Intel(R) WiFi Link 5100 AGN op 72 Mbps (in taakbeheer)?

Pagina: 1
Acties:

• -Stef-
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Ik heb een Ziggo Alles-in-een extra abonnement met een d/l-snelheid van 120Mbs. Bedraad kom ik aardig in de buurt (rond 105 Mb/s).

Draadloos haal ik echter niet meer dan 55-60 Mbs en dat moet m.i. hoger kunnen. In mijn Vaio laptop zit een Intel(R) WiFi Link 5100 AGN netwerkkaart die 300 Mbs aankan maar in Windows (7) taakbeheer zie ik slechts een snelheid van 72 Mbs die zo nu en dan even naar 130 Mbps schiet en dan weer terug naar 72 Mbps.

Ik krijg de indruk dat dit de oorzaak is dat ik draadloos maar 55 van de theorethische 120 Mbps haal.

Ik heb al de meeste recente drivers geinstalleerd en de eigenschappen van de netwerkkaart doorlopen. Kaart staat op 802.11n.

Iemand een idee hoe ik deze 72 Mbps naar een hogere waarde krijg?

Yamaha - Chario - MJ Acoustics - Squeezebox - Trends Audio - Beresford

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52

Sick Nick

Drop the top!

2 Mbit klinkt als een standaard 2.4 Ghz Wifi N router. Haal je er een die wel concurrent dual band is zal je linkspeed prima op de 300 Mbit liggen. Als je al een 5 Ghz router hebt kom je bij het volgende uit:

Je moet wel de 5 Ghz modus aanzetten in het Smart Network programmatje (groene icoontje met pijltjes, waar je WiFi/Bluetooth/3G kan aan of uitzetten). Standaard staat ie op 2.4 GHz omdat je niet overal 5 Ghz buiten mag gebruiken, maar goed daar heb je in Nederland weinig last van.

Heb zelf een Linksys E4200 die dit alles prima aan kan, beide VAIO's (Z21 en SA2) verbinden netjes op 300 Mbit en mn downloads zijn ook gewoon op 11 MB/sec (Telenet 100 Mbit lijn). Intern kopieren van/naar m'n NAS gaat nog sneller, zo rond de 18 MB/sec. Uiteraard niet zo snel als via de gigabit kabel maar goed, gemak is ook wat waard.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Router (Cisco EPC3925) en netwerkkaart nu op 5 GHz gezet en nu vermeldt Taakbeheer 150 Mbps.

Helaas is mijn snelheid hetzelfde gebleven (rond 55 Mbps).

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:52

Sick Nick

Drop the top!

Hmm, dan zit je router zo te zien vast op 20 Mhz kanaalbreedte, dan zit je inderdaad op max 150 Mbps. Voor 300 Mbps zal je de 40Mhz optie ook aan moeten zetten. De kaart zelf kan dat prima aan en als ik zo snel even wat google zou de router het ook moeten kunnen.

In de praktijk kan je de linkspeed grofweg door de helft delen voor wat je echt aan doorvoersnelheid kan halen. Bij 150 Mbit linkspeed zou je met downloaden toch wel rond de 65~75 Mbit moeten kunnen halen (mits de bron waar je het vandaan haalt dat ook red natuurlijk).

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Draadloos is nooit zo snel als de maximaal geadverteerde snelheid :) Wat je qua nummers ziet is de ruwe theoretische snelheid. In de praktijk heb je te maken met overhead, storing en instellingen.

• -Stef-

-Stef-

Slainthe!

Topicstarter
Juist en met de instellingen ben ik nu juist bezig. :)

Pagina: 1