Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

compatibiliteit serveronderdelen

Pagina: 1
Acties:

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:07
Hallo,

Voor het samenstellen van een server heb ik wat extra hulp nodig.
Hier de link voor de onderdelen die nu op de lijst staan om te bestellen.

Op deze server komt Small business server 2011 te draaien, daarbij dus ook exchange 2010. Het is later ook de bedoeling sharepoint te gaan gebruiken. in eerste instantie werken er 5 gebruikers die dit gaan gebruiken als fileserver en mailserver.
De 4 harde schijven komen in raid-5 te draaien voor wat snelheid en veiligheid.
Bij onderdelen voor een werkstation zijn vaak QVL lijsten te vinden om na te gaan of alle onderdelen goed samenwerken, echter kan ik dat niet vinden bij dit moederbord of geheugen.

Eigenlijk heb ik 2 vragen:

1. Gaat deze server met de huidige configuratie werken? daarmee bedoel ik onderdelen compatibel?

2. Is deze server krachtig genoeg aangegeven taken tot maximaal 10 gebruikers?

Tips natuurlijk altijd welkom!

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-11 14:47
Als ik je een tip mag geven dan zou ik in jou geval voor een instap HP/Dell server gaan met onderhoudscontract.

Deze zijn zelfs gewoon bij Azerty te koop.

Qua vergelijkbare storage ben je wel duurder uit. Maar enterprise-grade disks zijn uitvoerig getest en met het hardwarecontract is een schijf wissel ook zo gedaan. Een extra bijkomend voordeel is dat het de schijven langer beschikbaar zijn.

Want wat als er in je zelfbouw server over 4 jaar een schijf kapot gaat en die WD's niet meer geleverd worden?

Bedrijven zoals HP en Dell hebben er hun werk van gemaakt om servers te bouwen, je betaalt extra maar dat extra betaal je vooral voor een stuk zekerheid. Je weet dat alles gewoon werkt met elkaar en mocht er iets klappen heb je een partij klaar staat en je (mits tegen betaling) kan helpen.

P.S. Heb je ook al over een back-up nagedacht? RAID is namelijk redundant, geen back-up :)

[ Voor 4% gewijzigd door Appel op 23-12-2011 13:51 ]

• Headshot_NL
Nee ik weet dat Raid geen backup is, maar mocht het voor gaan komen dat een schijf er mee stopt kun je tijdelijk verder. Een online backup programma zal dan geïnstalleerd worden.

Ik zal eens gaan kijken naar een HP server met vergelijkbare specs.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v154 + HW P1

Verwijderd

Headshot_NL schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 18:56:
Nee ik weet dat Raid geen backup is, maar mocht het voor gaan komen dat een schijf er mee stopt kun je tijdelijk verder. Een online backup programma zal dan geïnstalleerd worden.
En wat nu als er 2 schijven tegelijk falen of de boel afbrand? Juist. Dan ben je alles kwijt.

Je eigen server samenstellen is imo, vragen om problemen. Als thuisgebruiker is het goedkoper ja. Maar als je mensen in dienst hebt om de server te onderhouden dan gaat dat je alleen maar geld en gezeik kosten. Niet doen.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-11 14:41

Madrox

Oh, Pharaoh!

Die hardisks zijn wel prijzig zeg. Heb hier 6 WD blues in raid-5, 2jr draaien en heb 1x een rebuild gedaan. Allemaal nog gezond. voor dat geld koop je 7 "normale" disks, leg er drie op de plank als reserve, lijkt me veel handiger.

Dit type geheugen kan je kiezen als je bij Intel een server samenstelt met dat moederbord:
http://azerty.nl/producte...ebufferd-ecc-intel-m.html
Het is een 4GB reepje, precies wat je nodig hebt. Van Kingston beginnen ze bijna allemaal met:
KVR1333D3E9 . . . .

Je kan zelf ook met die Intel server tool stoeien:
http://www.intel.com/cont...server-board-s1200bt.html
Staat nog veel meer geheugen, wat erbij past.

MIjn tip? Draai twee RAId-5 arrays en mirror die ;)
(kan vanaf zes disks)

[ Voor 60% gewijzigd door Madrox op 24-12-2011 10:33 ]

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Headshot_NL
Hier de configuratie die ik met HP onderdelen heb kunnen maken. Volgens mij moet dit voldoende zijn voor de taken die er mee gedaan moeten worden.
Daarbij komt nog een 3-jarig care pack van HP en Acronis online backup (1TB).

Pagina: 1