Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:29
Ik zit in een klein team (6 personen) die gezamenlijk dezelfde sport beoefenen (paintball). Nu is het zo dat we daar vrij veel kosten voor maken in verband met het verschieten van ballen. Om de kosten een beetje gelijkmatig te verdelen en niet telkens geld voor 1 speeldag over te hoeven maken naar elkaar hadden we het idee om een extra bankrekening te openen waarop we elk €100,- per maand storten. Nu weet ik dat de beste optie is om hier een vereniging voor op te richten, maar om al die rompslomp zitten we helemaal niet te wachten (statuten, regelement, inschrijving kvk etc) dus nu vroeg ik me af of het openen van een extra priverekening niet voldoende is.

Nu weet ik dat in het geval van schuldeisers of iets dergelijks het bedrag wat op die rekening staat wordt gezien als eigendom van de rekeninghouder. Van dat risico zijn wij ons bewust en dat vormt voor niemand een probleem. Er zal nooit (veel) meer als €1000,- euro op die rekening staan. Nu vraag ik mij vooral af wat voor gevolgen zo'n rekening heeft voor de volgende zaken:
  • Moet je dit opgeven aan de belasting en wordt dit dan belast?
  • Aanvragen van subsidies zoals bijvoorbeeld huursubsidie (zijn student dus weinig inkomen)
  • Aanvragen voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Nu gaat het niet om tonnen aan geld zoals jullie zien maar ik wil dit toch helder hebben voordat er straks iemand met de problemen zit.

Als dit in Stuffis Generalis moet, mijn excuses

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraphin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:49

Seraphin

Meep?

Moet je dit opgeven aan de belasting en wordt dit dan belast?
Ja, dit moet de rekeninghouder opgeven aan de belasting (Box 3, vermogen). Het wordt alleen belast als de rekeninghouder meer vermogen heeft dan de daarvoor geldende vrijstelling(en). Ik ga er even vanuit dat jij / jullie geen kinderen hebben en geen fiscale partners hebben (= je woont dus niet samen met vriend(in) & samenlevingscontract, je bent niet getrouwd, dat soort dingen), in welk geval de vrijstelling +/-21.000 euro is.

Ik durf aan te nemen dat dit dus niet van toepassing is.
• Aanvragen van subsidies zoals bijvoorbeeld huursubsidie (zijn student dus weinig inkomen)
Ook hier; ja, vermogen kan van invloed zijn, maar pas als je boven de vrijstelling uit komt. En ook hier; voor alleenstaanden (onder de 65 in dit geval) is die vrijstelling +/- 21000 euro.
• Aanvragen voor kwijtschelding gemeentelijke belastingen
Deze weet ik niet. Volgens mij moet de kwijtschelding van dit soort heffingen bij de gemeente zelf worden aangevraagd en kunnen zij (deels) hun eigen regels hiervoor hanteren. Persoonlijk kan ik me niet voorstellen dat een "spaarpotje" van 1000-2000 euro hier invloed op heeft, maar dat kun je beter ff dubbelchecken. Ik neem aan dat je gemeente wel een website heeft waar de regels voor (aanvragen van) kwijtschelding staan uitgelegd.

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceM
  • Laatst online: 21:29
Dat van het kwijtschelden ga ik dan nog even na kijken, bedankt iig voor de duidelijke info. Wat ik me nog afvroeg, het maakt verder niet uit dat er over het gehele jaar zegmaar 5x100x12=6000 euro op binnen is gekomen? Het gaat bij zulke opgaves puur om het bedrag wat er op dat moment op staat?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Laatst online: 23:00
Voor de kwijtschelding gemeentelijke belastingen geldt hetzelfde. Die kijken ook naar wat er op een bepaald moment (dat je de aanvraag doet, dan willen ze vaak een afschrift hebben o.i.d.) op staat, de hoeveelheid die door die rekening heengesluisd wordt in een jaar is verder niet relevant. In het geval van de belastingdienst meen ik per de 31e december, van de gemeente vaak het moment waarop je de aanvraag doet.

Kortom, je zal wel een hele rare samenloop van omstandigheden moeten veroorzaken wil dit ergens voor uitmaken.

[ Voor 12% gewijzigd door Wilke op 21-12-2011 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Je kunt (in ieder geval bij de ABN) een rekening openen als informele vereniging - en dat zijn jullie: een groep mensen die zich verenigd hebben maar niet bij de kvk ingeschreven staan. Juridisch maakt dat weinig uit, maar het maakt het eventueel later bij de rechter aantonen welk geld van wie is wellicht gemakkelijker.

Loop anders eens een keer bij een wetswinkel oid langs. Die zullen het vast ook leuk vinden om iets constructievers dan 'ik heb ruzie met mijn huurbaas' en 'mijn baas weigert te betalen' langs te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Laatst online: 23:16

mphilipp

Romanes eunt domus

Maak er een en/of rekening van, dan staat ie op de naam van meerdere personen.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:34
Naast het risico van schuldeisers, loop je ook een risico als de eigenaar van de rekening de bijstand ingaat. Een alleenstaande mag niet meer dan ~5.500 aan vermogen hebben en kom je daar door die rekening boven dan wordt er gekort op zijn of haar uitkering.

• Iooryz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-06 11:29

Iooryz

iooryz

Voor mijn dispuut hebben we ook een rekening bij de Rabobank voor dit soort dingen. Maar voor ons studentenhuis hebben we ook een huisrekening bij de ING. Het maakt op zich dus niet uit welke bank je kiest, ik zou gewoon de standaard bank nemen die je normaal ook hebt. Wel kunnen ze extra kosten voor een 2e betaalrekening rekenen. Stap gewoon eens binnen bij je bank, of vraag het in je omgeving eens na.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23
Sempy schreef op donderdag 22 december 2011 @ 08:31:
Naast het risico van schuldeisers, loop je ook een risico als de eigenaar van de rekening de bijstand ingaat. Een alleenstaande mag niet meer dan ~5.500 aan vermogen hebben en kom je daar door die rekening boven dan wordt er gekort op zijn of haar uitkering.
Dit (en ook de vermogensrendementsheffing met wat mitsen en maren) zijn kleine oplosbare problemen. Tegenover het saldo staan namelijk ook vorderingen (schuld) van de anderen. Indien zoiets zich dus voordoet is het een kwestie van het op de juiste wijze afhandelen waarbij het het makkelijkst is om het onder te brengen bij iemand die er de minste administatief gedoe mee heeft.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gemiddeld zal er max 1000eur op staan neem ik aan. Anders wordt er te veel gestort.. En vwb belasting: zorg dat je een en ander kan bewijzen (van iedereen een kort briefje) mocht er ooit gedonder over komen.

Bijstand, schulden, etc.: als je de beheerder daar niet me vertrouwt dan heb je de verkeerde gekozen (en ben je als je een beetje oplet worst case 100eur kwijt, een paar biertjes). Sowieso mag ik hopen dat je niet maandelijks 100 euro gaat uitgeven als dit soort dingen aan de orde zouden kunnen zijn :X

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Seraphin
  • Laatst online: 00:49

Seraphin

Meep?

F_J_K schreef op donderdag 22 december 2011 @ 12:15:
Gemiddeld zal er max 1000eur op staan neem ik aan. Anders wordt er te veel gestort.. En vwb belasting: zorg dat je een en ander kan bewijzen (van iedereen een kort briefje) mocht er ooit gedonder over komen.

Bijstand, schulden, etc.: als je de beheerder daar niet me vertrouwt dan heb je de verkeerde gekozen (en ben je als je een beetje oplet worst case 100eur kwijt, een paar biertjes). Sowieso mag ik hopen dat je niet maandelijks 100 euro gaat uitgeven als dit soort dingen aan de orde zouden kunnen zijn :X
Dit.

Het oprichten van een informele vereniging zou ik trouwens mee oppassen.

Ik zit er niet 100% inhoudelijk in, maar volgens mij zijn alle oprichters van een informele vereniging hoofdelijk aansprakelijk (=met al je bezittingen) voor de schulden van die vereniging. Dan loop je dus niet alleen het risico dat je je gestortte geld kwijt raakt, maar dat je -bij wijze van spreken- een rekening van 1 miljoen mag ophoesten omdat één van de oprichters op naam van de vereniging bij Kroymans is gaan shoppen. (beetje kort door de bocht allemaal, maar goed.. bottom line = "gedoe").

Take life with a grain of salt. . . . add a slice of lime and a shot of tequila.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 11:36
Oppassen met het oprichten van een informele vereniging? Ik denk dat het daar al te laat voor is. Die bestaat volgens mij al. (Doel, leden, geen winstoogmerk). Maar het vervolg van je verhaal klopt voor geen meter. Bestuurders kunnen niet zomaar winkelen op kosten van de vereniging of haar bestuur (wel als en zover het statutair bepaald is, natuurlijk).

Het oprichten van een vereniging is in Nederland extreem makkelijk, en er zijn weinig verplichtingen. Het voornaamste wat de TS nog zou moeten doen is formeel een bestuur aanwijzen en 1 keer per jaar een ledenvergadering te organiseren (mag best in 5 minuten na het paintballen). Zonder KvK registatie kun je dan een "priverekening inzake verenigingsnaam" openen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoe zit het eigenlijk met de eventueel over de inkomsten van de vereniging/rekening(houder) verschuldigde belastingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
begintmeta schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:51:
Hoe zit het eigenlijk met de eventueel over de inkomsten van de vereniging/rekening(houder) verschuldigde belastingen?
Er zijn toch geen "inkomsten"? En er is geen winstoogmerk.

Is dit niet veel eenvoudiger op te lossen met een roulatiesysteem?
Januari: Persoon 1 betaalt alles
Februari: Persoon 2 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Natuurlijk zijn het wel inkomsten (of je zou het kunnen zien als tegenwaarde voor een schuld/netto 0), je zou het ook als dienstverlenening kunnen zien. Ik vroeg me af of bijvoorbeeld schenkbelasting nog in het spel zou kunnen komen.

[ Voor 43% gewijzigd door begintmeta op 03-01-2012 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:22
MSalters schreef op dinsdag 03 januari 2012 @ 13:47:
Oppassen met het oprichten van een informele vereniging? Ik denk dat het daar al te laat voor is. Die bestaat volgens mij al. (Doel, leden, geen winstoogmerk). Maar het vervolg van je verhaal klopt voor geen meter. Bestuurders kunnen niet zomaar winkelen op kosten van de vereniging of haar bestuur (wel als en zover het statutair bepaald is, natuurlijk).
Volgens mij - als ik het goed onthouden heb - heeft de verkoper een redelijke onderzoeksplicht naar de handelingsbekwaamheid van de bestuurder. Als simpele scouting vereniging (bijv.) kun je natuurlijk niet zomaar een nieuwe BMW aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Laatst online: 08-07 22:30
Beetje late nabrander denk ik maar ik zou toch een vereniging oprichten. Statuten of regelement zijn voorbeelden genoeg van die je maar minimaal hoeft aan te passen. Kosten zijn 25 euro per jaar en je voorkomt een hoop potentieel gezeik.

Daarnaast wordt het voor eventuele sponsors veel makkelijker om met jullie zaken te doen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeltevm
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 27-07 13:07
waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?
open een 'account' voor je paintball groep op eetlijst.nl, daar kun je aangeven wie er wanneer heeft meegespeeld, wie de kosten heeft gemaakt, en dergelijke. de kosten worden automatisch eerlijk verdeeld, en je kunt zelf kiezen wanneer je het verrekend. (bijvoorbeeld 1 keer per maand, of bij een bepaalde schuldenlimiet)
nadeel; je zit nog steeds met geld overmaken, maar wel veel minder dan na elke speeldag dit te doen.
voordeel; geen vereniging rompslomp. iedereen heeft inzicht.
hoop dat je dit verder helpt.
Pagina: 1