synology ds110j (s)FTP beveiligen of niet?

Pagina: 1
Acties:

• ArnieSchmitz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-09-2024
Hoi allemaal,

Ik zou graag iets verhelderd willen hebben. Ik kan inloggen op mijn pa's NAS via de webbrowser en het lukt me via FileZilla om ook FTP te gebruiken.

Echter wil ik het liefst FTP gebruiken op een veilige manier.
Nu vraag ik me ten eerste af hoe veilig gewoon FTP (voor de normale gebruiker) is met username en wachtwoord?

Ik heb SFTP geprobeerd (port 22, is ook geforward), maar die krijg ik niet connected. Mijn vader heeft in zijn Synology ssl/tls aangevinkt.

Kan iemand in makkelijke taal aan mij uitleggen wat ik moet doen om (indien nodig) een veilige verbinding te maken met FTP? :)

Ik heb iets gelezen over SSH instaleren op de NAS maar daar heb ik geen zin in :z .

Bedankt!

Arnoud

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:22

Q

Au Contraire Mon Capitan!

FTP over SSL is iets anders als SFTP (via SSH). Daarom werkt het niet.

• ArnieSchmitz
Ja en verder? Schiet hier nou niet veel mee op. Hoe kan ik ssl/tls gebruiken dan? Deze staat aangevinkt op de NAS. Maar ik neem aan dat als ik gewoon ftp gebruik en poort 21 het niet beveiligd is. Wat moet ik in Filezilla doen om ssl/tls te gebruiken????? Of wat moet ik doen om SFTP, FTPS or what ever te gebruiken. Zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

[ Voor 66% gewijzigd door ArnieSchmitz op 22-12-2011 13:02 ]

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je zou er eigenlijk toch wel veel mee op moeten kunnen schieten.

FTP over TLS is FTP. Standaard op poort 21 dus. Je moet vervolgens je FTP-client opdracht geven de hele procedure via TLS te laten verlopen. Kan makkelijk, met diverse clients, bijvoorbeeld met Cyberduck of ik denk ook Filezilla.

[ Voor 19% gewijzigd door begintmeta op 22-12-2011 12:53 ]

• ArnieSchmitz
Even mezelf gequote had net bericht aangepast :P
ArnieSchmitz schreef op donderdag 22 december 2011 @ 12:48:
Ja en verder? Schiet hier nou niet veel mee op. Hoe kan ik ssl/tls gebruiken dan? Deze staat aangevinkt op de NAS. Maar ik neem aan dat als ik gewoon ftp gebruik en poort 21 het niet beveiligd is. Wat moet ik in Filezilla doen om ssl/tls te gebruiken????? Of wat moet ik doen om SFTP, FTPS or what ever te gebruiken. Zie namelijk door de bomen het bos niet meer.

• ArnieSchmitz
begintmeta schreef op donderdag 22 december 2011 @ 12:51:
Je zou er eigenlijk toch wel veel mee op moeten kunnen schieten.

FTP over TLS is FTP. Standaard op poort 21 dus. Je moet vervolgens je FTP-client opdracht geven de hele procedure via TLS te laten verlopen. Kan makkelijk, met diverse clients, bijvoorbeeld met Cyberduck of ik denk ook Filezilla.
Heb de wiki van Filezilla net gelezen en het erg nuttig gevonden. Nu snap ik beter het verschil tussen alles. Er word daar gezegd dat ssl/tls een ouder protocol is en ik FTPES moet gebruiken. Waarschijnlijk lukt het me wel om dit vanmiddag voor elkaar te krijgen.

Nu wil ik gewoon uit nieuwsgierigheid weten of ssh een beter protocol is? Alleen als ik het lees is het wel wat lastiger op te zetten dan ssl/tls. Moet de synology NAS dan SSH (sftp) uberhaupt eerst kunnen ondersteunen? Of werkt dat altijd?

Thanks voor je respons!

Verwijderd

Elke Synology heeft SSH al, je moet het alleen even aanzetten in DSM.
Pagina: 1