Beste Tweakers,
Na alle topics op deze site alsmede velen bronnen op het internet doorgespit te hebben, kom ik er toch echt niet uit. Vandaar dat ik dit topic open, met de de hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben een ervaren PC gebruiker die al jaren PC's (met succes) heeft ge-OC. Recent heb ik een upgrade voor mijn PC gekocht, met de intentie om wederom een OC te doen, welke nu bestaat uit:
Inmiddels heb ik de Scythe Mugen 2 er al een keer uitgehaald, opnieuw gemonteerd en gekeken of de koelpasta goed over uitgestreken zat. De koeler zit muurvast op de CPU en de koelpasta is goed uitgestreken. Ik heb dit keer echter niet de 'rijstkorrel' methode gebruikt om de koelpasta aan te brengen, maar gewoon uitgesmeerd (n.a.v. sommige Youtube filmpjes). Het kan toch niet zo zijn dat dit zo'n groot verschil oplevert?
Ff wat stats met alle fans op 100% snelheid. Alles is gemeten met coretemp alsmede realtemp - geen wezenlijk verschil tussen de metingen:
Eigenlijk heb ik dus de volgende vragen:
Indien iemand suggestie heeft dan hoor ik die graag!
Alvast van harte bedankt.
Na alle topics op deze site alsmede velen bronnen op het internet doorgespit te hebben, kom ik er toch echt niet uit. Vandaar dat ik dit topic open, met de de hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik ben een ervaren PC gebruiker die al jaren PC's (met succes) heeft ge-OC. Recent heb ik een upgrade voor mijn PC gekocht, met de intentie om wederom een OC te doen, welke nu bestaat uit:
- CPU: Intel Core i5 2500k
- CPU Koeler: Scythe Mugen 2 Rev. B (gebruikte koelpasta is de standaard geleverde bij de koeler).
- MB: Gigabyte GA-Z68X-UD3h-B3
- RAM: Corsair Vengeance Low Profile CML8GX3M2A1600C9
- PSU: XFX Pro Series 850W (80+ Silver)
- GPU: Radeon HD 6950 2GB
- HDD: 2x 1TB SATA300
- Case fans: 1x Front (Push-to-rear), 1x Rear (Pull-out)
- Case: Cooler Master Elite 310
Inmiddels heb ik de Scythe Mugen 2 er al een keer uitgehaald, opnieuw gemonteerd en gekeken of de koelpasta goed over uitgestreken zat. De koeler zit muurvast op de CPU en de koelpasta is goed uitgestreken. Ik heb dit keer echter niet de 'rijstkorrel' methode gebruikt om de koelpasta aan te brengen, maar gewoon uitgesmeerd (n.a.v. sommige Youtube filmpjes). Het kan toch niet zo zijn dat dit zo'n groot verschil oplevert?
Ff wat stats met alle fans op 100% snelheid. Alles is gemeten met coretemp alsmede realtemp - geen wezenlijk verschil tussen de metingen:
- CPU Idle: 30-33 graden gemiddeld over all 4 cores
- CPU Load (Prime95): 65-70 graden gemiddeld over alle 4 cores
- CPU Load (IBT): 70-75 graden gemiddeld over all 4 cores
- System Temp: 25-30 graden (m.a.w. volgens mij is met de airflow niets mis)
Eigenlijk heb ik dus de volgende vragen:
- - Kan het zijn dat de Airflow in mijn kast slecht is? Ik kan me dit bijna niet voorstellen aangezien mijn vorige configuratie een degelijke OC had, een slechtere koeler en toch nog onder de 57 graden bleef in IBT.
- - Zou ik AS5 moeten gebruiken i.p.v. de bijgeleverde koelpasta van Scythe? Kan me hier ook weer niet voorstellen dat dit 20-30 graden verschil oplevert.
- - Is de toepassing van de koelpasta fout verlopen? Ik weet dat hij eigenlijk dient om de leegte op te vangen zodat er geen luchtbellen tussen de CPU en de Heatsink ontstaan. Is mijn methode wellicht niet ideaal geweest, maar wederom zou de CPU toch niet zo warm mogen worden?
- - Mijn CPU Fan blaast naar de achterkant van de kast, waar op gelijke hoogte een case fan zit die warme lucht uit de kast trekt en naar buiten blaast. De kast heeft geen ventilatiegaten aan de bovenkant. Zou ik dan toch de koeler naar boven moeten laten blazen?
- - Zie ik iets over het hoofd?
Indien iemand suggestie heeft dan hoor ik die graag!
Alvast van harte bedankt.