Ik wil een nieuwe router aanschaffen die wat meer moet kunnen dan de gemiddelde eindgebruikerapparatuur, vandaar ook deze post hier en niet het standaard netwerkforum.
Ik gebruik momenteel een Cisco 851W maar deze heeft geen IPv6 support en zal dit ook nooit hebben. Vergelijkbare Cisco apparatuur die dit wel kan is niet erg goedkoop.(Bijv. een 871W, ca €500 of meer) Daarom ben ik op zoek naar een router die betaalbaar is en de dingen aankan die ik nu draai en goed is voorbereid op de toekomst.
Eisen zijn als volgt:
- Ethernet WAN interface
- minmaal 2 vlans configureerbaar
- minimaal 4 LAN poorten met VLAN support
- IPsec tunnels, momenteel 1 in gebruik (moet kunnen samenwerken met Cisco 836 op andere lokatie)
- wireless (meerdere SSID's koppelbaar aan vlans, WPA PSK)
- IPv6 zowel native als tunneling (er draait momenteel een tunnel op een linuxbak)
- monitorbaar middels SNMP
- voldoende concurrent routingcapaciteit, momenteel ca 6mbit/s down, 1Mbit/s up maar dit kan dus meer worden met ADSL2+ of VDSL/glas in de toekomst.
Dit alles liefst in een apparaat, apart accesspoint is te overwegen.
Dus, wat zijn jullie adviezen?
Ik gebruik momenteel een Cisco 851W maar deze heeft geen IPv6 support en zal dit ook nooit hebben. Vergelijkbare Cisco apparatuur die dit wel kan is niet erg goedkoop.(Bijv. een 871W, ca €500 of meer) Daarom ben ik op zoek naar een router die betaalbaar is en de dingen aankan die ik nu draai en goed is voorbereid op de toekomst.
Eisen zijn als volgt:
- Ethernet WAN interface
- minmaal 2 vlans configureerbaar
- minimaal 4 LAN poorten met VLAN support
- IPsec tunnels, momenteel 1 in gebruik (moet kunnen samenwerken met Cisco 836 op andere lokatie)
- wireless (meerdere SSID's koppelbaar aan vlans, WPA PSK)
- IPv6 zowel native als tunneling (er draait momenteel een tunnel op een linuxbak)
- monitorbaar middels SNMP
- voldoende concurrent routingcapaciteit, momenteel ca 6mbit/s down, 1Mbit/s up maar dit kan dus meer worden met ADSL2+ of VDSL/glas in de toekomst.
Dit alles liefst in een apparaat, apart accesspoint is te overwegen.
Dus, wat zijn jullie adviezen?