woelders schreef op maandag 02 januari 2012 @ 12:07:
[...]
IANAL, maar volgens mij zegt de wet dat zodra de verzender aan zijn verplichting heeft voldaan (namelijk het correct en volledig gefrankeerd aanbieden bij PostNL) hij daarmee ook heeft 'geleverd' voor de overeenkomst. Dat dit niet te controleren valt, is lastig en daarmee wordt het ook een grijs gebied. Bij een pakketje heb je altijd nog het ontvangstbewijsje van PostNL dat je krijgt maar bij brievenbuspost is dat natuurlijk niet zo.
Zoals door Floppus al duidelijk is aangegeven is de
verkoper verantwoordelijk voor de levering van het goed. Hoe de verkoper vorm geeft aan de levering zal zijn afgesproken door partijen (langsbrengen, post, o.i.d.). Bij een verkoop geldt dat de verkoper het goed moet
leveren aan de koper. Het aanbieden aan PostNL is nog geen afgeronde levering, dus daarmee is niet aan de leveringsverplichting voldaan.
Het zoekraken van post is (als de verkoper voor deze wijze van levering kiest) een risico voor de verkoper, immers hij heeft in dat geval gewoon nog niet geleverd aan de koper. Pas als het goed door de koper is ontvangen is de levering voltooid en heeft de verkoper aan zijn leveringsverplichting voldaan.
Dat de koper op de hoogte was hoe de levering plaats zou vinden doet hier ook niets aan af. Enkel indien er door de koper
expliciet is gekozen voor een bepaalde wijze van levering ("je moet het verzenden" of "ik kom het ophalen") of is afgesproken dat het risico voor rekening van de koper is, komt het risico voor rekening van de koper. Dat de koper op de hoogte was van de wijze waarop de verkoper aan zijn leveringsverplichting wilde voldoen maakt ook niet uit, het risico blijft in dat geval gewoon voor de verkoper.
PostNL is namelijk wettelijk verplicht om de post correct te bezorgen. Als ze dat niet doen, zijn ze nalatig en aansprakelijk voor zover ik weet. Alleen, bewijs het maar eens. Mocht PostNL dus vervolgens volhouden alle post netjes te hebben bezorgd zou ik -nogmaals, als verkoper zijnde- dat terugkoppelen aan de koper en daarmee de kous af laten doen. Hoe zuur dat voor de koper ook is. Het is toch normaal dat als je iets verstuurd, datgene ook gewoon bezorgd wordt? Waarom dan verzekeren/track&trace etc?
PostNL is niet zonder meer aansprakelijk voor zoekgeraakte post. Volgens hun algemene voorwaarden zijn ze enkel aansprakelijk voor het zoekraken van aangetekende en/of verzekerde zendingen.
Belangrijker nog, ook de Postwet 2009 bepaalt dat het postvervoerbedrijf (=PostNL)
niet aansprakelijk is voor kwijtgeraakte post, tenzij deze aangetekend of verzekerd verstuurd is. (Of als er sprake is van opzettelijk roekeloos of grof nalatig handelen, wat je dan nog maar moet zien te kunnen bewijzen.)
coyote1980 schreef op maandag 02 januari 2012 @ 11:50:
Ik denk dat het vooral is wat je als particuliere verkoper als dienst levert. Als je aangeeft "voor bedrag X kan ik hem versturen" dan is dat wat anders dan wanneer je afspreekt "voor bedrag X kan ik hem leveren".
Het lijkt misschien op 'ant f*cking' maar het zou voor de wet wellicht het verschil kunnen maken in verplichtingen naar de verkoper.
Het voorbeeld wat je gebruikt is onzin. Of je het hebt over versturen of leveren maakt voor de kwalificatie particulier of niet, niets uit. Vraag is of je handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf. Het gaat er dan (kortgezegd) om of je structureel handelt of slechts incidenteel. Bij deze beoordeling wordt gekeken naar alle omstandigheden. Als je structureel handelt in goederen zal je al snel als ondernemer worden aangemerkt in de zin van de wet.
Gelet op de aantallen waar de verkoper het zelf over heeft en gelet op zijn V&A-reviews lijkt het erop dat dit het geval is, het gaat immers niet over slechts een paar incidentele verkopen. Het zou dan ook heel goed kunnen zijn dat de verkoper in deze als ondernemer kan worden aangemerkt (wat ook consequenties kan hebben voor de belastingdients, bijv. BTW-plichtig). In dat geval geldt artikel 7:11 BW en is hij op grond van dat artikel verantwoordelijk voor de verzending.
edit: schade 50/50 delen lijkt me best een nette oplossing. Gedeeld leed is dan letterlijk half leed...
Het is inderdaad wel een nette oplossing, aangezien het voor beide partijen gewoon vervelend is als de post iets kwijtraakt.
[
Voor 69% gewijzigd door
DarkFly op 02-01-2012 15:00
. Reden: Nuanceringen, verduidelijkingen, typo's en meer... ]