Hallo,
ik ben in bezit van een oude IBM travelstar (20GB), de mobiele variant van de beruchte 'deathstar'/deskstar.
Deze is al best lang niet gebruikt, en heb dus wat tests uitgevoerd met debian.
De snelle SMART selftest (2min) geeft niks vreemds aan, enige wat me wel zorg baart is de 7000 lifetime hours (dus hij is +- 1 jaar non stop online geweest), durende de afgelopen paar jaar (stickertje zegt dat die in 2002 gemaakt is).
Edit: complete test ziet er goed uit, geen bad sectors ofzo ontdekt.
Iemand een idee over de 'gemiddelde' levensduur van deze dingen?
Heb overigens een SD naar IDE converter bestelt, zodra die gearriveerd is zal ik de HDD vervangen. Zal nog wel even bekijken hoe lang die SD kaarten meegaan.
Lijkt me in ieder geval verstandig om regelmatig een backup te maken, maar dat is met alles zo.
http://www.netcomdirect.com/ibmtr0720at2.html spreekt over:
?
ik ben in bezit van een oude IBM travelstar (20GB), de mobiele variant van de beruchte 'deathstar'/deskstar.
Deze is al best lang niet gebruikt, en heb dus wat tests uitgevoerd met debian.
De snelle SMART selftest (2min) geeft niks vreemds aan, enige wat me wel zorg baart is de 7000 lifetime hours (dus hij is +- 1 jaar non stop online geweest), durende de afgelopen paar jaar (stickertje zegt dat die in 2002 gemaakt is).
Edit: complete test ziet er goed uit, geen bad sectors ofzo ontdekt.
Iemand een idee over de 'gemiddelde' levensduur van deze dingen?
Heb overigens een SD naar IDE converter bestelt, zodra die gearriveerd is zal ik de HDD vervangen. Zal nog wel even bekijken hoe lang die SD kaarten meegaan.
Lijkt me in ieder geval verstandig om regelmatig een backup te maken, maar dat is met alles zo.
http://www.netcomdirect.com/ibmtr0720at2.html spreekt over:
Korrel zoutImproved data integrity
Longer disk lifetime
Protection of user data
Increased durability during power save modes and nonoperation
High reliability
Robust design for portable computing applications
[ Voor 36% gewijzigd door C.Hariri op 24-12-2011 17:49 ]