In de beide grote SSD topics in dit forum komt regelmatig de vraag terug: heeft het zin om een SATA-600 SSD te kopen? Kriskras door het forum lezend zie ik dat er verschillende argumenten vóór en tegen worden genoemd. Zo zijn SATA-600 schijven sneller, maar ook duurder, en her en der wordt gesteld dat het snelheidsverschil in de praktiijk niet merkbaar zal zijn, omdat...(weet ik dus niet). Daarnaast kan ik mij voorstellen dat er verschillen zijn in snelheidsdegradatie, betrouwbaarheid (zijn moderne controllers ook beter?) en energieverbruik,
Zou het, met behulp van dit topic, mogelijk zijn de voors en tegens structureel tegen elkaar uit te zetten? Niet met het doel tot een vast eindoordeel te komen, maar om gebruikers zelf handvatten te geven om de goede schijf te kiezen. Voor de eenvoud zou ik daarbij uit willen gaan van een situatie waarbij het moederbord wél SATA-600 ondersteunt. Ik wil in de TS wel een regelmatige samenvatting doen (zeg: in eerste instantie wekelijks), zodat de beschikbare kennis dicht bij elkaar komt te staan. Mijn voorstel is de punten te bundelen op onderwerp. Ik begin met:
Prijs
Binnen de merken is een SATA-600 schijf ca 30-50 euro duurder dan een SATA-300 schijf (ruwe inschatting)
Snelheid
SATA-300 vs SATA-600, relateren aan
- random performance
- acces times
- schrijfsnelheid
- leessnelheid
- vereiste snelheid voor diverse toepassingen
- verschil grote en kleine schijf
- snelheidsdegradatie(??)
Betrouwbaarheid
SATA-300 vs SATA-600
Energieverbruik
SATA-300 vs SATA-600
Als er onderwerpen bij- of afmoeten hoor ik dat graag, dan pas ik de TS aan.
Zou het, met behulp van dit topic, mogelijk zijn de voors en tegens structureel tegen elkaar uit te zetten? Niet met het doel tot een vast eindoordeel te komen, maar om gebruikers zelf handvatten te geven om de goede schijf te kiezen. Voor de eenvoud zou ik daarbij uit willen gaan van een situatie waarbij het moederbord wél SATA-600 ondersteunt. Ik wil in de TS wel een regelmatige samenvatting doen (zeg: in eerste instantie wekelijks), zodat de beschikbare kennis dicht bij elkaar komt te staan. Mijn voorstel is de punten te bundelen op onderwerp. Ik begin met:
Prijs
Binnen de merken is een SATA-600 schijf ca 30-50 euro duurder dan een SATA-300 schijf (ruwe inschatting)
Snelheid
SATA-300 vs SATA-600, relateren aan
- random performance
- acces times
- schrijfsnelheid
- leessnelheid
- vereiste snelheid voor diverse toepassingen
- verschil grote en kleine schijf
- snelheidsdegradatie(??)
Betrouwbaarheid
SATA-300 vs SATA-600
Energieverbruik
SATA-300 vs SATA-600
Als er onderwerpen bij- of afmoeten hoor ik dat graag, dan pas ik de TS aan.
[ Voor 4% gewijzigd door jelmervb op 22-12-2011 22:46 ]