• Mantlet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 11:21
Beste Processor kenners,

Voor mijn werk ben ik een aantal mobiele rugged devices aan het vergelijken. Veel specificaties komen overeen, maar één apparaat heeft een volledig nieuwere processor. Ik kan alleen de vergelijking nogal lastig maken om te kijken hoeveel meer processing power ik daarmee in huis haal. Wij moeten een mini-webservertje draaien op zo'n apparaat, dus wat extra power kan geen kwaad. Het prijsverschil moet echter wel te verantwoorden zijn.

Om welke apparaten gaat het?

De PSION EP-10 (nieuwe processor)
Productpagina
Product sheet PDF

Ander toestel (oudere processor)
Mobile Compia M3
Ook Opticon gaat een vergelijkbaar product uitbrengen, maar dit staat nog niet online.

Welke processoren zitten hier in?

In de PSION zit een AM3715 Sitara microprocessor (ARM Cortex A8) @ 800 MHz, dit heb ik kunnen vinden:
- ARMv7 architectuur
- 45 nanometer procede
- 1600 MIPS bron

In de andere toestellen zit een Marvell PXA-320 @ 806 MHz, waarover ik dit kon vinden:
- ARMv5 architectuur bron
- 90 nanometer procede
- MIPS onbekend datasheet

Wat wil ik graag weten?

Ik hoop dat iemand mij wat meer kan vertellen over het stroomverbruik van deze CPU's en hoeveel verschil er zit in de rekenkracht.

Alvast bedankt voor het meedenken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Voor rekenkracht zul je toch echt naar benchmarks moeten grijpen. De ene CPU is de andere niet, en enkel in voor jou relevante benchmarks kun je het verschil zien. De ene CPU kan goed een stuk beter zijn met bepaalde berekeningen dan de andere, maar als jij die totaal niet doet, dan is het alsnog niet interessant.

Voor energieverbruik zou ik gokken dat de AM3715 zuiniger is, omdat die op 45nm gemaakt is ipv 90nm, maar dat is en blijft een pure gok eigenlijk.

• Mantlet
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-01 11:21
De afgelopen tijd heb ik zelf nog gezocht naar benchmarks van deze CPU's, maar helaas weinig kunnen vinden. Ook Windows Mobile benchmark software is erg dun gezaaid.

Kan iemand een goed pakket aanraden om Windows Mobile toestellen te kunnen benchmarken? Ik kan zelf twee toestellen regelen, dus dan kan ik de vergelijking zelf draaien.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de toestellen kan regelen, dan zouik gaan testen met de software die je wilt gaan draaien. Een betere vergelijking ga je er niet mee hebben.