nou) kun je de boel configureren. Ik heb eerst alles qua LAN goed gezet, dus denk aan IP, Subnet etc... vervolgens de WLAN zijde goed gezet. Eerst laat je een site-survey uitvoeren om een vrij kanaal te kunnen kiezen. Daarna stel je alles in qua encryptie , gebruik hiervoor gewoon WPA2-AES en laat een key genereren op internet 63 characters lang moet de truuk wel doen dus :P . Zet in de SSID geen namen die terug kunnen vallen op jou of de andere kant.

Als alles op lokatie A is ingesteld kun je op lokatie B ook de netwerk kant configureren en vervolgens een site-survey uitvoeren, je zou de SSID van lokatie A nu moeten zien. Maak hiermee een verbinding, stel ook hier weer de encryptie etc. in.

Je zou nu op de status pagina verbinding moeten hebben, lees signaal sterkte uit dit is het beste rond de -50dBm. Als het signaal harder is schroef dan het uitgezonden vermogen lager (-40 is harder dan -60). Ook zijn er dingen zoals ACK-timing die goed afgesteld moet staan. Staat deze te strak (te korte distance) verlies je pakketjes (packet loss), of wil de lijn niet meer lekker presteren.

Wifi wordt geabsorbeerd door muren , bomen , water als in regen, mist en sneeuw (weersomstandigheden).
Gelukkig heb ik hier dus geen hinder van ondervonden regen en mist hebben nagenoeg geen effect op mijn verbinding het signaal wordt hooguit een paar dBm slechter. Sneeuw zal ik deze winter achterkomen maar hier verwacht ik ook niet veel problemen mee.

En tja qua regelgeving mag het inderdaad niet, maar wat mag wel en wat mag niet ? Als niemand er last van heeft en je stoort verder niet op andermans apparatuur dan kun je zo'n verbinding best opzetten. Maar zend gewoon niet met meer vermogen uit dan dat nodig is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Thoughtless schreef op zondag 25 december 2011 @ 11:06:
Lokatie A is op +/- 7.5M hoogte.

http://files.digixs.net/wifi/nanobridge_m5/lokatie_a.jpg

De schotel is bevestigd op de "schoorsteen" van het huis met een muur steun die voor +/- €25,- wel te vinden is. Het schoteltje wordt gevoed middels PoE dus er loopt 1 kabel het dak op :).
Deze lokatie "straalt" het internet naar Lokatie B.

Lokatie B is op +/- 20M hoogte geplaatst.

http://files.digixs.net/wifi/nanobridge_m5/lokatie_b.jpg

Deze schotel is met een eigen gemaakte steun bevestigd onder aan een mast kooi. Ook deze antenne is gevoed middels PoE dus ook hier loopt 1 kabel.

Ik gebruik de schoteltjes in een bridge configuratie AP-WDS en CLIENT-WDS modus op deze manier wordt een transparante layer2 bridge gecreëerd tussen lokatie A en lokatie B. Heb er voor gekozen om op lokatie A een apart VLAN aan te maken waar deze bridge op aan is gesloten zodat ik het 1 en ander kan scheiden qua netwerken (ACL's). Lokatie B vangt alles af met een pfsense router die niets anders doet als inter-vlan-routing , ook hier weer ACL's om het 1 en ander qua toegang van elkaar te scheiden.

Het instellen van de verbinding is eigenlijk heel erg makkelijk zodra de apparatuur op het dak staat op beide locaties en ze zijn op het zicht uitgericht (dit mikt niet heel erg nou) kun je de boel configureren. Ik heb eerst alles qua LAN goed gezet, dus denk aan IP, Subnet etc... vervolgens de WLAN zijde goed gezet. Eerst laat je een site-survey uitvoeren om een vrij kanaal te kunnen kiezen. Daarna stel je alles in qua encryptie , gebruik hiervoor gewoon WPA2-AES en laat een key genereren op internet 63 characters lang moet de truuk wel doen dus :P . Zet in de SSID geen namen die terug kunnen vallen op jou of de andere kant.

Als alles op lokatie A is ingesteld kun je op lokatie B ook de netwerk kant configureren en vervolgens een site-survey uitvoeren, je zou de SSID van lokatie A nu moeten zien. Maak hiermee een verbinding, stel ook hier weer de encryptie etc. in.

Je zou nu op de status pagina verbinding moeten hebben, lees signaal sterkte uit dit is het beste rond de -50dBm. Als het signaal harder is schroef dan het uitgezonden vermogen lager (-40 is harder dan -60). Ook zijn er dingen zoals ACK-timing die goed afgesteld moet staan. Staat deze te strak (te korte distance) verlies je pakketjes (packet loss), of wil de lijn niet meer lekker presteren.

Wifi wordt geabsorbeerd door muren , bomen , water als in regen, mist en sneeuw (weersomstandigheden).
Gelukkig heb ik hier dus geen hinder van ondervonden regen en mist hebben nagenoeg geen effect op mijn verbinding het signaal wordt hooguit een paar dBm slechter. Sneeuw zal ik deze winter achterkomen maar hier verwacht ik ook niet veel problemen mee.

En tja qua regelgeving mag het inderdaad niet, maar wat mag wel en wat mag niet ? Als niemand er last van heeft en je stoort verder niet op andermans apparatuur dan kun je zo'n verbinding best opzetten. Maar zend gewoon niet met meer vermogen uit dan dat nodig is. :)
Erg tof dat je je setup wilt delen. Klinkt inderdaad als een leuk setje!

Wat ik nog interessant vind is :

- Welke afstanden praten we hier over?
- En gecombineerd met die afstand, welke snelheden kun je halen? Eventueel tests middels iperf?

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoughtless
Quindor schreef op zondag 25 december 2011 @ 22:39:
[...]

Erg tof dat je je setup wilt delen. Klinkt inderdaad als een leuk setje!

Wat ik nog interessant vind is :

- Welke afstanden praten we hier over?
- En gecombineerd met die afstand, welke snelheden kun je halen? Eventueel tests middels iperf?
Ja het is een leuke set alleen de meegeleverde moertjes zijn niet echt rvs, dus deze heb ik ingesmeerd met vaseline dan zijn ze wat meer weerbestendig. De afstand bedraagt +/- 1.5KM.

Ik zal woensdag met iperf wat verkeer heen en weer sturen en de resultaten hier posten. Op de status pagina geven de Rx en Tx chains meestal 270 a 300Mbit per chain aan. Dus ik verwacht eigenlijk de volle 100Mbit full duplex te kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
[...]

Dus stel dat jij in een auto zit, en je rijdt van een radio-antenne vandaag, gaat je geluid dan langzamer dan dat je naar de radioantenne toe rijdt?? Ik heb het nooit gehoord.... :S

En hoe lang zou het dan duren als je een signaal via satelliet verstuurd??
We gaan er vanuit dat het signaal met 333,3m/s verplaats, exact 3 seconden per kilometer dus.
En satelliet hangt op ongeveer 36000km van de aarde, dat maakt dus 36000x3=108000seconden=30 uur... Lullige vertraging op je telefoongesprek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

1) Wifi gaat natuurlijk ongeveer met de snelheid van het licht en niet geluid natuurlijk.
2) als je in een auto zit en van/naar een singaal rijdt heb je wel last van het doppler effect deze zorgt voor een effectieve ontstemming van de frequentie. uit mijn hoofd kreeg je bijv boven de 170 km/u problemen met gsm ontvangst
http://www.freepatentsonline.com/7012973.html

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 26-12-2011 11:26 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Xthemes.us schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 22:07:
Was vergeten te vermelden dat de informatie niet echt voor mezelf bedoeld is maar voor wat minder technisch aangelegde mensen. De suggestie van thoughtless is zeker een interessante optie, een stuk sneller dan ik had verwacht en de afstand die te overbruggen is ook indrukwekkend.

Zal nog eens posten wat het precies wordt en of het goed gewerkt heeft, bedankt voor het meedenken mensen :)
Er zijn al goede tips gegeven, maar we missen nog aardig wat info om hier echt toegespitst op te reageren.

Denk aan:
Is er line-of-sight?
Wat voor verkeer moet erover?
Hoe relevant is latency?
Is er een minimale bandbreedte?
Hoe groot is kans op storing (maw heb je het over 1m door een droge woestijn of een km door een vochtige stedelijke omgeving)?

Bij line-of-sight zijn hoge-frequentietoepassingen (de genoemde 5.8GHz) het handigst, maar zodra er ook maar iets tussen komt loop je in de problemen. Andere uiterste is Packet Radio, waar je feitelijk gewoon een analoge modem koppelt aan een radiozender. Bandbreedte is bedroevend, maar je kunt betrouwbaar over langere afstanden zenden zonder line-of-sight.

Wat je je sowieso moet beseffen is dat het hier gaat om technologieen die niet geschikt zijn voor plug&play zonder enige kennis van zaken. Je moet richten, je moet calibreren, je moet weten hoe te troubleshooten als het tegenzit. Het is niet zo dat je een totale digibeet een tweetal kastjes kunt geven en er maar vanuit gaan dat dat goedkomt :o

Trouwens, voor het gedeelte mbt regelgeving: je hebt een .us nick. Gaat het om een toepassing in NL (of elders in EU), of in de US - of ergens anders? Wat mag en hoe hard je daarbij mag zenden verschilt sterk...

[ Voor 18% gewijzigd door dion_b op 26-12-2011 17:08 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Een rechtstreekse zichtverbinding is het beste natuurlijk. (straalverbinding)
Zo een oplossing hoeft niet duur te zijn en kan goed werken.
(met twee oude satelliet schotels kom je al een eind)
Zolang je maar zeker weet dat de zichtverbinding niet te veel onderbroken word.
Ik had een verhaal gelezen op internet van iemand die zo een verbinding had van New York naar één van de kleine eilandjes voor New York. Dat ging over meerder kilometers. Het werkte goed maar werd alleen dagelijks even onderbroken als er rondvaart boten het signaal doorkruiste.

[ Voor 6% gewijzigd door Kain_niaK op 26-12-2011 17:14 ]

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-10 10:32
Ik heb zelf deze zomer in Frankrijk een verbinding tot stand gebracht over 1300 meter met 2 Nanostations M van Ubiquiti. (ubnt.com) Zeer mooi spul, eenvoudig via in te stellen zeer stabiel en werkt als een trein. Wel een zichtverbinding nodig. Het snoeien van een boom was noodzakelijk, maar daarna volle verbindingssterkte.

1 unit hangt aan een telefoonpaal op ongeveer 15 meter, en de ander iets heuvelop aan een schoorsteen op 7 à 8 meter. Beide gevoed via power over ethernet, via standaard voeding. Effectieve bereikte snelheid ongeveer 28 Mb/s, enigszins afhankelijk van het weer. Bij zeer harde wind kan de snelheid iets afnemen, vermoedelijk doordat de telefoonpaal door de wind beweegt.

Het doel was om een adsl verbinding naar een verderop gelegen woning te krijgen, daarvoor is de nu bereikte snelheid ruim voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
@Thoughtless

Allereerst ontzettend bedankt voor je uitgebreide post en de twee foto's. Na het lezen van je post denk ik wel dat het iets te technisch en ingewikkeld voor me word om dit zomaar zelf even te gaan proberen. Wellicht eerst maar eens zoeken naar wat tutorials, want nieuwsgierig ben ik nog steeds!

Wellicht heb ik eroverheen gelezen, maar het is mij nog niet geheel duidelijk wat voor producten je precies gebruikt hebt. Zo heb je dus 2 schotels welke je kan voeden over een netwerk kabel en dus ook een router welke dit ondersteund o.i.d. ?

Nogmaals excuus voor mijn onkunde, dit concept is geheel nieuw voor mij evenals een aantal termen in je post. Uiteraard kan ik een definitie opzoeken met google, alleen mist het hier aan een duidelijk praktijk voorbeeld. Neem bijvoorbeeld ACL, dit houd dus in dat je objecten permissies kan geven, maar hoe moet ik dit voor me zien in de praktijk en/of in jou voorbeeld gezien dit voor zowel bestanden kan gelden als voor netwerken als ik Wikipedia mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Kain_niaK schreef op maandag 26 december 2011 @ 17:13:
Een rechtstreekse zichtverbinding is het beste natuurlijk. (straalverbinding)
Zo een oplossing hoeft niet duur te zijn en kan goed werken.
(met twee oude satelliet schotels kom je al een eind)
Hey Kain, houdt je er wel rekening mee, dat sateliet schotels niet paraboolvormig zijn, maar meer elips vormig.
Dit kan je wat problemen opleveren als je precies iets uit wilt richten.

( not a flame, just a mention! )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoughtless
Heb de Ubiquiti Nanobridge M5 gebruikt de 5.8GHz versie met 25dB antenne versterking.
Bij een traditionele schotel opstelling heb je een soort van arm met daar een LNB kop op die de zenders naar een receiver stuurt.

Wat ubiquiti heeft gedaan is gewoon het wifi gedeelte het accesspoint dus zeg maar in de "LNB" verwerkt dus geen los kastje nodig.

ACL staat voor Access Controll List , dus eigenlijk firewall regels bijvoorbeeld het 192.168.1.0 netwerk mag geen contact maken met het 192.168.2.0 netwerk en andersom, maar beiden mogen wel het internet op. (Is een voorbeeldje natuurlijk ... )

Het is inderdaad allemaal niet voor beginners weg gelegd om zo'n setup zonder problemen op te zetten, enige basiskennis is wel vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Thoughtless schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 16:20:
[...]

Heb de Ubiquiti Nanobridge M5 gebruikt de 5.8GHz versie met 25dB antenne versterking.
Bij een traditionele schotel opstelling heb je een soort van arm met daar een LNB kop op die de zenders naar een receiver stuurt.

Wat ubiquiti heeft gedaan is gewoon het wifi gedeelte het accesspoint dus zeg maar in de "LNB" verwerkt dus geen los kastje nodig.

ACL staat voor Access Controll List , dus eigenlijk firewall regels bijvoorbeeld het 192.168.1.0 netwerk mag geen contact maken met het 192.168.2.0 netwerk en andersom, maar beiden mogen wel het internet op. (Is een voorbeeldje natuurlijk ... )

Het is inderdaad allemaal niet voor beginners weg gelegd om zo'n setup zonder problemen op te zetten, enige basiskennis is wel vereist.
Dank voor je aanvulling, het blijft allemaal erg interessant. Waar ACL voor stond was ik inderdaad achter ik vroeg me alleen af hoe zich dit naar de praktijk vertaalde. Firewall of dat je ergens bij je netwerk adapter instellingen moet zijn etc. dank voor de opheldering.

Ik ga me er gewoon wat verder op in lezen, heb het niet direct nodig maar vind het wel erg interessant! Nogmaals bedankt. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoughtless
Voor de gene die geïnteresseerd zijn in de prestaties op een afstand van 1.5KM met 2 nanobridge M5's.

iperf:
Parallel 20 connecties heen en 20 terug.
Test duur 60sec

Tx 74.3Mbit / Rx 71.5Mbit

Latency idle +/- 1ms
Latency tijdens iperf +/- 30ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Thoughtless schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:25:
Voor de gene die geïnteresseerd zijn in de prestaties op een afstand van 1.5KM met 2 nanobridge M5's.

iperf:
Parallel 20 connecties heen en 20 terug.
Test duur 60sec

Tx 74.3Mbit / Rx 71.5Mbit

Latency idle +/- 1ms
Latency tijdens iperf +/- 30ms
Wauw dat zijn nog eens resultaten, leuk dat je die hier even post. Haal je nu geen 100mbit wegens weer omstandigheden en/of andere factoren. Of was de test er gewoon te kort voor ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoughtless
Ik zou het niet weten het is en blijft natuurlijk TCP, wat meer overhead heeft als UDP.
Of misschien heeft het iets te maken met de pakket grootte van 8KB die zou hoger kunnen in de test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor

Quindor

Ik vind het best een goede prestatie eigenlijk, zeker aangezien er full-duplex getest word.

Ik zou ook graag 64KB pakketjes willen zien en single-duplex tests. Als je de tijd/zin hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Perkouw schreef op woensdag 28 december 2011 @ 17:34:
[...]

Wauw dat zijn nog eens resultaten, leuk dat je die hier even post. Haal je nu geen 100mbit wegens weer omstandigheden en/of andere factoren. Of was de test er gewoon te kort voor ? :D
Je haalt geen uberhaubt geen 100mbit één kant op met wireless-N ook niet op 1 meter

150n -> 65~75 Mbit
300n -> 75~85 Mbit

Hou even in de gaten het is een parallel test dus in totaal borrelt die wel 150mbit weg . en dat is best netjes

[ Voor 12% gewijzigd door Fish op 28-12-2011 20:17 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoughtless
Als ik het verkeer 1 kant op stuur haal ik zo'n 93Mbit, maar zal binnenkort ook eens testen met pakketjes van 64KB.

Zijn we trouwens nu niet gigantisch offtopic aan het raken met zijn allen O-) ?

[ Voor 3% gewijzigd door Thoughtless op 28-12-2011 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
fish schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:16:
[...]

Je haalt geen uberhaubt geen 100mbit één kant op met wireless-N ook niet op 1 meter

150n -> 65~75 Mbit
300n -> 75~85 Mbit

Hou even in de gaten het is een parallel test dus in totaal borrelt die wel 150mbit weg . en dat is best netjes
Thoughtless heeft alleen al een aantal maal gesproken over 100mbit dus ik was benieuwd wat nu de daadwerkelijke cijfers zouden zijn, vandaar mijn opmerking. En zoals te zien haalt hij één kant op 93mbit, heel erg netjes inderdaad.
Thoughtless schreef op woensdag 28 december 2011 @ 21:58:
Als ik het verkeer 1 kant op stuur haal ik zo'n 93Mbit, maar zal binnenkort ook eens testen met pakketjes van 64KB.

Zijn we trouwens nu niet gigantisch offtopic aan het raken met zijn allen O-) ?
Offtopic wil ik het niet gelijk noemen, het is toch vast ook wel leerzaam voor de TS om te zien wat voor resultaten jij met jou setup behaald.

• Quindor

Quindor

fish schreef op woensdag 28 december 2011 @ 20:16:
[...]

150n -> 65~75 Mbit
300n -> 75~85 Mbit

Why not? Dat ligt er toch helemaal hoeveel spatial streams er tegelijk openstaan? Zoals ik lees heeft de NanoStation 2x2 MiMo, 2 streams tegelijk in combinatie met MiMo. Dat zou voldoende moeten zijn voor een volledige 100Mbit in gunstige gevallen.

Eventjes uit mijn hoofd is 300n opgebouwd uit 2 ruwe 150Mbit streams welke effectief op 40Mhz ongeveer ~70Mbit opleveren? Dat zou dus effectief zo'n 140Mbit betekenen. Ruim voldoende voor de 100Mbit.

802.11n voorziet maximaal in het gebruik van 4 spatial streams wat een ruwe bandbreedte van 600Mbit of 300Mbit effectief zou opleveren. Dat is ook de reden dat je nu 450Mbit 802.11n producten ziet verschijnen. Deze hebben 3 antennes om data te ontvangen en waarschijnlijk 1 of 2 om te verzenden. Let hierbij op dat je basestation dit ook bezit, anders gaat het namelijk niets opleveren!

Daarnaast is wireless ook altijd Half-Duplex. Maar dan de verbasterde WiFi vorm ervan (handig, zelfde naam, betekend wat anders). Bekabeld Half-Duplex betekend dat je het verkeer maar 1 kant op voor 100% de bandbreedte kan benutten. En als je tegelijk gaat versturen en ontvangen, moet je de bandbreedte delen. Bij wireless hebben ze dat anders geïnterpreteerd. 300Mbit betekend dat je effectief nooit meer dan 150Mbit kunt halen. Ik verwacht ergens dat de marketing afdeling teveel invloed heeft gehad. :(

Zoals zijn nieuwe test resultaten ook uitwijzen! Wat ik erg mooi vind om te horen. Een oplossing welke 100Mbit effectief kan leveren over 1.5KM is nog nooit zo goedkoop geweest.

Verder laten zijn full-duplex test van eerder de maximale 140Mbit zien welke er met 2 spatial streams te halen is. Erg mooi! :D

info --> Wikipedia: IEEE 802.11n-2009

[ Voor 6% gewijzigd door Quindor op 29-12-2011 03:20 ]

• Thoughtless
Ja zo zie ik het dus ook en daarom ben ik van mening dat ik misschien met een wat krachtigere server (nu atom) en een grotere pakket grootte misschien toch die 100Mbit full duplex kan gaan halen.

Bedoel de ubnt software geeft niet voor niets aan dat de Rx chain (2 streams) 300Mbit is en de Tx chain (2streams) ook 300Mbit is, af en toe zakt dit iets naar 270Mbit maar dat mag de pret niet drukken.

De nanobridges staan in WDS modus dus transparant L2 , routing performance van de interne processors kan dus ook niet de beperkende factor zijn. Wel moet ik zeggen dat ik een aantal parameters zoals de ACK timing nooit heb fine-getuned dus misschien dat hier ook nog wat winst uit te behalen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan de wifi vinden en gebruiken die in mijn huis staan vanuit mijn schuur die op 900m van mijn huis staat. Deze acces point staat dan ook nog eens binnen.

Vrij eenvoudig en kost 0,0 euro...

De yagi antenne.

Je kan er zelf eentje maken met wat stokjes en paperclips:

http://www.instructables....24GHz-Yagi-Antenna/#step1

De mijne is iets anders, maar ik gebruik een 5GHz frequentie.
Pagina: 1