Draadloos bestuurd RGB-LEDsysteem maakt herrie

Pagina: 1
Acties:

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 30-09 11:31

Singular1ty

EV Evangelist

Topicstarter
Even een apart topic omdat ik nog geen zinnige reacties kreeg in het LED-ervaringen topic...

Bij de verbouwing bij mijn pa thuis heeft de aannemer onlangs een strip RGB LEDs van ongeveer 3 meter laten aanleggen in de slaapkamer waarvan de kleur en helderheid kan worden aangepast met een IR-afstandsbediening. Romantisch enzo. Pa lief heeft hier een whopping 500 euro voor betaald, dit is wel inclusief aanpassingen aan het plafond om de boel netjes weg te werken. De boel werkt op zich goed, maar er zijn een aantal dingen die me mateloos storen. Volgens mij zou een beetje Tweaker het net anders hebben aangepakt dan deze lui:

- Bij zekere kleuren en intensiteiten begint er iets ontzettend onaangenaam te zoemen, ik vermoed coilwhine van een potmetertje of iets dergelijks (ben geen elektrieker, dus pardon me als ik het verkeerd zeg :/)

- Het hele systeem hangt aan een generieke 70W 12V voeding met een vreselijk lullige 40mm fan erin. Zodra je de intensiteit van de LEDs opschroeft begint dat ding storend luid te blazen.

Goed, nogmaals, ik ben dus geen expert, maar als je een 500 euro neerlegt voor een LED-systeem mag je toch wel verwachten dat het allemaal correct en geruisloos werkt? Vooral gezien het geheel in een slaapkamer word toegepast, kan je het naar mijn mening niet maken om met materiaal aan te komen dat bij normaal gebruik een goddeloos kabaal veroorzaakt. Ik heb al voorgesteld een goedkoop doch stil PC-voedinkje aan te passen om van dat rare 70W-ding af te komen, want daar heb ik dan nog wel enigzins verstand van, maar wat die jankende variabele weerstanden of wat het ook zijn betreft kan ik wel wat input gebruiken. Vooral gezien het geheel met een afstandsbediening werkt.

Wie heeft er een idee wat ik daar aan kan doen? En ik zie zelf geen bezwaar tegen het gebruiken van een computervoeding in het systeem omdat die ruim voorhanden en stil zijn, maar misschien zie ik nog iets over het hoofd, so let me know. Tevens, graag jullie mening over de prijs van 500 euro die aan een dergelijk resultaat heeft gehangen :/

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Neem een laptopvoeding ipv een pc voeding, die zijn veel efficienter. Maar idd, dat gezoem is waarschijnlijk coilwhine. Van een spoel (coil...) die niet fatsoenlijk in de hars zit.
Waarschijnlijk werkt het instellen van de kleuren met pwm (pulse width modulation). Het probleem zit in het woordje pulse. Een chip in dat kastje geeft pulzen uit met een bepaalde frequentie, die frequentie hoor je waarschijnlijk. Daar is niet aan te doen dan het kastje gewoon te vervangen. Ik denk dat de aannemer het zelfs onder garantie kan ruilen.

Wat betreft je voeding, dat zei ik al: laptopvoeding. Of kijk hier eens. Hier heb ik al een aantal keren wat besteld. Voor niet veel geld heb je wel wat functioneels in huis! Als het kapot is vervang je het gewoon.

PS, de prijs? Wat heeft die aannemer er precies voor gedaan om het weg te werken? Vaak worden led-rgb systemen niet voor een vriendenprijsje verkocht, dat klopt, maar daar tegenover staat dat je wel kwaliteit krijgt. (vaak dan...) en die aannemer werkt ook niet voor nix!

[ Voor 14% gewijzigd door Bartjezz op 22-12-2011 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mouse5312
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 09:23
Of je haalt hier een betere voeding voor niet al te veel geld:
http://www.samenkopen.net/action_products/799656/111353

Duurt een paar weken, want het komt uit China.
Maar dit zijn exact dezelfde voedingen als van Mean well.
En de 150 watt is ook nog fanloos en maakt geen zoemend geluid of iets dergelijks (heb hem zelf ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat een 70W voeding een fan heeft is wel uitermate belachelijk. Zijn genoeg plaatsen waar je een prima voeding voor weinig geld kan krijgen, zelf zou ik het op ebay doen, maar samenkopen is ook een optie, en die zijn allemaal zonder fan. Eisen aan een voeding voor LEDs zijn ook bijzonder laag qua ripple/etc.

Qua gezoem uit het ding zelf, daar zal je toch handel moeten openmaken en luisteren waar het vandaan komt, dan kan je kijken wat eraan op te lossen valt. Kan het zijn dat het uit de voeding komt, of is het echt elektronica? Als voeding is dan heb je dat meteen ook opgelost bij een nieuwe voeding en hoeft er uiteraard niks opengemaakt te worden, als het uit de elektronica komt is het onwaarschijnlijk dat het een spoel is, gezien dat ik niet zie waarom die een spoel nodig zou hebben.
Betekend niet dat de handel geen geluid kan maken, zitten altijd wel componenten in die geluid kunnen maken. Laatst nog een uC boordje geluid laten maken doordat programmer in ISP ipv JTAG aansluiting bleek te zitten, verwacht je ook niet dat hij geluid ging maken, was ook duidelijk niet de bedoeling :P