Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding, uitgangs amperage staat VAST of is omlaag-flexibel?

Pagina: 1
Acties:

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Ik kom tot de conclusie dat ik een hiaat heb ik mijn electro kennis !

Betreft een oplader, auto aansteker aansluiting > usb voor apparaten met usb poort

Ingangsspanning 10 - 25 V
Uitgang spanning 5 V
AC adapter uitgangsstroom 2 A
Deze wil ik gebruiken voor een 1.2 A nodig hebbende GPS waarvan diens auto aansteker lader die 1.2 A aangeeft, defect is.

Echter kan dat wel?
Geeft de auto lader altijd die 2 A af, perst deze dat zogezegd in de GPS?

Of is die 2 A lader net zo makkelijk ook geschikt voor een smartphone die 900 mA 'trekt' en veilig, dus dat ie niet meer krijgt?

Kortom is die 2 A een fixed, of max. waarde ?

[ Voor 4% gewijzigd door notsonewbie op 22-12-2011 16:10 ]

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:41

D4NG3R

kiwi

:)

Je kan er dus maximaal 2A (10w) uit trekken. Het amperage mag hoger liggen, het voltage niet zo werkt het afaik :) .

Zo heb ik hier een laptop en dockingstation. De laptop zelf heeft een 65w adapter (12v 5.4A) . Het dockingstation een 90w (12v 7.5A) adapter. Echter kan je de adapter van het dockingstation zo in de laptop steken.

Zolang het voltage gelijk blijft en het amperage minimaal 1.2A of hoger is moet het gewoon probleemloos werken ;) .

[ Voor 94% gewijzigd door D4NG3R op 22-12-2011 16:16 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
D4NG3R schreef op donderdag 22 december 2011 @ 16:11:
Je kan er dus maximaal 2A (10w) uit trekken. Het amperage mag hoger liggen, het voltage niet zo werkt het afaik :) .

Zo heb ik hier een laptop en dockingstation. De laptop zelf heeft een 65w adapter (12v 5.4A) . Het dockingstation een 90w (12v 7.5A) adapter. Echter kan je de adapter van het dockingstation zo in de laptop steken.

Zolang het voltage gelijk blijft en het amperage minimaal 1.2A of hoger is moet het gewoon probleemloos werken ;) .
Zoals ik zeg ik heb een hiaat! :)
Het werkt, 5 Volt blijft 5 volt, en 2 A is meer dan 1.2 A

Maar dat doet mijn 1.2 volt accutjes (AA battterijen) oplaad station ook, die knalt ze in 16 uur, of desgewenst 4 uur vol, dat werkt, dat werkt veilig, maar met "in 4 uur (snel-)opladen sessies" gaan de batterijen minder lang mee aldus de handleiding.

Pakt die GPS dus 1.2A 'van de 2 A af' of werkt ie op de 2 A en hangt dus zeg maar aan een "snellader" dan?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• planB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:59
Verbruik van de GPS blijft gelijk, zolang de spanning maar gelijk blijft.

Er wordt dus gewoon 1.2A "getrokken" van de adapter

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
En zoals meerdere topics het antwoord al hebben gegeven: ja dat kan.

Je gps neemt een stroom van 1,2A op. Ik neem aan dat in die gps een laadcircuit zit die begrensd is.

En de benamingen hier kloppen nog steeds niet: amperage = stroom in Ampéres. En een apparaat pakt geen stroom/spanning, maar daar gaat een stroom doorheen, of staat een spanning over. Maardit terzijde: gewoon aansluiten...

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Ok allemaal ik ga hem aanschaffen.
Bedankt voor de info !

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:16
Om het misschien even te verduidelijken..
Zolang de spanning (Volt) hetzelfde is en je niet over de maximale stroom (Ampere) gaat dat het toestel kan leveren heb je geen probleem ;-)

De spanning kan je regelen meer de stroom is afhankelijk van de verbruiker die eraan hangt :-)

*Correct me if i'm wrong!*

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Dat wekt vertrouwen :P

Vergelijk het met de wandcontactdozen thuis: Overal staat 230V op, maar de stroomafname is afhankelijk van het apparaat. Het is ook niet zo dat wanneer je de wasmachine uitschakelt, de lamp ernaast tien keer zo fel gaat branden.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Asterion schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:54:
Om het misschien even te verduidelijken..
Zolang de spanning (Volt) hetzelfde is en je niet over de maximale stroom (Ampere) gaat dat het toestel kan leveren heb je geen probleem ;-)

De spanning kan je regelen meer de stroom is afhankelijk van de verbruiker die eraan hangt :-)

*Correct me if i'm wrong!*
Spanning moet idd kloppen, de max stroom moet aan de kant van de voeding altijd hoger zijn... Stroom kun je namelijk niet regelen! Als er door je apparaat meer stroom gaat dan je voeding kan leveren, gaat de voedingsspanning zakken, of je voeding gaat gewoon uit.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Eigenlijk zouden berichten met de toevoeging "AFAIK" (as far as I know) en "correct me if I'm wrong" beter achterwege kunnen blijven. Zeker als al correcte antwoorden van dezelfde strekking zijn geplaatst. Die ietwat onzekere antwoorden voegen dan niets toe, hooguit roepen ze alleen maar twijfel op of de inhoud van zo'n bericht wel klopt.

Inhoudelijk zijn inderdaad reeds de correcte antwoorden gegeven. Nog een ander antwoord bedoeld als vermeerdering van het begrip over deze materie en misschien nog wel iets sprekender, een autoaccu, ook een gelijkspanningsbron (van 12 V). Als je begint branden er enkel wat controlelampjes die totaal maar heel weinig stroom trekken. Met die zelfde 12 V start je dan de motor, de startmotor trekt bij zware motoren soms wel meer dan 100 A. Vervolgens rijd je weg met de verlichting aan die enkele tientallen ampères kan nemen. En wederom dat alles op die zelfde 12 V. Kortom een scala aan verschillende belastingen bij dezelfde 12 V.
Pagina: 1