Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.s
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 26-06 22:02
Hey mede-tweakers,

Ik heb een vraagje, ik heb de Gigabyte GA-X58-UD5 + Core i7 X980 echter, als ik de pc opstart staat er als ik gelijk in de bios ga dat de cpu dik 80 graden al is, dit lijkt me vrijwel onmogelijk, ten eerste kan zoiets niet in een kwestie van 10 seconden zo warm worden terwijl alles goed is aangesloten, fan werkt en alles, ik heb wel een nieuw moederbord, hiervoor een andere, deze gaf wel gewoon aan dat de processor 23 graden ongeveer was. Nu denk ik persoonlijk dat de bios ge-update moet worden maar ik ben bang dat mocht hij toch echt dik 80 graden warm zijn dat ik de processor naar de knoppen help en dit was niet bepaald een goedkope processor!

Dus mijn vraag: heeft er iemand ervaring met dit bord en weet hij of zij dat de bios van dit bord inderdaad eerst ge-update moet worden?

Gr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 15:26
Ik zie in de changelog van de BIOS nergens fix staan voor de temperaturen. Ik denk dat je de koeling er niet goed op hebt zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.s
Hmm, maar, het lijkt mij nogal onmogelijk dat de cpu binnen 10 seconden al op 89 graden staat, dit is nog sneller dan als je een motor start en deze voor een minuut lang in de allerhoogste toeren laat lopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je niet koelt, dan kunnen de temps aardig snel omhoogschieten hoor. Er is natuurlijk maar bijzonder weinig materiaal om op te warmen, dus als je daar wat stroom doorheenjaagt, dan gaat het vrij vlot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d4jo
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07 11:32
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een UD4 + i7 920 deze werd bijna 90C! Mijn Mugen II Rev. B zat niet goed genoeg gemonteerd, ik moest de schroefjes nog wat verder aandraaien. Nu zijn de temps ~40C.. Ik zou de koeling (pasta) eens checken en kijken of alles netjes is uitgesmeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-07 22:55
Als je een nieuwe aftermarket koeler bij heb gekocht, check dan even of je de beschermings folie wel hebt verwijdert. Had ook een keer een vriend die klaagde over te hoge temperaturen, kwam hij er uiteindelijk achter dat het plastic van de verpakking nog tussen de koeler en de cpu zat _/-\o_

En de vergelijking met een motor is niet geheel relevant, aangezien een motor zoveel honderd kilo aan ijzer of aluminium heeft die eerst opgewarmd moet worden :) een cpu heeft een zeer lage massa en als de warmte niet weg kan is dit ook zo opgewarmd. Daarnaast wordt deze door elektra opgewarmd, en zoals we wel weten werkt elektriciteit rap! Voor diegene die hier aan twijfelen druk de sigaretten aansteker in je auto maar een halve seconde in, druk hem daarna uit en hou dan je vinger er tegenaan. Ik kan je vertellen die is al meteen gigantisch heet :+

[ Voor 48% gewijzigd door Solid_Aapie op 23-12-2011 10:59 ]

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265941

Meteen na de start lijkt me zeer onwaarschijnlijk, zelfs zonder koeler. Denk haast dat je een brakke temp sensor hebt of dat ie verkeerd uitgelezen wordt.

Probeer het eens met een losse sensor te meten als je hier de beschikking over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.s
De koeler zat inderdaad niet goed gemonteerd, nu die goed gemonteerd zit is die 28 graden, al lijkt het me nog zeer onwaarschijnlijk dat die 80 graden moest kloppen.. dat is inderdaad zoals SuperRat zegt zonder koeler al nauwelijks haalbaar in 10 seconden, maar goed.. Probleem opgelost dus.. Bedankt allemaal! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 15:26
l.s schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:57:
De koeler zat inderdaad niet goed gemonteerd, nu die goed gemonteerd zit is die 28 graden, al lijkt het me nog zeer onwaarschijnlijk dat die 80 graden moest kloppen.. dat is inderdaad zoals SuperRat zegt zonder koeler al nauwelijks haalbaar in 10 seconden, maar goed.. Probleem opgelost dus.. Bedankt allemaal! :)
d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Signex
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-06-2021

Signex

Crazy of the North

Goed om te weten, krijg de zelfde moederbord, zal ik in de gaten houden dat mijne dan ook goed gemonteerd word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-02 21:14

millman

6708Mhz @ -185c

l.s schreef op vrijdag 23 december 2011 @ 11:57:
Fijn dat het weer werkt, maar ik wil even tegenspreken dat het niet mogelijk zou zijn om binnen 10 sec de 80 graden+ te bereiken. Als je koeler niet goed gemonteerd is (of er zit er geen op) komt de temp bij mij in bios al over de 80c met een reboot (loop) tot gevolg en dat is bij 6-core chips heel normaal..

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1