Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidyax
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 24-11-2024
Beste Tweakers,

Ik word letterlijk helemaal gek van deze shit. Mijn stagebegeleider wil dat zijn ESX 3i server (ESXi 3.5) monitoring krijgt via Groundwork Open Source (Nagios based monitoring).

De plugin en de service binnen Groundwork werkt allemaal, totdat ik een test uitvoer. Hij geeft aan:

"Missing snmp sub-agent (snmpd)"

Blijkbaar moet ik SNMP installeren en activeren binnen ESXi. Maar helaas, om dat te kunnen doen moet je toegang hebben tot de Service Console die er niet is. Er is een alternatief, de Remote CLI. Deze heb ik met moeite via het netwerk op de ESXi server kunnen zetten.

De installatie van de Remote CLI was ook een puinhoop, zo ben ik er achter dat het helemaal niet de bedoeling is om de RCLI te gebruiken op de ESXi zelf. Een suggestie van iemand zou zijn: VMware VIMA vApp die ik nergens kan vinden.

Hoe krijg ik nou ooit SNMP werkend op een ESXi 3.5 server? Ik weet dat ik alleen SNMP traps werkend kan krijgen, maar dat is tenminste iets.

Graag hulp! Ik zit helemaal vast... :( :-(

Edit: typo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoetjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-01-2024
Uhm jawel,

Ga naar de console ALT+F1 geloof ik?
Tik in "unsupported" en voila.

Zie o.a. http://effectief.blogspot...nsole-access-or-even.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:31

Ethirty

Who...me?

RemoteCLI installeer je op je pc, niet op de ESXi server :F

Maak inzichtelijk wat de baas precies gemonitord wil hebben en check dan of die gegevens überhaupt vastgelegd kunnen worden. Je bent nu verkeerd om bezig door eerst een monitoring server op te zetten voordat je weet of je überhaupt kan monitoren.

ESXi is sterk beperkt in de mogelijkheden voor externe momitoring. Installeren van software is niet mogelijk, zou je ook niet moeten willen. Daarvoor hadden ze ESX, maar dat is een verouderd concept en het principe is afgeschaft met v5.

Kijk eens naar de mogelijkheid om gewoon VMware's eigen management server te draaien, maar kijk dan eerst eens of er geen upgrade mogelijk is naar v4.1 of v5.

De ALT+F1 tip werkt pas vanaf v4.1 en is zoals vermeld unsupported. In v5 zit deze wel normaal geïntegreerd.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:43

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Stageopdrachten horen niet in Professional Networking & Servers. Move naar Serversoftware en Windows Servers

Ook "Help" roepen in de topictitle is niet gewenst..

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidyax
Ja, dat het niet op de ESXi server geinstalleerd moest worden kwam ik ook later achter... En de ALT+F1 werkt wel degelijk, waarbij je "unsupported" invult...je kan er alleen amper commando's in stoppen.

Met de RemoteCLI zou je meer commando's hebben, waaronder één dat je SNMP traps op kunt zetten.

Ik ga even kijken of het mogelijk is om te upgraden. Zal m´n baas vast niet doen als er hevige kosten aan verbonden zijn, maar wie weet!

Bedankt in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidyax
Remote CLI werkt maar commando niet. Geen write-access door gratis licentie op ESXi.

Slotje aub of verwijderen. Kies wat leuks.

[ Voor 13% gewijzigd door vidyax op 27-12-2011 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-06 15:12

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

vidyax schreef op dinsdag 27 december 2011 @ 19:19:
Remote CLI werkt maar commando niet. Geen write-access door gratis licentie op ESXi.
Wat probeer je nu exact voor elkaar te krijgen? ESXi 3.5 kan keurig snmp traps versturen, het doen van snmp writes is echter niet mogelijk. Maar.... waarom zou je deze (behalve test-traps) willen gebruiken dan? Leesvoer:

Configuring SNMP Traps for ESX/ESXi 3.5, 4.x, and 5.0
Managing VMWare ESXi
Slotje aub of verwijderen. Kies wat leuks.
Een topic wordt niet op verzoek gesloten of verwijderd. Het kan best zijn dat een ander later nog een handige toevoeging heeft, of iemand met eenzelfde probleem zit. Het topic zakt na verloop van tijd vanzelf wel weg in het overzicht met actieve topics. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidyax
Ik probeer voor elkaar te krijgen dat Groundwork (Monitoring server gebaseerd op Nagios) de ESXi server kan monitoren. De Groundwork server verstuurt een request over bijvoorbeeld de cpu, disk of network usage. De server antwoord vervolgens met de results terug naar Groundwork.

Maar het is goed zo. Het bedrijf zat er toch al aan te denken om een ESXi 5.0 server aan te schaffen waarbij SNMP wel officieel ondersteund is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidyax
Zelfs als ik de SNMP agent aan wil zetten krijg ik de melding: fault.RestrictedVersion.summary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik heb er even overheen gelezen dat je een "gratis" versie gebruikt. Dan wordt het inderdaad lastig, officieel is deze enkel te beheren via de Vsphere client en niet via remote cli/ssh/etc.

Mocht je overigens overstappen op een variant met Vcenter, dan zou ik gaan overwegen om de monitoring anders op te gaan zetten. In plaats van het steeds uitvragen van load, zou je ook enkel traps kunnen sturen als er bepaalde drempelwaarden (bv. te hoge cpu-load) overschreven worden.

Let verder even op dat je niet twee keer achter elkaar post.Als je extra info wilt posten dan kun je je voorgaande post aanpassen. Dit voorkomt dat het topic steeds omhoog gekicked wordt en houdt het wat leesbaarder :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vidyax
Excuses voor het dubbel posten.

En wat bedoel je met een variant met vCenter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Je mag zelf natuurlijk ook het een en ander opzoeken natuurlijk ;)

http://www.vmware.com/products/vcenter-server/overview.html

Pagina: 1