Toon posts:

fileserver

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een systeem dat als fileserver gaat dienen. Voornamelijk databases als bestanden. Er komen 4 tot 6 systemen (en een DHCP) aan te hangen met een 100Mbit netwerk.

De werksystemen zijn tussen de 400 en 800 MHz. Het gebruik is gemiddeld tot tamelijk intensief. Het moet een netwerk zijn waar je continu soepel op kunt werken.

Ikzelf zat te denken aan een systeem gebasseerd op de nieuwe chipset van Intel: i815 Solano. En hier een cpu van rond de 800 MHz in plaatsen. Is dit overkill? afgaande op wat ik jullie heb gezegd. Verder ben ik van plan op er een halve GB aan geheugen in te zetten.

Mijn vraag is dus eigenlijk: welke chipset + cpu zal ik nemen, single of dual proc.??

PaCKo

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 16:59

winnie

de poes...

Bij een database server denk ik aan: veel ram, snelle schijven (hoeft in principe niet veel te zijn), processoren met veel cache, die ook niet supersnel hoeven te zijn.
Suggestie: een dual pentium3 xeon, op een supermicro bord (gx chipset) met een snel raid-system en 512MB ram. Aan de andere kan is dit misschien wat overkill.

Verwijderd

Het is misschien een beetje overkill maar dan kan je tenminste ook nog flink groeien in je systeem, neem aan dat het niet voor altijd bij die 3 a 4 computertjes blijft, en dan hoef je niet meteen opnieuw geld in je systeem te steken, dan is hij gewoon klaar voro lange tijd (nouja wat is lang met computers)

Verwijderd

winnie:
Dat lijkt mij brute overkill.

Ik denk dat je met een P3 733 MHz, 256-512 MB RAM en een paar dikke 10k RPM SCSI3 schijven in RAID een heel eind bent.

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je het mij vraagt zou ik er gewoon een oud P-200=je voor nemen. Ik weet niet hoe groot die databases worden, maar als het geen belachelijke dingen zijn, dan moet dat al voldoen. Je geld uitgeven kan dan altijd nog.
Probeer wel aan een beetje vlot schijfje te komen, en een beetje geheugen., maar voer het allemaal niet door tot in het belachelijke. Onthoud dat een computer toch meestal zit te wachten op de gebruiker. Met 4 gebruikers is dit niet veel anders.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de keuze uit:
Quantum 10K 9.1GB
Seagate Cheetah 9.1GB U2W-SCSI 7.9ms ST-39102LC 10000RPM

Heeft iemand wat te zeggen over deze schijven? Iets waarom ik ze juist wel of juist niet zou nemen. Ik wil ze wel op een RAID controller aansluiten.

PaCKo

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-08 07:21

PcDealer

HP ftw \o/

PaCKo: www.storagereview.com

"intensief gebruikt"

De LAN verbinding of pc's op zich?
Voor de LAN verbinding een swtich gebruiken.
Zie ook: www.lanparty.com

LinkedIn WoT Cash Converter

Pagina: 1