Toon posts:

Vraag over verhouding koolers,

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment 5 case fans,

3 x 120 mm die lucht aanzuigen
1 x 120 mm die er lucht uit blaast (achterkant)
1 x 140 mm die er lucht uit blaast (bovenkant)

Ik hoorde laatst dat de beste verhouding is 2 die zuigen : 4 die er uit blazen ,
voor de beste airflow.

Ik heb alle fans rond 900-1100 RPM staan, is het verstandiger om de fans die er lucht uit blazen
op 2000 RPM te zetten.
Vanwege de verhouding.

Ik zou blij zijn als iemand me kon helpen.
(Heb trouwens voor elke fan een fancontroller, dus aanpassen is geen probleem)

• Swedish Clown
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10-04-2025

Swedish Clown

Erlang <3

Mwah, dat is een eeuwige discussie je nu weer aanzwengelt. Overdruk of onderdruk. Door meer fans als intake te hebben, heb je de kans op "hotpockets", oftewel plekken in je kast waar de warme lucht blijft hangen. Daar kan vervolgens ook het stof weer vrolijk neerdwarrelen.

Met meer fans als outtake voorkom je hotpockets, hoewel de kans is dat je kast lucht gaat aanzuigen vanuit alle kieren en gaatjes en daar weer stof gaat dumpen.

De consensus is echter iets meer outtake, dan intake. Maar voor de temperatuur hoef je het niet te doen :) Heb je geen last van stofvorming? Geen last van hoge temperaturen? Dan niks aan veranderen en hoogstens een beetje spelen met je RPM's (mede vanwege het geluid die 5 fans kunnen veroorzaken).

Always looking for developers wanting to work with Erlang.

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19-01 12:59

Fordox

00101010

ik heb zitten testen in mijn kast en ik heb ook meerdere dingen van andere mensen.
een lichte overdruk is het best (ookal was ik eerst heilig overtuigd van onderdruk).
de verhouding is dan ongeveer 3 fans uit, en 4-5 fans in. ik zeg 4-5 want dat ligt eraan of je stoffilters hebt of niet.

dus zoals je het nu hebt is al bijna het best :)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
ach overdruk of onderdruk... met computer fans krijg je dat toch nauwelijks voor elkaar.. daarbij stijgt warme lucht op etc etc.... je kunt zelf gaan "testen" en kijken of het nou veel scheelt.. fans op 2000rpm maken trouwens een bende lawaai en 1000rpm is genoeg..

ik heb 1 intake en 2 outtakes allemaal op +-700 rpm.. lekker stil en koelt voldoende..
(eigenlijk 2 intakes maar aangezien voeding+ hdd gescheiden zijn van mobo etc..)

ook verschilt het "onderdruk en overdruk" verhaal per kast en zo zijn er nog wel wat andere dingen...

[ Voor 34% gewijzigd door [Remmes] op 21-12-2011 18:15 ]

ja, daag.

Verwijderd

Topicstarter
Fordox schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:00:
ik heb zitten testen in mijn kast en ik heb ook meerdere dingen van andere mensen.
een lichte overdruk is het best (ookal was ik eerst heilig overtuigd van onderdruk).
de verhouding is dan ongeveer 3 fans uit, en 4-5 fans in. ik zeg 4-5 want dat ligt eraan of je stoffilters hebt of niet.

dus zoals je het nu hebt is al bijna het best :)
Ik heb inderdaad stoffilters,
dus je zegt eigenlijk dat ik het zo moet houden.

bedankt voor de hulp,

Verwijderd

Topicstarter
Remmes_NT schreef op woensdag 21 december 2011 @ 18:08:
ach overdruk of onderdruk... met computer fans krijg je dat toch nauwelijks voor elkaar.. daarbij stijgt warme lucht op etc etc.... je kunt zelf gaan "testen" en kijken of het nou veel scheelt.. fans op 2000rpm maken trouwens een bende lawaai en 1000rpm is genoeg..

ik heb 1 intake en 2 outtakes allemaal op +-700 rpm.. lekker stil en koelt voldoende..
(eigenlijk 2 intakes maar aangezien voeding+ hdd gescheiden zijn van mobo etc..)

ook verschilt het "onderdruk en overdruk" verhaal per kast en zo zijn er nog wel wat andere dingen...
Hoeveel mm fans gebruik je ?

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-01 23:25
probeer volgende keer 2 quotes in 1 post te plakken :P

ik gebruik 120mm fans van Nexus de pwm versies die tot 2000 gaan ( voor in zomer en klokken) maar nu momenteel draaiend op 620-680rpm

maar opzich maar aantal intake en uittake niet heel veel uit.. zolang je maar geen fan in zijpaneel hebt heb je gewoon een goede airflow..

[ Voor 27% gewijzigd door [Remmes] op 22-12-2011 00:19 ]

ja, daag.

Pagina: 1