Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-10 16:36
Is of bestaat er een programma / plugin / methode om uit grote aantallen foto's de mislukkelingen eruit te halen?

Met mislukkelingen versta ik fotos die zonder discussie iedereen als "mislukt" zou ervaren (helemaal wazig, zwaar onderbelicht, etc..)

Ik weet dat het begrip mislukte fotos een breed begrip is, maar iets is beter dan niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-10 22:02
Deze tools zullen er waarschijnlijk niet zijn en met goede redenen. Wat mislukt is, is inderdaad behoorlijk subjectief en zeer lastig technisch te definieren.

Neem bijvoorbeeld scherpte: Een foto die geheel onscherp is, hoeft niet mislukt te zijn. Denk aan een foto van een dansvoorstelling; de bewegingsonscherpte kan bedoeld zijn om zo de bewegingen van de dansers te accentueren. Ook kan onscherpte bedoeld zijn om een dromerige sfeer oproepen. Daarnaast kan een groot deel van een foto onscherp zijn om zo het onderwerp uit te lichten, den bijvoorbeeld aan een portret. Kortom, het is lastig tot onmogelijk om te definieren hoevel op een foto scherp moet zijn om hem als gelukt aan te merken.

Hetzelfde geldt voor belichting: Soms is het prima als een foto heel donker is, denk bijvoorbeeld aan nachtfotografie of aan low-key foto's. Natuurlijk is er wel een verschil tussen donker en onderbelicht, maar dit is soms heel lastig technisch te detecteren.

Conclusie: je wilt dit niet door een tooltje laten bepalen, want dat is veel te riskant. Op de computer is het vaak een kleine moeite om de echt mislukte foto's weg te mieteren. Zelf maak ik vaak al een ruwe selectie op de camera. Meer tijd nemen voordat je een foto maakt helpt ook; denk eerst goed na voordat je afdrukt en bekijk tussendoor of de resultaten goed zijn. Maar tussendoor aanpassingen als je veel mislukte platen krijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 21-12-2011 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
Ja , ik had al een vermoeden .. maar ik hoopte dat er toch iets is waar je dit mee kon doen :) .. maar mijn eigen zoektocht gaf al geen resultaat... en eigenlijk heb ik weinig hoop dat er inderdaad iets bestaat..

Dat wordt handwerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 30-09 22:16
http://open.xerox.com/Services/aesthetic-search
Many methods for image classification are based on recognition of parts -- if you find some wheels and a road, then the picture is more likely to contain a car than a giraffe. But what about quality? What is it about a picture of a building or a flower or a person that makes the image stand out from the hundreds which are taken with a digital camera every day? Here we tackle the difficult task of trying to learn automatically what makes an image special, and makes photo enthusiasts mark it as high quality.
Experiment with our newest application (still in the alpha stages!) which retrieves a group of images from a class, and then tries to predict which ones are normal, and which ones are of high quality. Do you agree with the system?

• om3ega
Interessant.. Ik ga dit eens proberen! Bedankt

• hypz
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17-09 22:16
Lijkt me zelf geen prettig idee dat een programma voor mij bepaald welke foto's mislukt zijn. Ik zou dan toch achteraf nog steeds handmatig willen controleren of de foto's inderdaad mislukt zijn.

Ik gooi tegenwoordig zelf vaak tijdens het fotograferen de foto's gewoon direct van mijn camera waarvan ik zeker weet dat ik er niet tevreden over ben. Scheelt een hoop uitzoek werk weer op de computer. :)

Wat ik verder wel handig vind in Adobe Bridge, daar bekijk ik de foto's gewoon in, en als ik dan op de Delete knop druk, dan gooit hij het niet direct weg, maar krijgt de foto het label "Reject". Dan kan ik makkelijk achteraf de foto's in één keer wegmikken.

Verwijderd

Ik gebruik zelf Directory Opus als filemanager, en daar gebruik ik de Thumbnail mode voor waar je de grootte van de thumbnails zelf kunt instellen, als eerste selectie. Ja, het blijft handwerk, maar het menselijk oog en verstand zijn nog altijd vele malen beter dan een geautomatiseerd systeem in dit geval.
Pagina: 1