Toon posts:

Fluctuerende refresh rate op 1080p met DVI > HDMI kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi allen,

Ik ervaar een raar probleem met de refresh rate. Allereerst maar een de hardware noemen. Ik gebruik het onderstaande als mediacenter en thuisbios.

Asus laptop met een Ati X2600XT videokaart (coreduo 2, 2gig, windows xp, xbmc)
Epson 3200TW beamer 1080p
DVI naar HDMI kabel tussen de beamer en de videokaart

Rariteit: beeldscherm van de laptop is stuk en heb ik eraf gehaald. Gebruik de laptop als media-pc. Externe beeldschermen zijn nog de enige optie. Ati Catalyst detecteert het originele display niet meer. Wat ook de bedoeling was.

Het rare probleem is dat 1080i (interlaced, dus 30hz via windows setting, beamer maakt er 59,94hz van en geeft interlaced mode aan) goed werkt via DVI. 1080p (60hz) niet via de DVI baar HDMI kabel. Dan krijg is fluctuerende (horizontale en verticale) refresh rates. Met verschillende waarden per kanaal, maar wel in een vast patroon.

Dat kan ik zien doordat de beamer steeds een nieuwe input krijgt blijkbaar, waarbij die aangeeft: "Out of range. Horz. xx,xx hrtz, Vert. xx.xx hrtz". Daarbij komen de refresh rates niet boven de 60hz. De eerste refreshrate die de laptop uitspuugt is H.67,91hz/V.60hz.

Nog een symptoom is dat als ik resoluties probeer die wel een stabiele refresh rate geven die de beamer pakt, en dat zijn alle resoluties behalve 1080p, dan zie ik af en toe een rare flickering. Een soort groen gestreepte spookbeeld, wat heel snel even voorbij flitst. Het spookbeeld is ook in elkaar gedrukt. Ook in boot met Asus bootup logo. En dat is natuurlijk een belangrijke hint.

Als ik 1080p via een DSUB VGA kabel projecteer, gaat het wel goed. Dan geeft de beamer ook progressive scan mode aan op 60hz.

Ik zou bijna de kabel de schuld gaan geven. Verder zou ik niet weten wat het zou kunnen zijn. Neig vooral naar dat antwoord omdat bij boot de boel al niet stabiel is.

Dus wat denken jullie?

Verwijderd

Testen zal toch de enige oplossing zijn. Probeer eens een andere kabel en vooral een ander scherm. Mogelijk is de videocontroller niet helemaal tof meer?