Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderhavecn
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-04 20:27
Sinds kort heb ik een Asus P8Z68 moederboard met daaraan een RAID 5 setup via Intel Rapid Storage.
Ik gebruik daarvoor 3 schijven.

Nu heb ik gisteren mijn bios bijgewerkt naar een nieuwe versie (0902 naar 1101) en werkt mijn RAID niet meer. De Intel software lijkt de schijven nog wel te kunnen zien, maar niet als onderdeel van de RAID.

Op de plaatjes kan je de 2 overige 1.8TB schijven zien die onderdeel van de RAID horen uit te maken.

Afbeeldingslocatie: http://vanderhave.cn/raid/raid01.png
Afbeeldingslocatie: http://vanderhave.cn/raid/raid02.png

Als ik via Disk Management van Windows 7 de disks probeer te krijgen, zie ik eerst onderstaande dialoog. Ik kies hier Cancel omdat ik anders bang ben dat mijn RAID definitief byebye is.

Afbeeldingslocatie: http://vanderhave.cn/raid/raid03.png
Afbeeldingslocatie: http://vanderhave.cn/raid/raid04.png

Weet iemand hoe ik mijn RAID setup weer terug kan krijgen zonder m'n data te verliezen?
Bij voorbaat dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sowieso niet in Windows gaan klooien, maar die RAIDarray herstellen in de RAIDbios, dan heb je met wat geluk gewoon de array terug zoals hij moet zijn. Anders kun je hem in elk geval opnieuw aanmaken en een backup terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderhavecn
De RAID bios biedt nog minder opties dan de Windows tools en klaagt over hetzelfde.
De 3 disks zelf worden herkend in de reguliere bios, de raid bios en in de Windows tool, maar op 1 na zijn ze geen onderdeel van de RAID.

Ik vind het ook zo vreemd dat ik niet handmatig kan aangeven dat die 2 disks de 'missing disks' zijn.

Een recente backup heb ik helaas niet. Zal toch betekenen dat ik een hoop data ga verliezen.

[ Voor 12% gewijzigd door vanderhavecn op 23-12-2011 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Maar meer opties heb je toch niet nodig dan opnieuw die schijven aan de array toekennen? Ik heb dat vaker gewoon goed zien gaan, maar ook wel eens fout.

Als je geen backup hebt dan heb je pech ben ik bang. Misschien dat je dan nog met RAIDreconstructor oid aan de slag kan gaan als je nog wat data terug wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brederodekater
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-06 17:02
Misschien is het een idee om de BIOS weer terug te zetten naar de oude versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderhavecn
Via de RAID bios kan ik alleen een array maken of verwijderen. Niet het toekennen van nieuwe schijven.

Het terugzetten van de oude bios heb ik ook geprobeerd, maar gaf geen beterschap.
Bij het updaten van het BIOS zijn de instellingen ook weer naar het oude terug gezet. Dus mogelijk dat er nog een setting verkeerd staat. Ik zou alleen totaal niet weten welke.

Blijf het vreemd vinden dat ik niet handmatig tegen de interface kan zeggen dat de missende schijven die 2 specifieke disks zijn.

Ik begin me bijna meer zorgen te maken dat m'n controller er de brui aan geeft, dan dat de data op m'n schrijf daadwerkelijk corrupt raakt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Je kunt een array maken met die disks, dan zou hij die met wat geluk automatisch weer aan de array moeten koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderhavecn
1 van de disks zit dus nog in die array, de andere 2 niet meer.
Ik ontkom er dan niet aan om de array (en daarmee de data op die disk) eerst te moeten verwijderen.

Anyway, ik zou gewoon een losse RAID kaart erin moeten hebben. Die zou wat minder makkelijk van slag moeten raken als ik m'n bios update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 141365

Bios terug flashen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-06 16:44

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Gewoon opnieuw de array maken met dezelfde instellingen maar NIET initialiseren.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderhavecn
Zie eerder antwoord. Maakt geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-05 18:39
Ik had heb weer een raid 5 probleem. 2 (van de 5 disken) kadoek Toen was alles read only
En toen alles weg Volume perongeluk weggegooid .
Gelukkig heeft Synolygy het weer kunnen fixen.
Nou rebuild was beina klaar toen weer pats 2 disken weer uit geklapt uit de raid 5.
Ben data met de hand aan het overzetten naar losse disken.
Dan reset factory defaults.
is het advies wat synology ook geeft.
Maar tja waar gooi je 6TB aan data even op.
Gelukkig had ik nog 2 2 TB hdd.
maar ik ken je gevoel Misselijk van binnen werd ik moest beina overgeven.
Het gevoel al je al je foto's kwijt bent.
heb nu een 2 TB disk om de belangrijke dingen van me raid 5 te backuppen (weekelijks)

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mensen nogmaals.

Raid is geen backup.
Sluit een externe usb disk aan op belangrijke zaken te kunnen backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanderhavecn
Wat Viper zegt.

Ik had alleen gehoopt dat een RAID de boel er stabieler op zou maken. Ik lijk nu met het tegendeel geconfronteerd te worden.
Voorlopig de BIOS maar niet updaten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik heb m'n bios vaak zat geupdate met een RAIDarray. De kans dat er wat mis gaat hou je altijd, maar meestal werkt het gewoon prima. Backups maken is altijd verstandig.
Pagina: 1