Producten uit een faillissement

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 20:27
Hey forumleden!

Ik zat vandaag rond te browsen op wat sites en kwam
twee tweedehands producten tegen (allebei dicht, ongebruikt)..
het gaat hier om een i5 2500K (processor) en een Asus P8Z68-M PRO Z68 (moederbord)
deze producten stonden allebei aangeboden voor 180 euro, wat erg laag is aangezien de processor
nieuw alleen al 210 euro kost.

Dus ik had de man in kwestie een email gestuurd, en nogmaals gevraagd of de producten gebruikt
waren en wat er aan de prijs lag.
Hij vertelde me dat hij ze goedkoop aanbiedde i.v.m. faillissement. Daarop vertelde ik dat ik geïnteresseerd
was en het spul dinsdag a.s. kom ophalen, nu word ik alleen door vrienden/kennissen gewaarschuwd dat
dit niet echt betrouwbaar overkomt.. De advertentie is inmiddels weggehaald, maar of dit is omdat ik hem wil kopen weet ik niet..

Wat vinden jullie? doen of niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navlim
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-02-2024
Aangezien je ze wil afhalen, vragen of je de dozen mag openen en de producten mag inspecteren alvorens tot koop over te gaan.

Canon 550D | 24-105 IS USM | 70-300 IS USM | 12-24 AT-X | 50 1.8 | YN565 | Cullman Magnesit 525M | Manfrotto 804RC2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

je kan altijd een keer gaan kijken.

Enne: "If it's too good to be true.."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Let ook op dat je geen spullen heelt: http://www.hetisnietnormaal.nl/waarschuwing/

En als het een faillissement betreft is er in ieder geval een bedrijfsnaam bekend... Of gaat het om faillissementsfraude? :p

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daPet
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-07-2024
pedorus schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:47:
Let ook op dat je geen spullen heelt
Goeie tip, alleen vraag ik me af hoe je dat kan controleren?

-=CMDR daPet=- Elite Discord Pet Live Join PG The Gathering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan93
daPet schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 20:06:
[...]

Goeie tip, alleen vraag ik me af hoe je dat kan controleren?
Ik ben van plan hem nu een mailtje te sturen of hij mij de serie nummers van de producten kan geven, ook kan ik hem misschien vragen van waar het product oorspronkelijk verkocht werdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 404313

Al gevonden

[ Voor 84% gewijzigd door Anoniem: 404313 op 23-12-2011 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
pedorus schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:47:
Let ook op dat je geen spullen heelt: http://www.hetisnietnormaal.nl/waarschuwing/

En als het een faillissement betreft is er in ieder geval een bedrijfsnaam bekend... Of gaat het om faillissementsfraude? :p
180 euro voor een product dat je nromaal voor 210 zou kopen is een vrij normale prijs uit een failliete boedel. Daarnaast geldt dat als je te goeder trouw koopt voor een prijs die relatief normaal is je bij heling vrijuit gaat. Je kan er namelijk van tevoren niet aan zien dat een product gestolen is. Een nieuwe fiets bijvoorbeeld voor 50 euro kan je rustig van uit gaan dat die niet eerlijk verkregen is. Een processor van 210 voor 180 euro wel.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22-05 21:34
redfoxert schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:02:
[...]

180 euro voor een product dat je nromaal voor 210 zou kopen is een vrij normale prijs uit een failliete boedel.
Het gaat hierbij om een CPU + mobo combi van bij elkaar zo'n 320 euro (volgens de PW) ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-05 19:28
Wanneer een bedrijf failliet gaat worden alle producten/goederen toch door de curator 'toegeëigend'? Als deze persoon dus spullen wil verkopen uit zijn faillissement klinkt dat als fraude. Officieel is het niet meer zijn eigendom als ik mij niet vergis.
  • Het faillissement wordt uitgesproken door de rechtbank die een curator en een rechter-commissaris aanstelt.
  • De curator treedt op in plaats van de failliet verklaarde, die dan handelingsonbevoegd wordt.
  • De curator beheert de vereffening van de failliete boedel.
  • Hij onderzoekt de boedel en probeert vast te stellen wat de bezittingen en de schulden van de failliet zijn.
  • De rechter-commissaris houdt toezicht op het beheer en de vereffening van de failliete boedel en de handelingen van de curator.
Met faillissementsfraude bedoelt me het ontrekken van goederen (ook geld) uit een failliete boedel valt. Het gaat om het benadelen van de boedel en daarmee van andere crediteuren.

[ Voor 81% gewijzigd door ReneDD op 23-12-2011 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
ReneDD schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:06:
Wanneer een bedrijf failliet gaat worden alle producten/goederen toch door de curator 'toegeëigend'?
Die ze daarna verkoopt, al dan niet in partijen. Kijk eens op bva-auctions.nl voor de gein :)

De curator bekijkt welke boedel nog verkoopbaar is en zal zoveel mogelijk middelen proberen te vergaren om de schuldeisers te betalen. Als eerste krijgt de belastingdienst hun geld en daarna vaak banken, wat er daarna nog overblijft word verdeeld over de rest van de schuldeisers.
Jolly_Jumper schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:05:
[...]

Het gaat hierbij om een CPU + mobo combi van bij elkaar zo'n 320 euro (volgens de PW) ;).
Tjah ... dan nog. Ik had bij de veilingen van de failliete It's boedel 4 tostie-ijzers voor 25 euro. Normale prijs was 25 per stuk ofzo :)

Maar back on-topic: vraag de verkoper of je de goederen mag inspecteren omdat je het niet helemaal 100% vertrouwd.

[ Voor 28% gewijzigd door redfoxert op 23-12-2011 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneDD
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-05 19:28
redfoxert schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:12:
[...]

Die ze daarna verkoopt, al dan niet in partijen. Kijk eens op bva-auctions.nl voor de gein :)

De curator bekijkt welke boedel nog verkoopbaar is en zal zoveel mogelijk middelen proberen te vergaren om de schuldeisers te betalen. Als eerste krijgt de belastingdienst hun geld en daarna vaak banken, wat er daarna nog overblijft word verdeeld over de rest van de schuldeisers.
Dan is het dus inderdaad de vraag of hij zelf failliet gaat en nog wat zaken wil 'verduisteren'. Hij haalt tenslotte de advertentie snel weg om eventuele sporen te wissen?

Of heeft deze persoon inderdaad een failliete boedel opgekocht (voor weinig) en probeert hij zoveel mogelijk zaken nu door te verkopen (voor iets meer)? Hier zal op zich ook wel handel zijn, ik weet niet hoe gedetailleerd een curator kijkt naar bepaalde zaken, zoals hardware. Wie weet wordt allerlei hardware wel voor een prikkie aangeboden (bijv. complete systemen) en kunnen bepaalde kenners inschatten of de losse onderdelen meer op zullen leveren dan wat zij er uiteindelijk voor betaald hebben.

Probeer er dus achter te komen wie/wat er failliet is gegaan en wat zijn rol is in het faillissement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan93
Heb net een mailtje gekregen met (hopelijk) wat duidelijkheid;
" Ik heb er een foto van gemaakt en bijgesloten. Waar ze verkocht zouden gaan worden weet ik niet, ik heb ze via een veiling van de bank. "

Ik heb het serienr ingevoerd op de gegeven website en het geeft niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Milan93 schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:20:
Heb net een mailtje gekregen met (hopelijk) wat duidelijkheid;
" Ik heb er een foto van gemaakt en bijgesloten. Waar ze verkocht zouden gaan worden weet ik niet, ik heb ze via een veiling van de bank. "

Ik heb het serienr ingevoerd op de gegeven website en het geeft niets aan.
Dan heeft hij op zn minst een factuur van de veiling gehad waarin hij deze producten heeft gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:16
redfoxert schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:22:
[...]

Dan heeft hij op zn minst een factuur van de veiling gehad waarin hij deze producten heeft gekocht.
en dan gelijk laten zien waar hij het voor ingekocht heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Niet online
Carfanatic schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:36:
[...]

en dan gelijk laten zien waar hij het voor ingekocht heeft?
Hoeft niet, kan ook een partij zijn geweest. En wat dan nog? Al heeft hij het (legaal) voor een kwartje ingekocht, dan staat hem toch niets in de weg een koper te vinden voor 180 euro? Als de kopende partij daar mee akkoord gaat is er een deal, simpel zat. Dan kan je jezelf alleen maar voor het hoofd slaan dat je zelf niet bij die veiling aanwezig was maar meer dan dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ik heb via V&A een aantal jaar geleden ook een NEC scherm gekocht dat uit een faillissements verkoop kwam volgens de verkoper. Bij hem thuis opgehaald, had een klein stapeltje staan. Was ook zo'n ~30% onder de nieuwprijs (400 ipv 600-650-ish). Ter plekke mogen testen en degene zonder defecte pixel meegenomen. Leek mij ook niet de persoon die in de heling business zat, maar je weet maar nooit.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 159816 op 24-12-2011 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
Kan best dat er mensen zijn die bij faillissements veilingen hele partijen opkopen voor een prikkie, en ze daarna op internet doorverkopen voor winst.
Volkomen legaal, alhoewel ik betwijfel dat ze btw afdragen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

RocketKoen schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 02:08:
Kan best dat er mensen zijn die bij faillissements veilingen hele partijen opkopen voor een prikkie, en ze daarna op internet doorverkopen voor winst.
Volkomen legaal, alhoewel ik betwijfel dat ze btw afdragen.
Hoewel het goed is kritisch te zijn is dat laatste natuurlijk niet jouw probleem of verantwoordelijkheid. De opzet is niet crimineel/strafbaar, maar door geen BTW af te dragen kan iemand dat zelf wel maken. Dat kan de supermarkt echter ook, ik kan daarbij ook niet controleren of die alles wel netjes afdraagt en dat is eerlijk gezegd mijn taak ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:26

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Let wel op je recht op garantie/conformiteit: als het daadwerkelijk een verkoop uit de failliete boedel is, heb je best kans dat er geen enkele vorm van garantie is, dus ook geen geld terug als DOA is of als het na 3 maanden stuk gaat.

Ik weet niet of ik die 2 tientjes voldoende korting vind om zulke garantie op te geven.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 172410

Heb je dan niet alsnog recht op fabrieksgarantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:11

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Fabrieksgarantie is niet wettelijk geregeld dus er recht op hebben is wat lastig. Het is een service die de fabrikant verleent aan eigenaren van hun producten. Een service waar ze zelf alle voorwaarden van kunnen bepalen. De ene fabrikant is daar heel soepel mee en biedt je een service die soms verder gaat dan wat je van de winkelier krijgt, de andere fabrikant doet niets voor je, zo lang je niet via een winkel/importeur aanklopt.

Kan dus wel de moeite waard zijn om even te checken wat de ervaringen zijn met de dienstverlening van de betreffende fabrikant, voor je via een dergelijke kanaal iets koopt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milan93
bleek om een oplichter te gaan! het adres was nep. to good to be true indeed :)
Pagina: 1