PWM Casefan op CPU sensor?

Pagina: 1
Acties:

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:56
Ik heb achter in m'n kast net een 92mm PWM koelertje gezet, maar deze is vrij luidruchtig vergeleken met de rest van de koelers in de pc. Nu is deze toevallig PWM, dus ik vroeg me af of ik hem harder kon laten draaien naarmate de CPU warmer wordt, dus net als de CPU koeler's waaier. En is dit wel een goed idee is verder?

Specs:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 14,27€ 14,27
1Fractal Design Core 1000€ 31,50€ 31,50
1be quiet! Pure Power L8 530W€ 68,55€ 68,55
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 35,-€ 35,-
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 97,50€ 97,50
1Asrock 880GMH/U3S3€ 67,50€ 67,50
1MSI R6850 Cyclone 1GD5 Power Edition/OC€ 140,-€ 140,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 454,32

Ondertussen stock CPU koeler vervangen voor de Scythe BIG Shuriken 2, ben echt verbaasd hoe swtil die blijft vergeleken met de stock koeler die altijd op 4000+ RPM aan het toeren was.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

kan als je 2 pwm aansluitingen hebt op je moederbord.
het valt altijd te proberen toch? :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• BlueMotion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:03
Fordox schreef op woensdag 21 december 2011 @ 19:10:
kan als je 2 pwm aansluitingen hebt op je moederbord.
het valt altijd te proberen toch? :)
Als je meerdere (pwm) aansluitingen op je moederbord hebt, kan je in je bios lijken of je die kan laten regelen door de cpu temps. Die optie heb ik ook op mijn bord , en ik had hetzelfde idee als jij (lijkt alleen helaas een bug in te zitten..)

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

pwm word automatisch geregeld met temperatuur. daarvoor ook pwm :) je kunt instellen of deze continu op een bepaalde voltage staat.

bugs kunnen verholpen worden door bios updates

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• Dekar
Blijkbaar geen plek op mn moederbord..Ik weet niet of het gaat werken met een kabeltje als Deze(klik)?

• BlueMotion
Op zich kan dat wel, maar dan moet je wel even uitkijken hoeveel stroom je moederbord kan leveren op de fan header, en hoeveel je fans samen trekken. Anders blaas je de contoller op je moederbord op.

Met 2 fans zou dat imho nog geen probleem moeten zijn, zeker niet als die standaard op een laag standje draaien.

• Dekar
Hoe weet ik hoeveel volt dat die controller aankan? Ik neem aan dat de 2 fans max 24V trekken... Maar zal eens kijken vanavond.

• BlueMotion
De fans zijn parallel geschakeld, dus 12V. Het gaat om de stroom (amperes). Het vermogen staat wel vermelld op de fans, misschien de stroom ook wel. Ik weet alleen niet hoe je zo op zou moeten zoeken hoeveel stroom de controller kan leveren. Staat dat misschien in de handleiding van je moederbord?

• Dekar
In de handleiding staat niets over max ampèrage. Zou het niet zo zijn dat ie zeker wel 2 fans aan zou kunnen? Ik bedoel sommige processorkoelers hebben sowieso al 2 fans..

[ Voor 51% gewijzigd door Dekar op 22-12-2011 18:45 ]

• BlueMotion
Dat is wat ik al probeerde te zeggen: met 2 fans zal het wel goed gaan, zeker als ze meestal op lage toeren draaien.. je moet er alleen niet meer dan 2 aan gaan hangen.

• Dekar
Ik krijg binnenkort die Y splitter binnen, dan gaan we het maar eens testen :)

• L702
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-01 12:02

L702

Eric #99

Kabeltje zal inderdaad geen probleem zijn.

Maar als ik zo kijk zie ik wel 2 PWM aansluitingen op je moederbord zitten 1 bij de CPU en 1 naast de IDE poort. Dus ik weet niet of je daar al een PWM fan op hebt zitten? Als daar een 3-pins fan zit, zou je die ergens anders naartoe kunnen verplaatsen zodat je je PWM fan daarop aan kan sluiten.

In de bios zal wel instelbaar zijn of deze geregeld wordt door de CPU of de Case temperatuur of iets dergelijks.

En voor de geïntresseerde onder ons: PWM betekend niet persé dat het gecontrolleerd wordt door temperatuur. PWM staat voor de aansturing van de fan. PWM staat voor Pulse Width Modulation oftewel: Puls Breedte Modulatie. In plaats van dat het "voltage" wordt geregeld door middel van een regelbare weerstand wordt dit geregeld door een pulserend signaal (12V of 0V), en door middel van de breedte van deze pulsen aan te passen veranderd het gemiddelde voltage.

Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/kemo/20/kemo-m171-2.jpg

Het grootte voordeel hiervan is dat fans op een veel lager toerental kunnen draaien en daarbij kunnen opspinnen, waarbij een fan op constant 3V hoogstwaarschijnlijk niet zal kunnen starten

• Dekar
L702 schreef op donderdag 22 december 2011 @ 22:41:
Kabeltje zal inderdaad geen probleem zijn.

Maar als ik zo kijk zie ik wel 2 PWM aansluitingen op je moederbord zitten 1 bij de CPU en 1 naast de IDE poort. Dus ik weet niet of je daar al een PWM fan op hebt zitten? Als daar een 3-pins fan zit, zou je die ergens anders naartoe kunnen verplaatsen zodat je je PWM fan daarop aan kan sluiten.

In de bios zal wel instelbaar zijn of deze geregeld wordt door de CPU of de Case temperatuur of iets dergelijks.
Nou, ik heb een koeler voorin de kast die volgens mij daarop aangesloten is, een aan de zijkant op de 3-pins en de processor op de CPU fan header. Verder is er volgens mij geen aansluitmogelijkheid meer, terwijl ik de laatste koeler nog wil aansluiten. Nu kan dat natuurlijk nog door deze op die 4-pins aan te sluiten, maar dan kom ik nog een aansluiting te kort. (3 aansluitingen en 4 fans)

Ik heb een modulaire voeding, dus ik heb geen molex kabels in mn pc hangen. Wat ik dus zou kunnen doen is die lompe kabel erbij hangen voor 1 fannetje, maar dat vind ik jammer want ik heb expres deze voeding gehaald zodat er zo weinig mogelijk kabels hangen overal en dus een betere airflow heb in de kast. Vandaar dus de 4-pins Y splitter :)
Pagina: 1