• wouterDE
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-03-2023
Hallo,

Ik heb gisteren een desktop gekregen via een familielid. Helaas is deze 'kapot' ;) Na een korte zoektoch heb ik het vermoeden dat het moederbord de geest heeft gegeven.

Indien je hem onder stroom steekt:
- brand het Power lichtje
- draaien de fans
- en maakt de HD 2 klik geluidjes.
Er is geen verandering als ik 5minuten wacht. Geen beeld, geen HD geluiden en geen numlock lichtje.

Ik heb al geprobeerd om met een andere voeding op te starten, helaas geen verandering. Zonder BIOS chip is er ook geen verschil en zonder ramlatjes is er ook niets anders aan.

Nu ben ik gewoon om via de biep signalen te weten wat er fout aan is, maar deze (mini) desktop heeft geen speaker ingebouwd :(

Ik ben persoonlijk ten einde raad, iemand die nog een idee heeft? :)

Verwijderd

Je zal het eens met een ander geheugenlatje moeten proberen om het zeker te weten. BIOS reset kan ook geen kwaad, desnoods even een speakertje aansluiten op het moederbordje om pieptoontjes te gebruiken als diagnose. Ook heeft het zin om eens alles behalve het noodzakelijke eruit te trekken. HD loskoppelen, cd-spelers, losse netwerk/videokaarten mochten ze niet nodig zijn(onboard video bijvoorbeeld gebruiken).

Zodat je overhoud-moederbord, processor, geheugen, voeding, en evt videokaart mocht deze niet onboard zitten.

Het uitsluiten van onderdelen gaat zo een stuk vlotter!

Meerdere geheugenbankjes erin? Probeer ze eens apart.

• wouterDE
Geheugenlatjes heb ik ook al vervangen, en al het nutteloze is losgekoppeld :)

Ik zal eens opzoeken hoe je een biosreset kan doen, helaas is het 'made in taiwan' dus de documentatie van het mobo is redelijk moeilijk te vinden. Idem voor de speakeraansluiting

Vergeten te zeggen: Als ik de cmos batterij uithaal voor een poosje en dan opnieuw boot, heeft dit ook geen resultaat :)

• dmvdberg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05-01-2025

dmvdberg

Cake or Death?

heb je wellicht iets meer details over het soort moederbord etc?

Als je wel je HDD hoort dan boot ie iig nog tot dat punt.
HDD ook al los getest? (in externe behuizing gooien)
Zonder HDD booten wellicht om te kijken wat ie dan gaat doen :)

Je kunt ook de schuldige zoeken bij de CPU natuurlijk, misschien op marktplaats el cheapo een vervanger vinden?

M1 Max user

• wouterDE
Ik weet nog altijd niet welk moederbord het is :D . De pc is van het merk 'shuttle' en op het mobo zelf staat niets van merk dus ik vermoed dat dit van hetzelfde merk is. Er staan praktisch geen jumpers op het moederbord dus ik vermoed dat de mogelijkheden miniem zullen zijn.

De HDD maakt identiek hetzelfde geluid als hij gewoon stroom krijgt en niet verbonden is met het moederbord. Dus de geluidjes zullen geproduceerd worden door de controller op de HD zelf.

Ik zal eens kijken of ik de CPU kan uithalen. Misschien levert dit iets op ;)

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
wouterDE schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 14:15:
Zonder BIOS chip is er ook geen verschil en zonder ramlatjes is er ook niets anders aan.

Nu ben ik gewoon om via de biep signalen te weten wat er fout aan is, maar deze (mini) desktop heeft geen speaker ingebouwd :(

Ik ben persoonlijk ten einde raad, iemand die nog een idee heeft? :)
Dus is de BIOS-chip (inclusief het bootblock) hoogstwaarschijnlijk leeg, kan je achterhalen wat er gebeurd is voordat het bord 'stuk' ging? In het bootblock bevindt zich het herstelgedeelte van een BIOS: als het bootblock niet intact is heb je een probleem ;)
wouterDE schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 14:31:
Ik weet nog altijd niet welk moederbord het is :D . De pc is van het merk 'shuttle' en op het mobo zelf staat niets van merk dus ik vermoed dat dit van hetzelfde merk is. Er staan praktisch geen jumpers op het moederbord dus ik vermoed dat de mogelijkheden miniem zullen zijn.
Neem eens een duidelijke foto :)
De HDD maakt identiek hetzelfde geluid als hij gewoon stroom krijgt en niet verbonden is met het moederbord. Dus de geluidjes zullen geproduceerd worden door de controller op de HD zelf.
Met de voeding lijkt me dus niks mis.
Ik zal eens kijken of ik de CPU kan uithalen. Misschien levert dit iets op ;)
Dat lijkt me onwaarschijnlijk: ervanuitgaande dat deze nooit vervangen is geweest (prefab/vooraf inelkaar gezette Shuttle-hardware) is dit niet de oorzaak.

[ Voor 4% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 24-12-2011 14:39 ]

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-02 13:33
Shuttle staat niet echt bekend om zijn goed kwaliteit mobo's. Zonder ook maar gekeken te hebben naar het moederbord, durf ik te zeggen met 90% zekerheid, dat het de condensatoren zijn voor de CPU fase.

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
Dat is inderdaad ook een mogelijkheid, zo ziet een 'bulged capacitor' eruit: Afbeeldingslocatie: http://www.thenakedpc.com/dan/Bulging_Capacitors/close-up.jpg

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• wouterDE
Ik heb de meeste condensatoren gecontroleerd, en nergens zo ene gevonden. Kan nog altijd slecht contact zijn ;) Of gewoon een kapot component.

Ik heb de 'handleiding' van het moederbord gevonden, helaas staat er nergens hoe ik de bios kan resetten. Volgens mij is dit zelf niet mogelijk aangezien er praktisch geen jumpers op het moederbord staan.

Een lege bios chip kan ook, een idee hoe ik dit kan controleren?

• Biersteker
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-02 13:33
Er zitten ook NXT (dacht ik) condensatoren op een shuttle mobo, die hebben nogal eens de neiging dood te gaan, en niet bol/hol te gaan staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Biersteker op 25-12-2011 14:10 ]

Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.

• 0xDEADBEEF
  • Niet online
wouterDE schreef op zondag 25 december 2011 @ 14:07:
Ik heb de meeste condensatoren gecontroleerd, en nergens zo ene gevonden. Kan nog altijd slecht contact zijn ;) Of gewoon een kapot component.

Ik heb de 'handleiding' van het moederbord gevonden, helaas staat er nergens hoe ik de bios kan resetten. Volgens mij is dit zelf niet mogelijk aangezien er praktisch geen jumpers op het moederbord staan.
Het moederbord is een Shuttle ______________? Heb je al een duidelijke foto gemaakt?

Voor het inspecteren van de werking van een bord gebruik ik een POST-card: http://www.dealextreme.co...diagnostic-pci-card-21997
Een lege bios chip kan ook, een idee hoe ik dit kan controleren?
Dit kan je controleren door de vermoedelijk lege chip uit te wisselen met de chip afkomstig van een werkende PC (mits deze in een voetje/socket geplaatst is, anders ontkom je niet aan desolderen), op te starten met een linux-livecd (i.v.m. hardware-toegang en bepaalde veiligheidsmechanismes van phoenixbios/amibios' flash-software), het meest recente BIOS-image van shuttle.com te downloaden en deze naar de lege chip te programmeren. Zie ook http://flashrom.org/ , http://flashrom.org/Technology en deze draad: BIOS-chip herprogrammeren

[ Voor 9% gewijzigd door 0xDEADBEEF op 27-12-2011 19:28 ]

Pagina: 1