Mugen 2, 2500k @ stock. 73 graden full load...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nearox
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-08 23:09
Beste Tweakers,

Na alle topics op deze site alsmede velen bronnen op het internet doorgespit te hebben, kom ik er toch echt niet uit. Vandaar dat ik dit topic open, met de de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Ik ben een ervaren PC gebruiker die al jaren PC's (met succes) heeft ge-OC. Recent heb ik een upgrade voor mijn PC gekocht, met de intentie om wederom een OC te doen, welke nu bestaat uit:
  • CPU: Intel Core i5 2500k
  • CPU Koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B (gebruikte koelpasta is de standaard geleverde bij de koeler).
  • MB: Gigabyte GA-Z68X-UD3h-B3
  • RAM: Corsair Vengeance Low Profile CML8GX3M2A1600C9
  • PSU: XFX Pro Series 850W (80+ Silver)
  • GPU: Radeon HD 6950 2GB
  • HDD: 2x 1TB SATA300
  • Case fans: 1x Front (Push-to-rear), 1x Rear (Pull-out)
  • Case: Cooler Master Elite 310
Na alles geinstalleerd te hebben, kom ik in Coretemp op full load Prime 95 op 68 Graden, terwijl IntelBurnTest de CPU tot 75 Graden brengt... Dit kan nooit de bedoeling zijn met deze combinatie. Mijn vorige combinatie (Core2Duo E7300 + Artic Freezer Pro 7, OC van 2,66ghz tot 3.5ghz) in dezelfde kast met dezelfde case fans kwam slechts op 57 graden full load met die stevige OC.

Inmiddels heb ik de Scythe Mugen 2 er al een keer uitgehaald, opnieuw gemonteerd en gekeken of de koelpasta goed over uitgestreken zat. De koeler zit muurvast op de CPU en de koelpasta is goed uitgestreken. Ik heb dit keer echter niet de 'rijstkorrel' methode gebruikt om de koelpasta aan te brengen, maar gewoon uitgesmeerd (n.a.v. sommige Youtube filmpjes). Het kan toch niet zo zijn dat dit zo'n groot verschil oplevert?

Ff wat stats met alle fans op 100% snelheid. Alles is gemeten met coretemp alsmede realtemp - geen wezenlijk verschil tussen de metingen:
  • CPU Idle: 30-33 graden gemiddeld over all 4 cores
  • CPU Load (Prime95): 65-70 graden gemiddeld over alle 4 cores
  • CPU Load (IBT): 70-75 graden gemiddeld over all 4 cores
  • System Temp: 25-30 graden (m.a.w. volgens mij is met de airflow niets mis)
Stock zou deze CPU met deze koeler eigenlijk niet boven de 50 graden mogen komen in full load...

Eigenlijk heb ik dus de volgende vragen:
  1. - Kan het zijn dat de Airflow in mijn kast slecht is? Ik kan me dit bijna niet voorstellen aangezien mijn vorige configuratie een degelijke OC had, een slechtere koeler en toch nog onder de 57 graden bleef in IBT.
  2. - Zou ik AS5 moeten gebruiken i.p.v. de bijgeleverde koelpasta van Scythe? Kan me hier ook weer niet voorstellen dat dit 20-30 graden verschil oplevert.
  3. - Is de toepassing van de koelpasta fout verlopen? Ik weet dat hij eigenlijk dient om de leegte op te vangen zodat er geen luchtbellen tussen de CPU en de Heatsink ontstaan. Is mijn methode wellicht niet ideaal geweest, maar wederom zou de CPU toch niet zo warm mogen worden?
  4. - Mijn CPU Fan blaast naar de achterkant van de kast, waar op gelijke hoogte een case fan zit die warme lucht uit de kast trekt en naar buiten blaast. De kast heeft geen ventilatiegaten aan de bovenkant. Zou ik dan toch de koeler naar boven moeten laten blazen?
  5. - Zie ik iets over het hoofd?
Inmiddels ben ik het nogal beu om telkens weer aan deze PC te moeten klungelen. Wat ik ook doe, ik krijg de CPU temperatuur niet omlaag.

Indien iemand suggestie heeft dan hoor ik die graag!

Alvast van harte bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-09 10:37

Singular1ty

EV Evangelist

Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: rijstkorreltje op de CPU en NIET uitsmeren. Je krijgt anders luchtbellen met alle gevolgen van dien. Vroeger smeerde ik de boel ook uit met een creditcardje maar ik merkte dat de resultaten hiervan erg wisselvallig waren. 1 goed aangedrukt rijstkorreltje bleek altijd goed. Als je koeler muurvast zit wil dit helaas nog niet zeggen dat je TIM echt goed is aangebracht.

Uit je verhaal maak ik op dat je de TIM van je Mugen 3 opnieuw heb gebruikt bij de remount. Niet doen. De boel schoonmaken met alcohol en volgens de correcte methode nieuwe (bij voorkeur deftigere, zoals AS5 of wat anders) koelpasta aanbrengen. Ik denk dat je hier toch echt vooruitgang mee moet kunnen boeken.

Domme suggestie: weet je wel 100% zeker dat je CPU stock loopt en dat er niet een of andere vage auto-OC de boel loopt te overclocken/volten? Je idle temperatuur is namelijk wel ok. Maar ik heb moederborden en XMP-profielen vreemde dingen zien doen in situaties waar niet veel gezond verstand bij betrokken was.

Overigens is de vergelijking met een dual core niet helemaal correct, zelfs met de overclock die jij erop draaide zal die lang niet zoveel vermogen om hebben gezet in hitte als een 2500K potentieel kan. In het ergste geval heb jij gewoon een warme 2500K. Maar met een goede mount en de fan van je Mugen op full speed zou je op stock snelheden toch echt 10-15 graden lager moeten uitkomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Singular1ty op 23-12-2011 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nearox
Bedankt voor je advies Singular1ty. Ik neem je suggestie aan om nieuwe AS5 koelpasta te gebruiken.

Ik weet 100% zeker dat mijn CPU stock loopt. Uit alle progz alsmede uit de bios gegevens blijkt dat de CPU niet hoger komt dan 1.24 volt, wat zo ongeveer de standaard is voor de 2500k.

Het is inderdaad zo vreemd dat mijn Idle temepratuur wel redelijk ok is, hoewel ik dat persoonlijk nog te hoog vind. Maar wellicht is het dus een probleem met de koeler zelf... Ik heb geen flauw idee meer.

Zoals je zegt ik zou zeker 10-15 graden lager uit moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
en de schroeven van de mugen kruislings aandraaien, anders kan ie scheef komen te zitten.
net als bij een wiel van een auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nearox
Goofy1978 schreef op zaterdag 24 december 2011 @ 14:04:
en de schroeven van de mugen kruislings aandraaien, anders kan ie scheef komen te zitten.
net als bij een wiel van een auto :)
Jup dat had ik inderdaad al gedaan :)

Nog even geen tijd gehad met kerst om eraan te sleutelen. Ik zal hier weer posten wanneer ik een opllosing (of weellicht geen :P) gevonden heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:59
Het klinkt toch alsof er iets te veel koelpasta op het blok zit. Of misschien is de sensor wel brak en geeft ie vreemde temps aan. Laat iets weten nadat je die koelpasta hebt vervangen!

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nearox
Dekar1 schreef op maandag 26 december 2011 @ 22:51:
Het klinkt toch alsof er iets te veel koelpasta op het blok zit. Of misschien is de sensor wel brak en geeft ie vreemde temps aan. Laat iets weten nadat je die koelpasta hebt vervangen!
Dat van die koelpasta zou inderdaad kunnen. Ik heb de standaard koelpasta gebruikt die bij de Mugen 2 geleverd wordt. Vandaag een bestelling geplaatst voor AS5. Ik neem aan dat ik dan niet alle pasta moet gebruiken die erin zit? Ik denk dat ik gewoon een rijstkorrel erop doe, en niet meer.

Dat de sensor brak is lijkt me onwaarschijnlijk. De koeler draait namelijk op volle toeren zodra ie boven de 55 graden ofzo komt. Ook als ik de koeler standaard op 100% laat draaien, krijg ik dezelfde temps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lumpy00123
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik zou er inderdaad gewoon een heel dun laagje op doen, zeker niet alles. Hoe minder koelpasta, hoe beter (maar het moet nog wel bedekt blijven natuurlijk :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowMeDown
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-01-2023
Ik heb hetzelfde probleem, alleen dan in iets mindere mate. Zelf heb ik twee weken geleden een nieuwe PC samengesteld met o.a. een i7 2600k op een Asus Maximus IV Gene-z moederbord. De CPU cooling wordt verzorgd door een Scythe Mugen 2 rev. B cooler.

De koelpasta heb ik met de plastic verpakking van een geheugenmodule 'mooi' uitgesmeerd over de processor. Wat achteraf dus niet zo slim blijkt te zijn... Daarnaast heb ik me ongeveer 2 uur lopen ergeren gedurende het proberen te monteren van de cooler. Ik ben niet de meest handige persoon, maar ook niet de meest onhandige. Maar de montage van deze cooler...... 8)7

De koelpasta zal er in ieder geval niet optimaal opzitten, zullen we maar zeggen.

Enfin, de processor (package en core #2) op 4200MHz wordt maximaal 73 graden onder full load (drie kwartier LinX). Laatstgenoemde heb ik natuurlijk veel langer laten draaien om te kijken of e.e.a. stabiel is. De reden waarom ik expliciet core #2 schrijf, is dat de rest van de cores wat koeler zijn. Vooral met core #1 scheelt het soms tot 11 graden! Er is altijd wel wat verschil, maar dit vind ik veel. Wellicht ook een gevolg van de perfect aangebrachte koelpasta?

Mijn bedoeling was eigenlijk rond de 4800MHz te eindigen, maar dan wel rond de huidige maximale temperatuur.

Als ik de koelpasta netjes verwijder met ArtiClean en er meteen een Noctua NH-D14 op monteer (liever 70 euro dan nog een keer de Scythe monteren), is jullie verwachting dan dat a) de huidige temperatuur zal gaan dalen en b) dat de 4800MHz haalbaar is? Uiteraard doe ik in poging 2 de koelpasta op de juiste manier aanbrengen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
nou voor een I7 2600k zijn die temps voor luchtkoeling zo slecht niet. Ik heb zelf ook lange tijd zitten zoeken want ik had ook ge probleem dat mijn core #1 tot 12° warmer was dan mijn core #0. Uiteindelijk heb ik gevonden dit tot op zekere hoogte normaal is en dit verschilt tussen CPU's en zelfs batches, dus blijkbaar ben je even unlucky als ik :'(
Wel kan een betere koeling of aanbrenging van koelpasta wat soelaas bieden, zo heb ik mijn core verschil kunnen beperken naar 8° (@4.5GHz).

Wat de totale temps betreft, de I7 2600k is wel een heethoofdje dus verwacht je zoizo maar aan deftige temps als je wilt overclocken. Het bord waarmee je overklokt doet er echter ook veel toe en daar heb je wel meer geluk dan ik :) Het zal waarschijnlijk wel krap worden om 4.8GHz te halen onder de 75°C met luchtkoeling ondermeer omdat je tegen dan ook al redelijk wat meer Vcore dient te steken.

Wat zaken die ik je kan aanraden:
- probeer eerst de scythe nog eens te monteren zoals het moet en zie of dat helpt.
- misschien is het ook handig eens te overwegen om je CPU te lappen, dat zal bij de temps wel snel 5-10° schelen.
- ten slotte moet je van een NH-D14 ook geen wonderen verwachten opzichte van een scythe, het kan inderdaad een paar graden schelen maar veel meer dan dat zal het niet zijn.

Ik denk dat je wel kan stellen dat als je met je scythe deftig gemonteerd niet aan 4.5 GHz geraakt er weinig kans is dat je met een NH-D14 aan 4.8 GHz zal geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Mocht je nog koelpasta nodig hebben, deze heb ik gekocht: pricewatch: Arctic Cooling MX-2 Thermal Compound (30g) . Perfect voor de grootverbruikert (zoals ik). Kost een eurotje of 15 voor 30 gram (da's best veul) en presteert beter dan AS5. Verder als reactie op de TS: Ik heb zelf ook de combo i5 2500k en Mugen II rev.2, mijne wordt op stock snelheid 30/35 graden (15 minuten na het spelen van een stevig potje MW3, tijdens het afspelen van wat muziek in iTunes, en achtergrondprogramma's als Steam, bittorrent en Skype). Ik ga zo even full load testen (intel Burn of zoiets).

[ Voor 6% gewijzigd door Steyn_E op 31-12-2011 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-09 18:46

BiLo

PSN: toiletcleaner

heb je al een overclock geprobeerd? Wellicht blijven de temperaturen hetzelfde en is er ergens een sensor kapot?

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Oke, ik heb zojuist even mijn 2500K op full load laten lopen, hoogst gemeten temperatuur 61 graden, met een spread van 2 graden (dus de laagste op full load was 59 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amsterdam-ali
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 24-08-2019
Hallo Nearox,

Ik wil niet lullig zijn, maar ik ben bang dat je gewoon pech hebt met je cpu. Het enige dat ik anders kan verzinnen, is dat je cpu fan de verkeerde kant op blaast, maar zo stom ben je vast niet.

Vergeet niet dat je E7300 een dualcore is (toch?) en een quad is simpel weg heter. Dus of je moet de silver arrow, noctua D14, corsair h100 route op met turbo koelpasta, of je hebt pech.

Als je trouwens koelpasta zoekt, ic diamond is top spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amok
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 22:34
Mocht je IC diamond willen aanschaffen hier is 't een stuk goedkoper

http://www.ebay.nl/itm/IC...2c581861c3#ht_1477wt_1163

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zen!th
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-07 16:29
@amsterdam-ali
Een quad is niet simpel weg heter, had hiervoor ook een core 2 duo (E8500 op 4ghz) en die werd met een V6GT op full load zo'n 80 graden ..

Heb nu ook een 2500k, en die word met een V6GT (die volgens alle reviews en benchmarks MINDER goed koelt dan die Mugen 2) op full load zon 45/50 graden op stock speed, en met overclock naar 4.3 ghz ongeveer 55/60 graden (na 3 uurtjes prime95)
Ik gebruik hierbij de standaard koelpasta die met mijn V6GT geleverd werd.

@Nearox
Ik denk dat je koeler toch echt niet 100% contact heeft met je cpu, door teveel (of te weinig) koelpasta!

Hoe warm werd ie met de stock Intel cooler? want dan zou ie vergeleken met die Mugen makkelijk tegen de 100 graden moeten komen. (niet dat dat het proberen waard is :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megadoom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-05 21:10
steyn.elgersma schreef op zaterdag 31 december 2011 @ 16:17:
Oke, ik heb zojuist even mijn 2500K op full load laten lopen, hoogst gemeten temperatuur 61 graden, met een spread van 2 graden (dus de laagste op full load was 59 graden).
die spread is wel stukken beter, had vroeger met mn stock cooler een spread van 8. heb nu een zalman cnps 10x performa, en met een oc van 4 ghz draait hij niet hoger dan 48 graden. die mugen is blijkbaar iets beter dan mn zalman, maar die van jouw is veel warmer. er is nog steeds iets mis.
trouwens kan er niet iets mis zijn met de bolling van de cpu? heb zoiets wel eens eerder gehoord.

[ Voor 7% gewijzigd door megadoom op 04-01-2012 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nearox
Ik heb de oplossing gevonden!

Ten eersten, allen bedankt voor de reacties. Jullie waren zeer behulpzaam.

- Ik heb een nieuwe kast gekocht, CM Advanced 690 II (USB 3.0 versie). Zitten extra fans in voor goede airflow.
- Ik heb Arctic Clean gebruikt om de pasta van de CPU én de heatsink te halen.
- Vervolgens AS 5 gebruikt, netjes een rijstkorrel op midden van CPU gelegd.

Resultaat: Ik ging van 73 graden naar 68 graden... Niet echt wat ik had verwacht.

Wat blijkt: In het BIOS staat alles op auto via safe-defaults. In CPU-Z, op 3.7ghz full load, staat de Vcore echter al auto-tuned door het bios op 1.35v! Dit was dus de grootste boosdoener in het verhaal.

Inmiddels heb ik de vcore teruggeschroefd naar 1.20 v (CPU-Z, bios geeft 1.2v aan). Temperatuur is gezakt op full load naar 53 graden. Echter er is één core die continue zo'n 5-7 graden warmer wordt en die draait dus op 60 graden.

Gelukkig kan ik op hetzelfde voltage ook de CPU op 4GHZ laten draaien. M.a.w. iets zit nog steeds niet helemaal goed met de koeling, of de CPU stoot gewoon teveel warmte uit. Aan de andere kant kan ik wel de CPU op 4ghz op een laag voltage draaien wat er toe leidt dat de cpu hopelijk een langere levensduur heeft :P

Ik wil dan ook iedereen aanraden die hoge temps @ stock heeft om het voltage handmatig omlaag te tunen!

Edit: Heb nog even een test gedraaid op 4.3ghz. Had slechts 1.31v nodig voor stabiele IBT max run, wat dus lager is dan de CPU auto-clock op stock door het moederbord...

[ Voor 6% gewijzigd door Nearox op 04-01-2012 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcj1982
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20-06 17:02
Ik heb een Zalman CNPS10X Performa en een I7 2600k @ 4.6 en temp onder full load zijn 74 graden!

Dit is dus aardig goed als ik het hier zo lees.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

Zowiezo overklokken en dan je vcore niet van auto afhalen :) beetje fail :P
Dat is toch het eerste wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nearox
mukkel schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 11:38:
Zowiezo overklokken en dan je vcore niet van auto afhalen :) beetje fail :P
Dat is toch het eerste wat je doet.
Tsja, OP & titel niet goed lezen voor je een post maakt is ook een beetje fail.

Zoals beschreven in mijn eerste post, de CPU had toen geen OC en toch kreeg ik die hoge temps, alles op auto.

Inmiddels is het opgelost, omdat (zoals je wederom hierboven kan lezen) de standaard auto vcore range ingesteld stond tot 1.36volt, wat als resultaat een 73 graden temp gaf in IBT Maximum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nearox
jcj1982 schreef op dinsdag 17 januari 2012 @ 10:37:
Ik heb een Zalman CNPS10X Performa en een I7 2600k @ 4.6 en temp onder full load zijn 74 graden!

Dit is dus aardig goed als ik het hier zo lees.
Ligt er ook aan wát voor 'full load'. Er zijn verschillende gradaties in. Is die temp met IBT Maximum ( of Linpack x64 max)? Prime95 geeft gewoonlijk al iets lagere temperaturen.

Gamen geeft nog lagere temps dan Prime95. Mocht je tijdens gamen op 74 graden zitten, dan lijkt me dat toch wat aan de hoge kant.

[ Voor 4% gewijzigd door Nearox op 19-01-2012 06:02 ]

Pagina: 1