Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Computer reageert slomer van tijd tot tijd.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Ik heb sinds een aantal maanden mijn huidige computer geupgrade.

Ik heb op dit moment:
- i7 920 @ 3,03Ghz
- 6Gb RAM, DDR3 1600Mhz
- MSi Radeon 6870 (Twin Frozr III) 1024mb @ 950Mhz
- ASUS Sabertooth X58
- 2x OCZ SOLiD 3 (RAID 0)
- Windows 7 Ultimate x64
- 650 Wat "Be Quiet" PSU

Maar sinds een paar weken heb ik battlefield 3 en merk ik van tijd tot tijd een probleem. Wanneer ik aan het spelen ben (Windowed, maar gemaximaliseerd) merk ik dat ik zo nu en dan, volledig willekeurig, een framedrop krijg. Vandaag merkte ik echter dat het niet alleen het spel is dat even een paar seconden sloom reageert, maar mijn volledige computer krijgt een hele korte lag-spike.

Ik heb de computer gescant naar virussen en er is geen resultaat. de computer is helemaal schoon. ik heb ook de temperaturen van de game meerdere keren in de gaten gehouden maar ook deze zijn volkomen normaal. Zo nu en dan stijgt de temperatuur naar 70 graden tops, maar draait normaal rond de 65 tijdens het gamen. Idle zijn de temperaturen compleet normaal. alle componenten draaien tussende 35 en 45 graden. Dus de temperaturen zouden weinig uit moeten maken.

Extra:
Zo nu en dan freezed de computer wel eens en krijg ik een BSOD met error: 0x0000007a wat wijst naar een fout in de harde schijven. Wat hier aan opvalt is dat mijn SSD's los in de kast liggen omdat ik geen 2,5" rekken heb in mijn kast.

Mijn vraag is eigenlijk heel simpel.

Wat kan ik er nog meer aan doen om het probleem te identificeren (en e.v.t. een potentiële oplossing)
Wil je meer weten? vraag maar raak!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-11 14:41

Madrox

Oh, Pharaoh!

Je hebt de SSD's van de laatste firmware voorzien ?
(bij deze sandforce modellen is dat wel noodzaak)

Zowiezo zou ik ze zelf niet in RAId draaien, ten eerste verlies je de trim functie en ten tweede, met twee "losse" SSD's kan je de een 100% toewijden aan je OS en de tweede voor andere zaken, zoals je games.
Grootste voordeel is dat IO's voor je games vrijwel niet gestoord kunnen worden door dingen die op de achtergrond draaien van je OS, die zaken worden dan door de eerste disk afgehandeld.

Nu heb je een snelle sequentieele doorvoer, wat maar beperkt voordeel geeft bij dagelijks gebruik.

[ Voor 84% gewijzigd door Madrox op 23-12-2011 19:22 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 09:10
lees je foutenlogboek eens uit (eventvwr.msc)

gewaarwordingshorizon

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Zie dat je een cPU overclock hebt, zet je systeem eens terug of standaard. Welke cpu koeler heb je eigenlijk ?

Verwijderd

Topicstarter
Madrox schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:54:
Zie dat je een cPU overclock hebt, zet je systeem eens terug of standaard. Welke cpu koeler heb je eigenlijk ?
Mijn CPU draaide voorheen inderdaad overclocked. geclockt op 3,5Ghz. Op dit moment draait hij standaard op 3,03Ghz Ik heb op dit moment een Thermaltake SpinQ (het eerdere 'horizontale' model, de blauwe zeg maar)
beascob schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:23:
lees je foutenlogboek eens uit (eventvwr.msc)
Deze heb ik voorheen al meerdere keren bekeken. maar ik was het vergeten er bij te melden. Ik krijg zo nu en dan een keer 2 meldingen waar ik me een beetje zorgen om maak.

namelijk:

melding nummer 1:
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

en melding nummer 2:
The device, \Device\Harddisk0\DR0, has a bad block.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-11 09:10
heb je firmware up to date?
Hier in de meuktracker staan reacties en oplossingen die je kunnen helpen.
OCz heeft een disk utility? waarmee je de disken kan testen met name nu je bad blocks hebt.

zorg voor back-ups want de SSD kan er ook zo maar mee kappen.

[ Voor 9% gewijzigd door beascob op 23-12-2011 20:57 ]

gewaarwordingshorizon

• Madrox

Madrox

Oh, Pharaoh!

Verwijderd schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 19:58:
[...]

Mijn CPU draaide voorheen inderdaad overclocked. geclockt op 3,5Ghz. Op dit moment draait hij standaard op 3,03Ghz Ik heb op dit moment een (het eerdere 'horizontale' model, de blauwe zeg maar)
Vreemd, standaard draaien ze 2.66Ghz. Heb er zelf ook eentje :-)
Die koeler is niet zo super, misschien tijd voor en Mugen 2, nu kan het nog. Stiller, koelt beter en kan je beter meer OC draaien 3.33 Ghz is eem mooie speed, ook ivm met stroomverbruik (boven de 3.33ghz stijgt het stroomverberbruik rap).
Deze heb ik voorheen al meerdere keren bekeken. maar ik was het vergeten er bij te melden. Ik krijg zo nu en dan een keer 2 meldingen waar ik me een beetje zorgen om maak.

namelijk:

melding nummer 1:
The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

en melding nummer 2:
The device, \Device\Harddisk0\DR0, has a bad block.
Mjah. Bad blocks moeten gefixed worden en je SSD's uitrusten met de laatste firmware, dat is zeker.

Verwijderd

Topicstarter
Madrox schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 06:19:
Vreemd, standaard draaien ze 2.66Ghz. Heb er zelf ook eentje :-)
pricewatch: Intel Core i7 950 Boxed

Dit is hem :D hij draait standaard op 3,066Ghz. Maar bedankt voor de tips! ik ga binnenkort even de firmware updaten en dan zien we waar dat op uitdraait!

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2011 12:16 ]

Pagina: 1