Laptop moederbord jack kapot, geen geluid meer door speakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09-09 00:56
Ik heb een Toshiba Satalite Pro A120 van ruim 5 jaar oud. Werkt prima op het geluid na. Ik struikelde over mijn headset kabel waardoor de koptelefoon-ingang (de jack) stuk is gegaan. Heel stom natuurlijk.

Nu denkt mijn laptop nog steeds dat ik een koptelefoon in mijn laptop heb zitten waardoor er geen geluid meer door de speakers komen. Is er een mogelijkheid om software-matig het geluid weer door de speakers te laten lopen?

Ik draai linux (ubuntu 11.10) en heb al gerommeld met alsamixer, wat dit niet kan veranderen. Ik weet niet of dit hier thuis hoort, het is waarschijnlijk een hardware-matige trigger denk ik.

Ik ben best handig dus ik heb de laptop open gemaakt (garantie is sowieso verlopen) om het eens van dichterbij te zien. Zo heb ik wat foto's kunnen maken.

Jack ligt half open

Jack lag los op moederbord, dus weggehaald en dan blijft dit over

Hoe krijg ik weer geluid door mijn speakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 19:55
Het is op de foto niet duidelijk te zien, maar door het plaatsen van de jack verbreek je een contactje waardoor de speakers afgekoppeld worden. Deze contactjes moeten dus weer doorverbonden worden.

plaatjes op: Wikipedia: TRS connector

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Bedankt voor de korte maar krachtige uitleg. Ik begrijp het idee er nu acher. Maar het is mij nog niet duidelijk hoe ik die contactjes weer met elkaar verbind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Normaal gesproken zijn in de 'ruststand' (dus zonder jack geplaatst) twee contactjes verbonden. nu blijkbaar niet meer, dus als er iets afgebroken is zal er gesoldeerd moeten worden, anders is het een kwestie van terugbuigen. Maar zoals gezegd; de foto's zijn niet duidelijk genoeg.
voorzichtige gok: Aan de rechterkant op de eerste foto lijken twee armpjes te zitten, best mogelijk dat dat de betreffende contactjes zijn, probeer die eens met iets niet geleidends tegen elkaar te duwen.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Of juist iets van een schroevendraaier ertussen waarbij je ze beide verbindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Oke, dit ga ik vanavond proberen (moet nu weg). Het was me ook niet helemaal duidelijk welke contactjes je bedoelde. De foto's zijn genomen met mijn telefoon dus niet ideaal om van dichtbij foto's te maken.

Het zijn inderdaad pinnetjes. Die zitten aan weerszijde waar eerst de jack socket nog zat. Wat ik vanavond ga doen is:

1) met een geleidend voorwerp (schroevendraaier oid) ze te verbinden.
2) als dat niet werkt, buigen.
3) als dat niet werkt solderen. Er is ruimte voor volgens mij.

Dat lijkt me dan de beste aanpak?

Ik hou jullie op de hoogte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Viper® schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 14:05:
Of juist iets van een schroevendraaier ertussen waarbij je ze beide verbindt
Schroevendraaiers en contacten onder spanning vind ik niet echt een goede combinatie, je zet zomaar spanning op delen die daar geen behoefte aan hebben.
(zegt Tens die regelmatig op die manier een PC aanzet :S )

Een vaste hand, en weten wat je doet is in zo'n geval wel noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Volgens mij staat er zeer lage spanning op de 2 contacten die je headset aansturen. Als je er geen jack plug in hebt zijn ze verbonden en gaat de spanning naar je speakers.

Om het even te testen zal het kort verbinden met een schroevendraaier geen probleem zijn in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Viper® schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 14:21:
Volgens mij staat er zeer lage spanning op de 2 contacten die je headset aansturen. Als je er geen jack plug in hebt zijn ze verbonden en gaat de spanning naar je speakers.

Om het even te testen zal het kort verbinden met een schroevendraaier geen probleem zijn in mijn ogen.
De geluidsuitgang zal je niet meteen opblazen als je die per ongeluk even kortsluit idd, een verbinding met iets anders op het mobo (bv de 5V van het mobo naar de min van de geluiduitgang) lijkt me niet wenselijk, vandaar: liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Niet online
Ik ga er niet vanuit dat hij de grootste maat platkop schroevendraaier pakt en deze over z'n hele printplaat drukt :P

maar alles is mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WilliamP
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-09 17:50
Een goedkope geluidskaart kan een oplossing zijn.
(kost 30 euro ofzo)

edit:
Ik zeg niks, het is een laptop xD

edit 2:
het kan trouwens wel: Eminent EM3751 USB Audio Blaster

Wel een beetje onhandig, maar het werkt wel.

[ Voor 72% gewijzigd door WilliamP op 23-12-2011 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Bedankt voor de suggesties. Ik zal zorgvuldig te werk gaan ;)
WilliamP schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 15:42:
Een goedkope geluidskaart kan een oplossing zijn.
(kost 30 euro ofzo)

edit:
Ik zeg niks, het is een laptop xD

edit 2:
het kan trouwens wel: Eminent EM3751 USB Audio Blaster

Wel een beetje onhandig, maar het werkt wel.
Het gaat mij erom dat ik het geluid weer door de -interne- speakers kan laten lopen. Toevallig heb ik al een USB geluidskaart, die ik ga gebruiken indien ik de headset wil gebruiken. Toch bedankt voor de tip :)

Ben nu aan het werk. Wordt pas vanavond voordat ik dit ga proberen.

[ Voor 0% gewijzigd door delta1 op 23-12-2011 18:28 . Reden: interne speakers* ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delta1
Goed nieuws! Hij doet het weer! Een metalen voorwerp er langs halen hielp niet echt in eerste instantie. De contactjes iets verbogen en in eens BOEM Metallica - Nothing Else Matters door de speakers.

Misschien leuk om te vermelden dat dit 2 jaar geleden gebeurd is en ik al die tijd zonder geluid van mijn laptop gebruik heb moeten maken. Het was al deze moeite waard.

Bedankt mensen! Mijn dank is groot
Pagina: 1