• arj1o1
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Ik ben bezig een nieuwe pc samen te stellen, enkel te gebruiken voor berekeningen in matlab (simpele handelingen, voornamelijk optimaliseren = vermenigvuldigen, optellen, etc.), dus geen gaming etc..

Overigens betekend dit dat de processor vaak dagen achtereen op 100% staat te draaien, dus een goede koeler komt er sowieso op.

Er komt overigens sowieso ook 16GB ram bij.

Oog is gevallen op een Intel Core-i7 2700K of een AMD FX8150 Black Edition.
De snelste betaalbare processoren met een betaalbaar moederbord.

Core i7-2700K 4 cores/8 threads 8MB 3,5GHz (turbo=3,9GHz)

FX-8150 8 cores/8threads 8MB 3,6GHz (turbo=3,9GHz, max turbo=4,2GHz)

Er is een review welke een aantal Matlab testen doet tussen beide processoren (hier met een 2600K, maar dat zal niet heel veel verschillen):
http://www.tomshardware.c...n-efficiency,3060-10.html

Wil echter niet mijn keuze maken op basis van 1 review...

Iemand ervaring?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

arj1o1 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:24:
Wil echter niet mijn keuze maken op basis van een review...
Waarom niet? Zij hebben het getest en die resultaten zijn vrij duidelijk lijkt me.

• arj1o1
  • Nu online
TERW_DAN schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:39:
[...]

Waarom niet? Zij hebben het getest en die resultaten zijn vrij duidelijk lijkt me.
Sorry, bedoelde 1 review (i.p.v. een review)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 01:03

millman

6708Mhz @ -185c

er zijn tientallen reviews waar die vergelijking naar voren komt, je vraagt nogal naar de bekende weg!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb even de hele review snel doorgebladerd maar het is mij wel duidelijk dat de Intel wint.

31 wh vs 69 wh.

Als jij de proc een aantal dagen op 100% laat draaien dan bespaar je met die Intel nogal op energiekosten.

[Voor 40% gewijzigd door Ernemmer op 23-12-2011 22:50]

• arj1o1
  • Nu online
millman schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:47:
er zijn tientallen reviews waar die vergelijking naar voren komt, je vraagt nogal naar de bekende weg!
Ja natuurlijk, maar geen 10+ reviews waar ze specifiek naar matlab kijken... (voor zover ik ze kan vinden), niet bepaald een bekende weg dus.
Ernemmer schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:48:
Ik heb even de hele review snel doorgebladerd maar het is mij wel duidelijk dat de Intel wint.
In vrijwel alle gevallen inderdaad, maar specifiek matlab wint die FX8150, vandaar dat ik deze overweeg...

• arj1o1
  • Nu online
Ernemmer schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:48:

31 wh vs 69 wh.

Als jij de proc een aantal dagen op 100% laat draaien dan bespaar je met die Intel nogal op energiekosten.
Energiekosten maakt niet uit, zijn kosten voor de verhuurder (vaste huurprijs voor bepaalde tijd).

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-03 20:55
arj1o1 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:50:
[...]

In vrijwel alle gevallen inderdaad, maar specifiek matlab wint die FX8150, vandaar dat ik deze overweeg...
Misschien moet je eens goed naar de grafieken kijken... Korter is in dit geval beter!

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22-03 01:03

millman

6708Mhz @ -185c

Yo man, in matlab blijft de fx proc dramatisch achter in vergelijking met de 2600/2700k's. Het gaat om hoe lang de proc over een berekening doet, zelfs de oude x4 van amd is in die aangehaalde review soms sneller. Kortom, een non vraag wat mij betreft.. Eerst even goed lezen voor je de vragen stelt!

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• windancer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-02 22:20
Huh ?

In alle Matlab benchmarks loopt de 2600K rondjes rond de FX8150 ?

Niet al te raar want Matlab gebruikt de MKL library van Intel om alle
stoere berekeningen te doen.

• arj1o1
  • Nu online
Zie het nu pas! In vrijwel alle andere grafieken, was hoger beter... faal dus. Slotje dan maar.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
hehe, ik vond het al een vreemde vraag.

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:02

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je ziet trouwens ook dat de i5 2500k redelijk vergelijkbaar scoort. Misschien dus ook een interessante processor gezien het prijsverschil.

• Camacha
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

Een derde van de prijs minder maakt dat het overwegen wel waard, inderdaad.

Persuader of bytes.

• Bierdopje120
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17-01 08:36
Als stroomverbruik toch geen probleem is, kun je dan niet beter een i5 kopen en goed proberen over te clocken? Misschien dat het dan nog wel beter scoort.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
windancer schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:55:
...
Niet al te raar want Matlab gebruikt de MKL library van Intel om alle
stoere berekeningen te doen.
Ik had laatst MKL 11.0.5, ACML 5.3.1 en OpenBLAS 0.26 (ATLAS nog niet helaas) op een FX-8350 vergeleken (m.n. matrix-gerelateerde functies in R) en MKL en ACML presteerden vergelijkbaar (waarbij moet worden opgemerkt dat ACML bij NaN-doorzetting wat afkortingen neemt (0 ipv NaN)). OpenBLAS deed het iets minder, maar dat zal op termijn wel gelijktrekken verwacht ik (of als AMD of het OpenBLAS-team echt hun best gaan doen om voor Bulldozer-achtigen te optimaliseren zal ACML/OpenBLAS wel wat beter worden). Maar goed dat was natuurlijk maar een beperkte test, in ieder geval is dus duidelijk dat MKL (tegenwoordig) niet noodzakelijk slechter is op AMD CPUs. Een Xeon E3-1230 met MKL is iets sneller dan de FX-8350 (bij die tests).

Maar goed het een en ander zal zeker afhangen van wat je precies doet in Matlab/Mathematica/R/Julia/Fortran/whatever, dat was ook te zien aan de subtests, soms is de Xeon sneller, soms de FX.

[Voor 21% gewijzigd door begintmeta op 07-08-2013 17:54]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee