Hoeveel KM resterende brandstof?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:02

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Beste,

Mijn auto toont het gemiddelde vebruik via de boordcomputer, en berekent ook het resterend aantal KM op de tankinhoud. Voorheen was het zo dat ik na elke tankbeurt de teller resette, en alle zaken opnieuw berekend werden. Dat heb ik de laatste 3x niet gedaan, in de hoop een wat betrouwbaarder gemiddelde te kunnen neerzetten.

Wanneer ik het laatste streepje brandstof bereikt had, stond er nog een ruime 100 KM op de teller. Zakte het laatste streepje weg, stond er +/- 40 KM resterend op de teller als het pomplampje ging branden. Vervolgens verdween de KM-indicatie, en stond er "----", onder het mom van 'de km's zijn een indicatie, die geven we nu niet meer, je moet tanken'.

De reden van het topic: gisteren had ik nog 1 streepje en 104 KM resterend. Na vanochtend enige tijd gereden te hebben zag ik het brandstoflampje gaan branden, met nog 94 geschatte KM's resterend. Een minuut later verdween de 94 KM en stond er "----".

Ik vroeg mijzelf dus af: zou ik nu nog 90 KM te gaan hebben, of 40 zoals de voorgaande keren?

Wat zou de meest logische verklaring hiervoor zijn?

- De 40 KM van voorheen was onjuist, en ik heb nu echt nog brandstof voor 90 KM?
- De 40 KM van voorheen was juist, en de indicatie van 90 KM van nu is onjuist.

Wat denken jullie hiervan?

(Mocht je bij jezelf denken 'wat doe je moeilijk, ga toch tanken": uiteraard ga ik het risico niet lopen om ergens stil te vallen, en ga ik ook tanken. Het is meer de 'sport' om het 'mysterie ontrafeld te krijgen' ;-).)

[ Voor 3% gewijzigd door Eagle Creek op 23-12-2011 15:23 ]

~ Information security professional & enthousiast ~ EC Twitter ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:11
volgens mij zijn de wijzers niet zo betrouwbaar meer op kleine hoeveelheden want dan spelen er ook andere factoren mee. Denk aan temperatuur. Met warmte zet het allemaal wat uit en met kou is het compacter. Dit merk ik zelf althans met mijn eigen auto als ik bij het laatste streepje kom. Als ik start brand meteen t lampje van de benzine terwijl als alles wat warmer wordt het lampje weer uitgaat en het wijzertje nog net iets omhoog.

Overigens heb je volgens mij meestal nog een KM of 80 te kunnen rijden wanneer het lampje gaat branden, maar daar kan ik me in vergissen. (en is natuurlijk ook van je rechtervoet afhankelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Als ik start brand meteen t lampje van de benzine terwijl als alles wat warmer wordt het lampje weer uitgaat
Dat heb ik dan weer nooit gehad, maar wel gezien bij auto's met analoze wijzers. Mijn benzinemeter is digitaal, en heb ik nog niet zien verspringen.

Ik dacht altijd dat bij het waarschuwingslampje een accuradius van 40 tot 60 KM aangehouden wordt, afhankelijk van de auto.

Uiteraard alles genomen onder gemiddelden, want of je nu steady 100 rijdt of in de stad in de file staat maakt natuurlijk alles uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:12

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Wordt het resterende aantal km's niet berekend a.d.h.v. het verbruik een X aantal laatste km's? Als ik flink aan het crossen ben, met veel optrekken, dan keldert het resterend aantal km's, maar als ik rustig op de CC cruise, stijgt het weer.

Dus niet het verbruik van de afgelopen 50k km's, maar bijv. de laatste 10km's. Ook reëler imo, qua belading, snelheid, temperatuur etc. etc.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

tja, ik heb zelf een lekker ouderwetse auto zonder computer, vol = vol, elke streep lager is zo'n 10-12 liter dr uit, de laatste +/-8 liter valt de meter weg en gaat het lampje aan, en als t lampje aan gaat en blijft (het knippert eerst even) kan ik nog even rijden, na zo'n 70-100 km past er 43 liter in mn 43 liter tank, dus reed in blijkbaar echt op de laatste liter :P

boordcomputers zijn berucht onbetrouwbaar, de meeste zijn lekker conservatief ingesteld, je kan best nog n stuk rijden als de computer zegt 0 km, of het verstandig is om iets anders te doen dan naar de dichtstbijzijnde pomp rijden.. probably not, zeker niet met n diesel, ontluchten is lastig.. maar er zijn ook auto's geweest (opel astra?) die met 75-100 km bereik resterend volgens de computer, gewoon compleet droog leeggereden waren.. foutje met afstellen van de computer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Lag je verbruik niet gewoon hoger op dat moment waardoor de boordcomputer zichzelf daaraan aanpaste?

Ken een paar personen die altijd doorrijden tot hun auto inderdaad niet meer kan aangeven hoeveel KM er nog gereden kan worden. Het is meestal niet goed voor je motor (prut uit je tank wordt meegezogen) en je loopt uiteraard een aardig risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:42

JvS

Ik heb hem zelf ook

Volgens mij is dat van dat prut een beetje een urban legend. De tank wordt toch van onderaf leeggezogen? Of is het precies het drijvende deel van het prut dat de problemen veroorzaakt? :P

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:29
Hoezo komt er überhaupt prut in je brandstof tank(van een auto dan), mij lijkt dat je er alleen benzine in doet. En benzine is een schoon middel zo uit de pomp. Nooit troebel ofzo.
Misschien heeft het inderdaad aan je verbruik gelegen, was je op dat moment hel rustig aan het rijden en toen je wegreed heb je op het dashoard gekeken(wegrijden kost veel meer brandstof).

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 10:55
Dan werkt de mijne toch wel vrij goed. Als bij mij het lampje aangaat springt de stand ook op ----, maar vlak voor het lampje heb ik dan nog ongeveer 50km te rijden.
Aangezien mijn auto niet zuiniger is dan 1 op 10 schat ik ongeveer nog 5 liter in mijn tank = 50km. Als ik vervolgens klaar ben met tanken gaat er ook een 75(!) liter in de tank, waar maximaal 80 in gaat.
Dus dat zijn altijd dure tankbeurten die ik dan ook het liefst zo min mogelijk doe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die metingen zijn niet betrouwbaar. Onze vorige auto was een Peugeot 407 en die gaf ook onder een bepaald aantal resterende km's alleen '----' weer. De ene keer vanaf 60 km, andere keer vanaf 30. Maar mooi dat we een keer stil stonden zonder benzine terwijl de boordcomputer nog 60km aangaf.

Overigens ter info..ik reed toen niet :P Dus ik mocht duwen :D
alaintje schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 16:56:
Hoezo komt er überhaupt prut in je brandstof tank(van een auto dan), mij lijkt dat je er alleen benzine in doet. En benzine is een schoon middel zo uit de pomp. Nooit troebel ofzo.
Misschien heeft het inderdaad aan je verbruik gelegen, was je op dat moment hel rustig aan het rijden en toen je wegreed heb je op het dashoard gekeken(wegrijden kost veel meer brandstof).
Je rijdt vast geen motor. Vorige keer dat ik mijn brandstoffilter verving.. dat was nodig ook want er zat een troep in :X

[ Voor 46% gewijzigd door Glashelder op 23-12-2011 17:34 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

eeh.. nope? laatst de tankpomp uit mn auto moeten wisselen (pomp die dr in zat was gaar) en van die hele auto is de binnenkant van de tank ongeveer de schoonste plaats die je kan verzinnen, alleen n paar kruimeltjes ongedefinieerd zwart iets.. (zal wel zand ofzo zijn geweest) precies onder de aanzuig-sok van de pomp.. geen liters sludge ofzo.. auto is 21 jaar oud, en die tank zal waarschijnlijk nooit van binnen zijn schoongemaakt..

en stof enzo komt overal wel naar binnen, dus ook in de benzinetank, daar is dus de benzinefilter voor, zodat de boel netjes schoongemaakt word :)

[edit:] de reden dat t bij een benzineauto niet slim is om m leeg te rijden is dat de benzinepomp gekoeld en gesmeerd word door de benzine, als je m vaak droogrijd.. bedenk zelf maar wat dat met de pomp doet.

bij diesels is het nog vervelender, daar mag geen lucht in de brandstofleidingen komen, dus moet er altijd een bodempje in de tank zitten, of je moet het hele brandstofsysteem weer ontluchten..

[ Voor 25% gewijzigd door AlexanderB op 23-12-2011 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:23

Deathchant

Don't intend. Do!

mijn oude 206GTI ging piepen zodra ik rond de 76km resterend had. Ik heb daarna ooit eens 50km nog kunnen rijden ermee, maar ik heb nooit geprobeerd om nog verder te rijden.

Wat mij opviel is dat het aantal km's aftelde tot 28km resterend en daarna verschenen er dus ook streepjes zoals jij.

Ik heb nu een 206RC en ik krijg wederom bij +-70km een piepje met laag brandstof niveau. Aangezien deze RC minder zuinig is dan mijn oude GTI, waag ik het ook niet om te kijken hoe ver ik nog kan rijden.

Het ligt natuurlijk ook eraan wanneer je rijdt. Als jij constant 80km/u op een rechte weg rijdt, kun je natuurlijk langer doorgaan, dan wanneer je vanuit een koude start begint te rijden.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16
Heb het zelf een paar keer getest met onze auto (Opel Agila, 45 liter tank). Als het laatste streepje er staat, brand het lampje en verdwijnt de indicator. Ik heb ooit direct getankt, maar er ging toen maar 34 liter in. Ik had dus nog 11 x 18 km kunnen rijden. Recent gewoon doorgereden. Het laatste streepje begon te knipperen (toen kneep ik hem wel even, het benzinestation was nog 20 km verder...), maar ging er alsnog maar 38 liter in.

Over dat resetten van het gemiddelde; ik reken zelf uit hoeveel km ik heb gereden (kmteller) en meng dat met de liters die ik tank. Ik zit consequent 1 km/liter onder wat de auto zelf aangeeft. Ik geloof dat gemiddelde dus ook niet zo. En word er treurig van, want ik rij 1 op 16, en mijn vriendin in dezelfde auto 1 op 20 :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:31
AlexanderB schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:10:
bij diesels is het nog vervelender, daar mag geen lucht in de brandstofleidingen komen, dus moet er altijd een bodempje in de tank zitten, of je moet het hele brandstofsysteem weer ontluchten..
Da's lang niet bij elke diesel het probleem. Heb beide diesels die ik heb gehad we eens compleet droog gereden - en na vullen en lang starten (leiding weer laten vollopen, denk ik) zonder problemen gestart en weggereden.

Seat Ibiza 1.9SDI en Toyota Corolla 1.4D4D dus. Geen ontluchten nodig. (in elk geval niet die keren dat 'ie droog stond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Bij een waarschuwing zit er volgens mij in ieder geval nog 5 liter in je tank (staat vaak ook in het boekje). Daarbij hebben veel auto`s een afwijking op de meter bij de laatste liters... als ik bij mijn Mitsu steeds 10 liter tank, schiet dat ding op en neer en heb ik niks meer aan die hele indicatie.

Andere truc is het meest ongunstige verbruik x aantal liters van je tank. Zo zit je altijd safe. Mijn auto komt bij sportief/slecht weer/stadsrijden nooit onder de 1 op 12 = 12 x 60 liter = 720 kilometer.

Goed, je houdt altijd wel wat liters speling, maar die moet je ook wel hebben. Je zou maar net in een ongeluk/langzaamrijdend verkeer komen enkele kilometers voor de pomp... :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:44

Tomatoman

Fulltime prutser

In mijn Volvo V70 uit 2007 - met analoge vulstandmeter - heb ik wel eens 78 liter in de 70 liter tank weten te krijgen. Bij het nieuwe model V70 - die digitaal de resterende kilometers aangeeft - heb ik nooit verder durven gaan dan 74 liter in de 70 lieter tank.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Tomatoman schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:33:
In mijn Volvo V70 uit 2007 - met analoge vulstandmeter - heb ik wel eens 78 liter in de 70 liter tank weten te krijgen. Bij het nieuwe model V70 - die digitaal de resterende kilometers aangeeft - heb ik nooit verder durven gaan dan 74 liter in de 70 lieter tank.
Die vat ik even niet; dus de tank in je Volvo is groter dan wat er in de specificaties staat? Mijn 2005 S40 heeft (als het goed is) gewoon een 50ltr tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

vanaalten schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 21:31:
[...]

Da's lang niet bij elke diesel het probleem. Heb beide diesels die ik heb gehad we eens compleet droog gereden - en na vullen en lang starten (leiding weer laten vollopen, denk ik) zonder problemen gestart en weggereden.

Seat Ibiza 1.9SDI en Toyota Corolla 1.4D4D dus. Geen ontluchten nodig. (in elk geval niet die keren dat 'ie droog stond)
ja, oke.. het is voor n behoorlijk deel al opgelost doordat diesels tegenwoordig op de lagedruk kant een opvoerpomp en een retour hebben, zelfde als een benzineauto, dan moet je alleen de lucht uit de hogedruk kant/injectors zien te krijgen.. lang doorstarten is n optie.. nogsteeds niet bevorderlijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Exorcist schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:37:
[...]

Die vat ik even niet; dus de tank in je Volvo is groter dan wat er in de specificaties staat? Mijn 2005 S40 heeft (als het goed is) gewoon een 50ltr tank.
Gaat ook nog wel een paar liter in de vulslang als het goed is. En die kan natuurlijk ook in lengte variëren per auto.. :P

[ Voor 53% gewijzigd door Satch op 23-12-2011 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Satch schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:42:
[...]

Gaat ook nog wel een paar liter in de vulslang als het goed is. En die kan natuurlijk ook in lengte variëren per auto.. :P
Met 8 extra liter heb je een flinke slang :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:44

Tomatoman

Fulltime prutser

Exorcist schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 22:37:
[...]

Ik trek altijd heel hard op, daar wordt mijn auto (en dus mijn dieseltank) vast langer van :P. Maar inderdaad, het scheelt zo 5 liter als je na het afslaan van de pomp doodleuk doorgaat met vullen totdat de brandstof aan de rand van de tank staat.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik vul ook nogmaals nadat het ding afslaat, maar dan past er lang niet zoveel extra bij. Maar goed, een V70 is groter dan een S40 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:29
Glashelder schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:32:
Die metingen zijn niet betrouwbaar. Onze vorige auto was een Peugeot 407 en die gaf ook onder een bepaald aantal resterende km's alleen '----' weer. De ene keer vanaf 60 km, andere keer vanaf 30. Maar mooi dat we een keer stil stonden zonder benzine terwijl de boordcomputer nog 60km aangaf.

Overigens ter info..ik reed toen niet :P Dus ik mocht duwen :D

[...]

Je rijdt vast geen motor. Vorige keer dat ik mijn brandstoffilter verving.. dat was nodig ook want er zat een troep in :X
Ik rijd brommer O-) . Maar daar smeer je in de tank en naja dan blijft er misschien wel sludge achter als je hem wat langer stil laat staan of teveel smeert maar bij het tanken komt er zo'n harde straaal uit de benzinepomp dat dat wel weer oplost hoor. En naja je hebt alsnog een benzine filtertje ja.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:16
Dat bijvullen doe ik ook wel eens, maar ik kom nooit verder dan een halve liter extra... Hij weigert dan gewoon en het loopt bijna langs de auto naar beneden.. Klein autootje kennelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:53

BM

Moderator Spielerij
Tomatoman schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 23:07:
[...]

Ik trek altijd heel hard op, daar wordt mijn auto (en dus mijn dieseltank) vast langer van :P. Maar inderdaad, het scheelt zo 5 liter als je na het afslaan van de pomp doodleuk doorgaat met vullen totdat de brandstof aan de rand van de tank staat.
Erg leuk als je diesel rijd die er op die manier via de ontluchtingslangen weer uit komt klotsen. Leuk spul om op de weg te hebben liggen :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:21

Mx. Alba

hen/die/zij

Ik heb een Prius en ik vind het volgende heel curieus:

Als er nog ongeveer 5 liter benzine in de tank zit dan gaat het laatste blokje van de brandstof-indicator knipperen, geeft hij een waarschuwingspiepje, en komt er "bijtanken" op het beeldscherm te staan. Tot zover niets vreemds aan de hand. Maar het gebeurt heel vaak dat de omslag van "één blokje over" naar "bijtanken" gebeurt terwijl ik puur elektrisch aan het rijden ben en dus geen benzine aan het verbruiken ben. :?

In de Polo van mijn vrouw zit trouwens een ontluchtingspal die je met het tankpistool kunt bedienen. Als je tankt tot de afslag gaat er zo'n 40 liter in. Als je dan een aantal keer die ontluchter opent en weer doortankt, kan er zo 10 liter extra bij...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Zo`n sensor kan getriggerd worden door een drempel/gat/bocht in de weg, waardoor er wat extra klotst in je tank :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Flesdop schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 17:18:
Dan werkt de mijne toch wel vrij goed. Als bij mij het lampje aangaat springt de stand ook op ----, maar vlak voor het lampje heb ik dan nog ongeveer 50km te rijden.
Aangezien mijn auto niet zuiniger is dan 1 op 10 schat ik ongeveer nog 5 liter in mijn tank = 50km. Als ik vervolgens klaar ben met tanken gaat er ook een 75(!) liter in de tank, waar maximaal 80 in gaat.
Dus dat zijn altijd dure tankbeurten die ik dan ook het liefst zo min mogelijk doe...
Dat zegt ook niet zoveel, gezien ik niet z'n zin heb om voor te schieten voor m'n werk (op kantoor is een tankpas en ik rijd afentoe met verschillende auto's heel Nederland door) had ik er ook nog wel een handje van door te rijden tot ie echt leeg was.

Vaak al ging het lampje branden en ik reed nog 20 kilometer door kon er zo nog wel 5 liter bij (bijvoorbeeld berlingotjes) of meer dan 10 liter (Mercedes sprinters) maar ook bij personenauto's ging dat altijd prima, dan zat er nog best wel wat liter in.

Tot ik een keer meer in een auto ('nieuwe Renault Twingo) heb getankt dan er officieel in zou moeten kunnen, zonder door te tanken na de eerste afslag van het vulpistool! Dat was best flink meer terwijl de auto gewoon vlak stond etc. Toen ben ik wel gestopt met het echt leeg rijden van autos want stil komen staan langs de snelweg lijkt me niet ideaal.

Maw. het hangt erg van je auto af, wat voor auto heb je? en natuurlijk je rijstijl, was deze beide keren gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0stradamus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Ik heb een 8 maanden oude VW Sharan. Deze geeft gaf altijd netjes digitaal aan dat ik nog 70km kon rijden bij de eerste indicatie van een bijna lege tank. Analoog stond de wijzer dan net iets in het rood.
Nu reed ik 1ste kerstdag om 01:00 op de A12 en ik kreeg weer netjes de melding "Range 70km". Gelukkig, dacht ik, want langs de snelweg is er pas over 30km een tankstation... 5km later stonden we zonder benzine op de vluchtstrook. Digitaal stond er "Range 60km" en analoog 25% in het rood.
Terwijl we met zijn alle vertwijfeld naar de meter zaten te staren, ging er iedere minuut 5km range vanaf, al draaide er geen motor...
Enige verschil met andere keren was: het was de eerste rit met winterbanden, pffff
Nu had ik wel minder range verwacht, omdat het nog 8c+ was, maar had wel gedacht dat er actief naar de brandstofinhoud werd gekeken. Zowel digitaal als "analoog" gaf het verkeerd aan.
Vertrouwen in brandstofindicatiemeter = 0
Met dank aan de langsrijdende ANWB meneer die een paar liter benzine voor een paar euro's erin heeft gegooid _/-\o_ Die mazzel had ik dan weer wel!

Als ik het echt allemaal van te voren wist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB

AlexanderB

7800 rpm

anders had je n pokkeeind kunnen lopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0stradamus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
ik was al onderweg in de hoop dat er nog iets open was bij de eerste afslag (1,5km) toen ik gebeld werd door mijn vriendin dat er een heeeeel erg aardige meneer van de ANWB was gestopt... Op mijn terugweg naar de auto stopte de beste man nog om door te geven dat hij de dames achter de kachel had gezet in de weer functionerende auto. Hij ging een shoarmatje halen op onze kosten :)

Als ik het echt allemaal van te voren wist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14:15
Ik zie het nut er niet van in om altijd tot de laatste druppel op te rijden. Als er een kwartje of nog een achtste in de tank zit, tank ik gewoon. Ik ga er geen sport van maken om die cl extra winst te maken door een lager verbruik omdat de tank bijna leeg is.

Je moet maar eventjes wat hellend geparkeerd staan en je motor slaat niet meer aan omdat de benzine/diesel zich langs de "verkeerde" bevindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:21

Mx. Alba

hen/die/zij

Tsja, als mijn benzine helemaal op is kan ik nog 2km rijden op de accu dus ik zit er niet zo heel erg over in ;)

Toch is het meeste wat ik ooit in mijn tank heb kunnen gooien 45 liter, terwijl de nominale inhoud 45 liter is en er theoretisch maximaal 53 liter en in de praktijk 48 liter. Meestal gaat er 40-42 liter in; ik tank over het algemeen bij de eerste gelegenheid nadat de boordcomputer "bijtanken" aangeeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Mx. Alba op 31-12-2011 13:43 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:52
Mijn golf heeft ook altijd andere waardes en die zijn te beinvloeden door uw rijstijl.

Als ik op het einde heel rustig rij kan ik met de volgende tank 1100 km doen (NOT).
Als ik op het einde van de tank heel sportief rij (nja, diesel :p) dan kan ik maar 600 km doen.

In de praktijk is het tach altijd ergens rond de 850km. Geloof de metertjes niet zo :).

2 km elektrisch is echt niks, heb een tankkaart en mag niet zomaar overal tanken.
Enkel Total en Shell (Shell is hier in de weide omtrek niet te bespeuren).
Probeer gewoon altijd op tijd te tanken, omdat ik 160km/dag moet rijden naar mijn werk.

[ Voor 25% gewijzigd door Engineer Stewie op 31-12-2011 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Laatst online: 21:09

Galois

1811 - 1832

Mijn Corsa heeft volgens fabrieksopgaaf een tankinhoud van 44 L. Kwam ooit een keer geen tankstation tegen op vakantie en de tank goed leeg gereden. Er ging toen zelfs bijna 46 L in. ???

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:56

Aight!

'A toy robot...'

Galois schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 08:34:
Mijn Corsa heeft volgens fabrieksopgaaf een tankinhoud van 44 L. Kwam ooit een keer geen tankstation tegen op vakantie en de tank goed leeg gereden. Er ging toen zelfs bijna 46 L in. ???
Reserve tank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Galois schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 08:34:
Dat is nog niks, ik heb volgens fabriek een 45 liter tank, als het laatste lampje uit is en de BC 0 km aangeeft dan kan ik er 45L in krijgen, maar met wat geduld krijg ik er makkelijk 5L bij.

Ik durf het zelf niet (aangezien het diesel is), maar iemand die ik ken heeft dezelfde auto en zegt dat je nog makkelijk 100 km door kan rijden als bc 0 km aangeeft, alleen dat is lastig inschatten :+

Vaak is de tank een stuk groter, vulgat en het brandstofsysteem kan nog wel wat extra ruimte geven.

[ Voor 6% gewijzigd door Megamind op 06-01-2012 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik rijd altijd tot de tank nog 1/8e vol is en dan zoek ik een pomp op.. Meestal gaat er dan 38-40L diesel erin op een 45L tank.
Heb wel eens doorgereden tot de teller nog 10km resterend aangaf en dan ging er ruim 44 liter in..
Durfde niet door te gaan tot de 0 :)

Ook als ik weet dat ik een langere rit voor de boeg heb en dat ik onderweg zou moeten tanken dan tank ik al voordat ik de grote weg op ga bij ons in de buurt, heb echt geen zin om onderweg nog te moeten stoppen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Om deze vraag te kunnen beantwoorden heb ik serieus al eens gespeeld met de gedachte om een jerrycan mee te nemen en de tank eens een keer leeg te rijden :D

Maar ja, dat gaat dan ook wel weer een beetje ver.

Ik kan sowieso nog 40 kilometer rijden op de reservetank. Dan kan ik 54 liter tanken, terwijl mijn officiele tankinhoud 60 liter is. Dus blijkbaar kan ik dan nog wel wat verder doorrijden.

De boordcomputer geeft streepjes aan vanaf 90 km resterend (gemiddeld, gaat op tankinhoud).

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:07
Ik stond laatst zonder benzine... :X
Stond 600km op de dagteller en ik rijd nooit minder dan 1:17, terwijl de tankinhoud 36 liter is. Moest dus net kunnen, maar niet dus.
Gesleept naar het benzinestation, bleek dat er maar 33,5 liter inging? :?

Ik hou er vanaf nu dus maar rekening mee dat ik een tank heb van 34 liter en dat ik bij 550km toch echt moet gaan tanken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
zeeg schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:18:
Ik stond laatst zonder benzine... :X
Stond 600km op de dagteller en ik rijd nooit minder dan 1:17, terwijl de tankinhoud 36 liter is. Moest dus net kunnen, maar niet dus.
Gesleept naar het benzinestation, bleek dat er maar 33,5 liter inging? :?

Ik hou er vanaf nu dus maar rekening mee dat ik een tank heb van 34 liter en dat ik bij 550km toch echt moet gaan tanken.
Hoe gooi jij vol? Want als je langzaam opvult dan kan er vaak meer in, het vulpistool slaat vrij snel af. Kost je wel enorm veel tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Bij mijn Alto gaat het lampje branden wanneer het laatste streepje in beeld komt. Er zit dan nog 5 liter brandstof in de tank(35liter tank) Vervolgens gaat het laatste streepje knipperen wanneer er nog 3 liter in de tank zit.
Het meeste wat ik ooit heb kunnen tanken was 33liter. Je hoort de brandstof dan ook tot aan de rand van de vulopening klotsen.

Ik probeer altijd bij het aangaan van het lampje te tanken, maar in mijn achterhoofd weet ik, dat ik iig. nog 50km kan rijden('s winters 1:17). In Nederland is dat genoeg om een aantal tankstations op te kunnen zoeken.
ik merk niet dat de tank leeg raakt, maar er zijn andere altorijders die claimen dat hun auto afslaat bij het rijden op (mini) rotondes, wanneer het brandstof lampje brand.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:49

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Als bij mijn auto 0KM wordt aangegeven dan kan ik nog minimaal 20km rijden (moest wel want eerder was er geen tankstation in de buurt ;))

Skoda Octavia Combi 1.6MPI

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09-06 21:10

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Als mijn lampje gaat branden, heb ik nog 120-80 km volgens de boordcomputer te gaan. Als hij gaat knipperen en piepen nog 20+km (f*cking irritant dat gepiep), meestal tank ik +/-33 liter, en het lampje gaat branden zodra hij op 3/4e is. Meestal tank ik als hij gaat branden, en ik kan erg goed inschatten waar op de route ik kan tanken, zodat ik altijd kort na het branden tank.
Soms overigens als de tank nog half vol zit, maar dan ga ik naar Duitsland oid, en omdat ik 'n buitenland m'n tankpas niet kan gebruiken, ga ik graag met 'n volle tank de grens over.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-05 13:27
Volgens mij kan je toch zeggen wanneer het lampje brand dat je dan nog ongeveer 100km kan rijden mits je rechtervoet normaal is.

Heb dat nu in alle auto's gehad die ik heb gereden (astra, fiesta, megane en ook 350z).
Overigens tank ik meestal op vaste dagen en brand dus bijna nooit het lampje (kortings dagen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eagle Creek

Eagle Creek

Breathing security

Topicstarter
Als het vulpistool afslaat, doet hij dit dan later nog een keer? Ik zou best namelijk wel eens een paar liter meer willen tanken als de prijzen gunstiger zijn (zag onlangs al 1.94 voor een litertje, nou daar krijgt een paard de hik van :+), maar ik wil natuurlijk niet dat het uit m'n tank stroomt :p. Is dat gewoon een kwestie van zelf goed opletten, of?

Verder merk ik aan de reacties alhier dat de indicatie nogal verschilt. Het is zeker niet mijn intentie om tot de laatste liters te gaan (je weet nooit of je opeens om moet rijden of in een file komt), maar ik probeer gezien de prijs toch wel een beetje rekening te houden met waar ik tank (pomp thuis vs pomp bij werk scheelt toch al gauw 7 ct de liter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Eagle Creek schreef op maandag 16 januari 2012 @ 10:57:
Als het vulpistool afslaat, doet hij dit dan later nog een keer? Ik zou best namelijk wel eens een paar liter meer willen tanken als de prijzen gunstiger zijn (zag onlangs al 1.94 voor een litertje, nou daar krijgt een paard de hik van :+), maar ik wil natuurlijk niet dat het uit m'n tank stroomt :p. Is dat gewoon een kwestie van zelf goed opletten, of?

Verder merk ik aan de reacties alhier dat de indicatie nogal verschilt. Het is zeker niet mijn intentie om tot de laatste liters te gaan (je weet nooit of je opeens om moet rijden of in een file komt), maar ik probeer gezien de prijs toch wel een beetje rekening te houden met waar ik tank (pomp thuis vs pomp bij werk scheelt toch al gauw 7 ct de liter).
Helaas slaat ie nogal vaak af :+ Maar je moet eigenlijk het ontluchtingsnippeltje indrukken, dan slaat ie niet zo snel af.
Pagina: 1